Kapitein Nemo |
26 december 2009 20:01 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
(Bericht 4510901)
Dat een broer zijn broer wilt redden is niet zozeer 'heroïsch'. Dat is de broederliefde. En als er hier dan toch één held moet zijn in heel dit verhaal, dan is het wel de Waalse korporaal Fiévez.
|
Ik parafaseerde jouw woorden, maar waar denk je dat het verhaal van de gebroeders Van Raemdonck over gaat? Broederliefde! Dat ze niet in elkaars armen zijn gestorven, verandert daar dus niets aan.
Citaat:
(Bericht 4510917)
Larie en apekool. We weten precies hoe het allemaal gegaan is. En dit door getuigen die ter plaatse waren.
|
Echt? Korporaal Emiel Cromheecke en pater-sergeant Lodewijk van Gelder, die als lid van een verkenningspatrouille respectievelijk als brancardier bij de bergingsoperatie betrokken waren, getuigden dat de broers in elkaars armen sneuvelden, terwijl dit volgens sergeant Karel Withof, die de leiding van de begraving op zich nam, niet strookte met de werkelijkheid en dat daarbij de rol van de Waal A. Fiévez over het hoofd werd gezien. Is het dan zo fout om te stellen dat over "de preciese omstandigheden waarin de gebroeders Van Raemdonck en Amé Fiévez omkwamen en de daarmee gelieerde ligging van hun stoffelijke overschotten na hun overlijden (...) geen definitief uitsluitsel voorhanden" is, omdat de "tegengestelde verklaringen post factum" dat niet toelaten?
Citaat:
(Bericht 4510917)
En dit wordt ook bevestigd door de brief van de Landtsheer in 17 novermber 1917 (dus relatief vrij snel na het drama) aan Sergeant Withof die de lijken begroef. Withof weet natuurlijk precies hoe het gebeurd is, en maarkt de Landtsheer daarop attent. En deze antwoordt dat men het zo maar moeten laten omdat het publiek het nu zo gelooft, omdat het beter is voor de ouders van de gesneuvelden en omdat het beter is voor de Vlaamse zaak.
|
Het klopt dat De Landtsheer zich in een vertrouwelijke brief aan Withof akkoord verklaarde met deze informatie, maar verkoos ze omwille van propagandistische redenen niet openbaar te maken. Dat is natuurlijk vrij belachelijk, want het doet niets af aan het symbool van broederliefde dat de gebroeders Van Raemdonck zijn.
Citaat:
(Bericht 4510917)
Maar...het is en het blijft een historische leugen. Een leugen, die u nu nog steeds (eind 2009) probeert in stand te houden.
|
Waar beweer ik dan dat ze in elkaars armen gestorven zijn? Ik zeg alleen maar dat in een wetenschappelijk tijdschrift erop gewezen wordt dat dat allemaal niet zeker is.
Ik vraag me eigenlijk af waarom je er zo op gebrand bent 'de leugen van de gebroeders Van Raemdonck te ontmaskeren'? Ze zijn wellicht niet in elkaars armen gestorven. Verandert dat iets aan het symbool van broederliefde dat ze zijn? Neen. Verandert dat iets aan de discriminatie van de Vlamingen in die tijd? Neen. Verandert dat iets aan de rechtvaardiging en het daaruit voortvloeiende succes van de IJzerbedevaarten in die tijd? Neen.
|