Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kind verdrinkt bij doop (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142001)

Het Oosten 28 juli 2010 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4894659)
Lijkt me evident in deze zaak. voorbeelden van 'dood door schuld':

Zo ook heeft een priester die doopt een verantwoordelijkheid naar de gezondheid van dat kind toe. Zijn gedrag is dus verwijtbaar. Het voorval lijkt me een bijna schoolvoorbeeld van 'dood door schuld'.

Mij lijkt dit niet zo evident. Zo kan het kind door een bruuske (zoals babies nogal eens kunnen reageren) beweging de oorzaak zijn geweest dat het een abnormale hoeveelheid water te verwerken kreeg.

Travis66 28 juli 2010 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4894556)
Als je in een God geloofd die 'ons ziet' en ingrijpt in het leven kan je die vraag bij deze dood inderdaad stellen, en bij heel wat andere overlijdens eveneens. Dan kan je inderdaad de vraag stellen of die God hier geen raadsel voorschotelt aan de gelovers in de erfzonde, zoals Jaani scherpzinnig opmerkte, of misschien een grapje maakte. Gelovigen in zo'n God kunnen nogaleens verklaren dat 'God's wegen ondoorgrondelijk zijn' in zo'n situaties, door anderen kan dat gezien worden als een dooddoener die ervoor zorgt dat die gelovige zijn geloof niet bevraagt, zwakheid dus. Wie zal het zeggen?

Mooie deductie. Ik zal het zeggen. :) Het is zwakheid.
Je hebt uiteraard gelijk, het zou om een god kunnen gaan die ons niet ziet, en niet ingrijpt. Maar dat wil dan ook zeggen dat die doop er voor "den hond z'n kloten" bijgesleurt wordt.

Of is die doop wel iets wenselijks, en dan is mijn vraag terecht.

In beide gevallen hebben we met idioten te maken die niks in vraag stellen en blindelings achter hun kudde aansjokken.
Voor mij geen verrassing, maar wel leuk als je het kan bewijzen :)

Travis66 28 juli 2010 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 4894104)
Waarom zou God niet of wel moeten bestaan bij een Tsunami?

Een tsunami kan gezien worden als iets natuurlijks dat god toelaat. Omdat hij er mischien een bedoeling mee heeft die wij niet begrijpen. (haha)

Die doop is een ander paar mouwen. Dat is iets waar die god speciaal achter gevraagd heeft, en waar hij zelfs een beloning voor over heeft. Vandaar dat ik de vraag nu wel relevant vindt.

Het Oosten 28 juli 2010 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4894770)
Een tsunami kan gezien worden als iets natuurlijks dat god toelaat. Omdat hij er mischien een bedoeling mee heeft die wij niet begrijpen. (haha)

Die doop is een ander paar mouwen. Dat is iets waar die god speciaal achter gevraagd heeft, en waar hij zelfs een beloning voor over heeft. Vandaar dat ik de vraag nu wel relevant vindt.

'Zij die zeer geliefd zijn bij de Goden, sterven jong'

Dat wisten de Oude Grieken reeds.

porpo 28 juli 2010 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4894770)

De vraag is relevant in uw illusies, buiten uw illusies is de vraag letterlijk niets. Ik stelde de vraag: wat is het probleem met wat er gebeurd is?

Travis66 28 juli 2010 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 4894800)
De vraag is relevant in uw illusies, buiten uw illusies is de vraag letterlijk niets. Ik stelde de vraag: wat is het probleem met wat er gebeurd is?

En ik negeer jou omdat ik bijna spontaan moet overgeven telkens ik je onzin lees.

Fozzie 28 juli 2010 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 4894756)
Mij lijkt dit niet zo evident. Zo kan het kind door een bruuske (zoals babies nogal eens kunnen reageren) beweging de oorzaak zijn geweest dat het een abnormale hoeveelheid water te verwerken kreeg.

Wie iets van baby's af weet, weet dit. Wie een beetje verstand en verantwoordelijkheidsgevoel heeft weet dat hij baby's niet helemaal mag onderdompelen.

Dus wel degelijk dood door schuld van de priester.

porpo 28 juli 2010 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4895023)
En ik negeer jou omdat ik bijna spontaan moet overgeven telkens ik je onzin lees.

De echte onzin zijn jouw illusies.

Cdude 28 juli 2010 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 4894800)

Wat is JOU probleem dat je zulke problematische vragen stelt?

Johan Bollen 29 juli 2010 05:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 4894756)

O, jij gaat de 'schuld' op de baby steken. Het gedrag van de priester blijft verwijtbaar ook al zou de baby bruusk bewogen hebben. Dat is namelijk iets waarvan we mogen veronderstellen dat de priester er rekening mee houdt als deel van zijn verantwoordelijkheid bij het dopen van kinderen.

Johan Bollen 29 juli 2010 05:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4894764)
In beide gevallen hebben we met idioten te maken die niks in vraag stellen en blindelings achter hun kudde aansjokken.
Voor mij geen verrassing, maar wel leuk als je het kan bewijzen :)

Dat is niet mijn conclusie.

