Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Godsdienstvrijheid afschaffen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134328)

the_dude 27 januari 2010 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4566824)
Vele data van de Christelijke feestdagen zijn inderdaad terug te brengen naar voorlopers van deze feesten.
Dat zal niemand ontkennen.

Maar of dit een verkrachting van de samenleving is, is een open vraag.

Geschiedenis leert ons waar religie verschijnt uitbuiting en onverdraagzaamheid volgt. Een verkrachting dus

Bovenbuur 27 januari 2010 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4566318)
Zoals?

Zoals het kijk eens wat een mooi dik vrouwenbeeldje ik hier in elkaar heb gekleid-isme, verwant aan de godsdienst van die Neanderthaler waarbij stuifmeel (lees: resten van bloemen) in het graf is aangetroffen. Religie is al wel wat ouder dan onze geschreven geschiedenis...

Bovenbuur 27 januari 2010 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 4566405)
Zoek Pesach eens op.

En voor Kerstmis, welke gelijkenissen zijn er buiten de datum?

De boom, om maar eens iets te noemen. De Germanen hadden geen tempels, wel heilige plekken in het bos. Bij het winterfeest werd iets met een boom gedaan (sorry, precieser herinner ik het me niet). Dit is in het Christendom eerst geïmporteerd als onderdeel van het "paradijsfeest", waarbij het verhaal van Adam en Eva werd nagespeeld. Toe twee blote mensn die met een appel spelen te taboe werd is men de boom voor kerstmis gaan gebruiken. Een feest als pasen heeft wortels in zowel het Joodse paasfeest als feesten uit andere culturen.

Bovenbuur 27 januari 2010 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 4567163)
Geschiedenis leert ons waar religie verschijnt uitbuiting en onverdraagzaamheid volgt. Een verkrachting dus

Maar, eerlijkheidshalve leert de geschiedenis ons ook dat als religie niet verschijnt er ook altijd wel iemand een flinke oorlogsmisdaad pleegt. Kennelijk zijn mensen gewoon erg goed in uitbuiting en onverdraagzaamheid. Religie is wel een heel mooi excuus/directe aanleiding voor dit soort gedrag, dat wel.

Raf 27 januari 2010 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4567174)
Zoals het kijk eens wat een mooi dik vrouwenbeeldje ik hier in elkaar heb gekleid-isme, verwant aan de godsdienst van die Neanderthaler waarbij stuifmeel (lees: resten van bloemen) in het graf is aangetroffen. Religie is al wel wat ouder dan onze geschreven geschiedenis...

Heidendom dus. 8-)

En in die voorhistorische rituelen zou je de "wortelen" van onze samenleving willen leggen? Hoe weerspiegelt zich dat precies in onze hedendaagse gebruiken? Worden er tegenwoordig nog veel mensen in foetushouding en met de duim in de mond begraven, denk je?

the_dude 27 januari 2010 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4567190)
Maar, eerlijkheidshalve leert de geschiedenis ons ook dat als religie niet verschijnt er ook altijd wel iemand een flinke oorlogsmisdaad pleegt. Kennelijk zijn mensen gewoon erg goed in uitbuiting en onverdraagzaamheid. Religie is wel een heel mooi excuus/directe aanleiding voor dit soort gedrag, dat wel.

we gaan dat niet ontkennen.
We bezitten enorm intelligente, creatieve individuen, doch in massa blijken wij dom, zeer voorspelbaar en makkelijk manipuleerbaar.

filosoof 27 januari 2010 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4567174)

Albrecht 27 januari 2010 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4567183)
De boom, om maar eens iets te noemen. De Germanen hadden geen tempels, wel heilige plekken in het bos. Bij het winterfeest werd iets met een boom gedaan (sorry, precieser herinner ik het me niet). Dit is in het Christendom eerst geïmporteerd als onderdeel van het "paradijsfeest", waarbij het verhaal van Adam en Eva werd nagespeeld. Toe twee blote mensn die met een appel spelen te taboe werd is men de boom voor kerstmis gaan gebruiken. Een feest als pasen heeft wortels in zowel het Joodse paasfeest als feesten uit andere culturen.

De boom hebben de Protestanten heringevoerd.

Daar hadden wij Katholieken niets mee te maken. Het Vaticaan heeft er vanaf 1982 pas één gezet, wegens grote vraag.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be