Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Ook dit is RACISME : Vierde sociale supermarkt van het land (https://forum.politics.be/showthread.php?t=12924)

Seba 28 april 2004 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe
je bent ondertussen niet meer gemachtigd om INKOMEN (fortuin) als criterium te gebruiken my dear!

En waarom dan wel niet?

laat me raden: anti-discriminatiewet?

Raf 28 april 2004 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

En waarom dan wel niet?

laat me raden: anti-discriminatiewet?

Nee hoor! DAT staat daar niet in...

Raf 28 april 2004 23:00

Citaat:

zie de wettekst in mijn onderschrift: (noteer FORTUIN)

noteer ook dat ik in mijn voorstel geen onderscheid maakte over HUIDSKLEUR, enkel over HAARKLEUR en OGENKLEUR, hetgeen niet in de wet vermeld werd

§ 1. Er is sprake van directe discriminatie indien een verschil in behandeling dat [size=6]niet objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd[/size], rechtstreeks gebaseerd is op het geslacht, een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, de burgerlijke staat, de geboorte, het fortuin, de leeftijd, het geloof of levensbeschouwing, de huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap of een fysieke eigenschap.

Ik heb het relevante stukje een beetje verduidelijkt.

circe 28 april 2004 23:03

op welke manier vind je mijn privé beslissing om blonde blauwogige mensen mijn pasje te geven voor mijn privé supermarkt dan verrechtvaardigd?

wat als ik enkel roodharige mensen zou wensen een pasje te geven?

wat als ik enkel schele mensen een pasje zou wensen te geven?

het is MIJN supermarkt, MIJN WINST en/of MIJN VERLIES!

en wat als ik enkel bruine mensen met blauwe ogen zou willen een pasje geven?

wat als ik enkel invaliden zou willen een pasje geven??

't Gezond Verstand 28 april 2004 23:05

Citaat:

Omdat er geen objectieve criteria zijn om aan te tonen dat bruine mensen met bruine ogen a fortiori kansarm zijn of omgekeerd dat blonde mensen met blauwe ogen dat niet zijn. Als je inkomen als criterium neemt, kan je op basis van de belastingaangifte van de betrokkene zéér objectief nagaan of hij al dan niet (kans)arm is. Dat is wat anders dan louter op basis van uiterlijke kenmerken mensen "indelen".

Juist. Maar ik ken veel mensen die op basis van hun belastingaangifte "kansarm" zijn maar in werkelijkheid redelijk vermogend. Een BMW cabrio als "uiterlijk kenmerk" kan tellen, mijn gedacht. Of zie ik dat (alweer) verkeerd?

Raf 28 april 2004 23:05

Citaat:

op welke manier vind je mijn privé beslissing om blonde blauwogige mensen mijn pasje te geven voor mijn privé supermarkt dan verrechtvaardigd?

Dan heb je geen objectieve criteria om je beslissing te funderen en maak je je schuldig aan discriminatie. Zo simpel is dat.

't Gezond Verstand 28 april 2004 23:08

Citaat:

Citaat:

Dan heb je geen objectieve criteria om je beslissing te funderen en maak je je schuldig aan discriminatie. Zo simpel is dat.

Dus, Raf, kansarm is een objectief criterium en haarkleur is dat niet.
Tiens, mochten we nu eens spreken van "relevante" criteria?

Raf 28 april 2004 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 't Gezond Verstand
Citaat:

Omdat er geen objectieve criteria zijn om aan te tonen dat bruine mensen met bruine ogen a fortiori kansarm zijn of omgekeerd dat blonde mensen met blauwe ogen dat niet zijn. Als je inkomen als criterium neemt, kan je op basis van de belastingaangifte van de betrokkene zéér objectief nagaan of hij al dan niet (kans)arm is. Dat is wat anders dan louter op basis van uiterlijke kenmerken mensen "indelen".

Juist. Maar ik ken veel mensen die op basis van hun belastingaangifte "kansarm" zijn maar in werkelijkheid redelijk vermogend. Een BMW cabrio als "uiterlijk kenmerk" kan tellen, mijn gedacht. Of zie ik dat (alweer) verkeerd?

