roger verhiest |
19 oktober 2008 15:20 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak
(Bericht 3755942)
Ah, nee, weerom leest u niet wat ik schrijf. Ik zei dat ik niets heb tegen een Britse ploeg. Dat zou ik een vooruitgang vinden. Mensen kunnen alleen groeien als ze grenzen neerhalen, niets als ze grenzen bijbouwen. Net daarom zijn Vlaams- en Waals-nationalisten ouderwets en voorbijgestreefd.
|
Het is helaas ingewikkelder dan dat : een voorstel om de belgische grenzen neer te halen en Vlaanderen/Wallonië op te laten gaan in een ander groter staatsverband, met inbegrip van meer democratische structuren met grote subsidiariteit als leiddraad is voor veel Belgo-Nationalisten geen optie. Ze zien de unieke positie van de "belgen" slecht : nl. wij zijn het bruggehoofd van een Europa van veeltaligheid - een goede belg (t zij waal of vlaming) is per definitie drie- tot viertalig. In een onderhandeling waar duits- frans- en engelstaligen met nederlanders en belgen aan tafel zitten, zijn het gewoonlijk de belgen die alle onderhandelaars het best begrijpen en de diverse standpunten kunnen verduidelijken. De meest prangende problemen in de wereld van vandaag zijn niet het verdedigen van een onvervreemd recht op ééntaligheid (wat sommige vlamingen en ffranstaligen schijnen te denken), maar wel het verdedigen van onze economische toestand, die onverbiddelijk samenhangt met de economische toestand in de rest van de wereld.
Door een gebrek aan koopkracht in de USA is er vandaag reeds minstens één chinese fabriek failliet gegaan. De PC van China heeft onmiddelijk het verhogen van de koopkracht van de eigen bevolking als eerste prioriteit gesteld. Indien wij zulke zaken in onze democratie niet kunnen bewerkstelligen, hebben we dringende stof tot nadenken.
|