Travis66 29 juli 2010 06:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4896078)
Dat is niet mijn conclusie.

Waarom niet?

1. We laten ons kind dopen, maar we weten dat er geen god zich mee bezighoudt = idioot.

2. We laten ons kind dopen, god ziet dat en heeft dan het beste met ons kind voor. Als dat kind dan overlijdt ten gevolge, denken we daar niet over na = idioot.

Het Oosten 29 juli 2010 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4896077)
O, jij gaat de 'schuld' op de baby steken. Het gedrag van de priester blijft verwijtbaar ook al zou de baby bruusk bewogen hebben. Dat is namelijk iets waarvan we mogen veronderstellen dat de priester er rekening mee houdt als deel van zijn verantwoordelijkheid bij het dopen van kinderen.

Wat u hier vooropstelt is een fictie. Dat is hetzelfde als hetgeen het verkeerreglement oplegt, namelijk, dat iedere bestuurder voor elke voorzienbare hindernis moet kunnen stoppen. Het begrip 'voorzienbaar' is dan ook vaak even vaag als concreet en daarom vatbaar voor discussies zonder einde.

Fozzie 29 juli 2010 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 4896174)
Wat u hier vooropstelt is een fictie. Dat is hetzelfde als hetgeen het verkeerreglement oplegt, namelijk, dat iedere bestuurder voor elke voorzienbare hindernis moet kunnen stoppen. Het begrip 'voorzienbaar' is dan ook vaak even vaag als concreet en daarom vatbaar voor discussies zonder einde.

Nergens staat dat de baby bruusk bewogen zou hebben. Daarbij wie met kinderen werkt draagt er een zware verantwoordelijkheid voor en horen rekening te houden met de eigenschappen van een kind, dus ook de mogelijkheid dat ze kunnen bewegen.
Als ik een kind zou laten verdrinken door een onoplettendheid dan word ik ten minste ontslagen en zal men ook onderzoeken of er sprake is van dood door schuld (vb door het al spelend in een zwembad te duwen - zoals kinderen onderling wel eens doen - zonder er rekening mee te houden dat het kind niet kan zwemmen).
Het kind is gestorven door een handeling van de priester die de bedoeling had om die handeling te doen, maar zonder de bedoeling om het kind te doden. Dus dood door schuld, ongeacht of het kind nu bewoog of niet.

Cdude 29 juli 2010 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie (Bericht 4896298)
Nergens staat dat de baby bruusk bewogen zou hebben. Daarbij wie met kinderen werkt draagt er een zware verantwoordelijkheid voor en horen rekening te houden met de eigenschappen van een kind, dus ook de mogelijkheid dat ze kunnen bewegen.
Als ik een kind zou laten verdrinken door een onoplettendheid dan word ik ten minste ontslagen en zal men ook onderzoeken of er sprake is van dood door schuld (vb door het al spelend in een zwembad te duwen - zoals kinderen onderling wel eens doen - zonder er rekening mee te houden dat het kind niet kan zwemmen).
Het kind is gestorven door een handeling van de priester die de bedoeling had om die handeling te doen, maar zonder de bedoeling om het kind te doden. Dus dood door schuld, ongeacht of het kind nu bewoog of niet.

Zo "simpel" is het.

Accidents happen, we are only human, case closed.

Fredo 29 juli 2010 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4896464)
Zo "simpel" is het.

Accidents happen, we are only human, case closed.

Zeer juist.

Juist daarom dat het belachelijk is om hier vragen bij te stellen zoals 'waar was God?'

Cdude 29 juli 2010 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fredo (Bericht 4896519)
Zeer juist.

Juist daarom dat het belachelijk is om hier vragen bij te stellen zoals 'waar was God?'

Tja, je kan evengoed vragen "waar is het huis van Roodkapje"

Fozzie 29 juli 2010 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4896534)
Tja, je kan evengoed vragen "waar is het huis van Roodkapje"

Volgens mijn heilig schrift ("de Heilige Verzamelde Werken van de Profeten Grimm") ergens aan de rand van het bos ;-)

Wimpeus 29 juli 2010 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fredo (Bericht 4896519)
Zeer juist.

U zit op een forum aangaande godsdienst. Wat dan belachelijk is aan de initiële vraag, is mij een raadsel.
Tenzij men een typische katholieke hypocriet is die van alle mooie dingen in de wereld zegt dat ze door God zijn geschapen/voorzien en van alle slechte dingen in de wereld zegt dat ze louter menselijk zijn en dat God voor één of andere ondoorgrondelijke reden eens net toevallig de andere kant opkeek.

Cdude 29 juli 2010 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus (Bericht 4896563)
U zit op een forum aangaande godsdienst. Wat dan belachelijk is aan de initiële vraag, is mij een raadsel.
Tenzij men een typische katholieke hypocriet is die van alle mooie dingen in de wereld zegt dat ze door God zijn geschapen/voorzien en van alle slechte dingen in de wereld zegt dat ze louter menselijk zijn en dat God voor één of andere ondoorgrondelijke reden eens net toevallig de andere kant opkeek.

Ze zouden niet durven :evil:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be