Dat is dan de betrokkene die fraudeert. Een zekere mate van misbruik is nu eenmaal niet uit te sluiten, maar kan zeer zeker niet aan het OCMW of aan de overheid in het algemeen aangewreven worden.

Overigens is een "BMW-cabrio" maar een zeer relatief criterium hoor... Wie zegt dat het om een nieuwe gaat? Wie zegt dat hij al afbetaald is? Eén van de belangrijkste kenmerken van kansarmoede is dat de betrokkene moeilijkheden heeft bij het beheren van geld en bij het stellen van prioriteiten inzaken betalingen. Een OCMW gaat niet af op uiterlijkheden...

't Gezond Verstand 28 april 2004 23:11

Citaat:

Overigens is een "BMW-cabrio" maar een zeer relatief criterium hoor... Wie zegt dat het om een nieuwe gaat? Wie zegt dat hij al afbetaald is? Eén van de belangrijkste kenmerken van kansarmoede is dat de betrokkene moeilijkheden heeft bij het beheren van geld en bij het stellen van prioriteiten inzaken betalingen. Een OCMW gaat niet af op uiterlijkheden...

Raf, u zou een goed OCMW-voorzitter zijn. Té goed.

Raf 28 april 2004 23:11

Citaat:

Citaat:

Inderdaad.

Citaat:

Vind je kansarmoede dan geen relevant criterium om door een OCMW gehanteerd te worden?

Raf 28 april 2004 23:11

Citaat:

Citaat:

Raf, u zou een goed OCMW-voorzitter zijn. Té goed.

Ik weet het 8)

't Gezond Verstand 28 april 2004 23:12

Citaat:

Citaat:

Inderdaad.

Citaat:

Vind je kansarmoede dan geen relevant criterium om door een OCMW gehanteerd te worden?

Relevant wel, objectief daarentegen...

circe 28 april 2004 23:13

lees even mijn origineel standpunt Rafke! het ging over een privé initiatief van een privé onderneming!

Raf 28 april 2004 23:15

Citaat:

Citaat:

Inderdaad.

Zeer objectief zelfs. En bovendien nog zeer eenvoudig na te gaan aan de hand van de belastingsaangifte.

Vind je een arbitrair criterium zoals haarkleur dan werkelijk "objectiever" om na te gaan of iemand al dan niet behoeftig is? Raar wereldje waar jij in leeft...

't Gezond Verstand 28 april 2004 23:16

Citaat:

lees even mijn origineel standpunt Rafke! het ging over een privé initiatief van een privé onderneming!

Circe,

gij probeert er ons hier in te luizen, hé.
Met uw "strik"-posts.
Bij den Elio in de leer geweest???

Raf 28 april 2004 23:17

Citaat:

Ja en? Denk je dat je wel mag discrimineren als het om een "privé-initiatief" gaat?

't Gezond Verstand 28 april 2004 23:20

Citaat:

Citaat:

Zeer objectief zelfs. En bovendien nog zeer eenvoudig na te gaan aan de hand van de belastingsaangifte.

Vind je een arbitrair criterium zoals haarkleur dan werkelijk "objectiever" om na te gaan of iemand al dan niet behoeftig is? Raar wereldje waar jij in leeft...

Wie heeft gezegd dat ik haarkleur als een objectief criterium hanteer om na te gaan of iemand al dan niet behoeftig is ? Raar wereldje, inderdaad!

Raf 28 april 2004 23:22

Citaat:

Citaat:

Wie heeft gezegd dat ik haarkleur als een objectief criterium hanteer om na te gaan of iemand al dan niet behoeftig is ? Raar wereldje, inderdaad!

Oh, goed! Dat zijn we het DAAROVER toch al eens... Nu Circe nog...

Stratcat 29 april 2004 06:29

Citaat:

Citaat:

:lol: :lol:

Raf 29 april 2004 06:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Citaat:

:lol: :lol:

Vind jij belastingaangiften grappige dingen? Wat fijn voor je :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be