BWarrior |
26 september 2010 15:38 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion
(Bericht 5001308)
Bewijs graag want voor zover ik weet hebben de Vlamingen nooit gebruik kunnen maken van hun numerieke meerderheid. Als je dit wenst te ontkennen weerleg dit dan even: Nederlands is in België lang als minderwaardig beschouwd, dit is al simpelweg te zien aan de grondwet. De eerste grondwet dateert van 1831, deze was evenwel in het Frans. Een officiële, Nederlandse, versie liet echter nog meer dan een eeuw op zich wachten.
Deze moet toch simpel te weerleggen zijn als je de waarheid spreekt. Dan spreek ik nog niet over de handelingen van oa. Charles Rogier. Die zijn uitspraken en daden moet je eens opzoeken. Was hij volgens jou respectvol tegenover beide taalgroepen of wou hij daarentegen de ene taal in Belgie uitroeien ten voordele van het Frans? Ik poneer dat hier nauwelijks methoden voor geschuwd worden zoals de bewust discriminatie (als we voor dit geval Vlaming als ras beschouwen, wat zijn tijdsgenoten alvast blijkbaar deden) van Vlamingen in openbare functies tenzij ze compleet de Franse cultuur opnamen.
|
1) In 1831 bestond er geen Zuid-Nederlandse eenheidstaal, er kon dus geen grondwet in die taal worden opgesteld. Wel klopt het niet dat België een homogeen Franstalige staat was (niet zo bij o.a. gemeenten, provincies, lager onderwijs enz.)
2) Hoewel de officiële versie van de Grondwet lange tijd alleen in het Frans was, waren er Nederlandse vertalingen. Geen enkele Belgische burger heeft ooit nadeel ondervonden van de situatie.
3) Het verhaal van de "brief" van Rogier (... détruire l'élément germanique...) bewust op een hardnekkige mythe.
A) Zulk een brief werd nergens teruggevonden
B) De inhoud ervan is volkomen nonsens (een rechtshervorming uit 1832 die pas in 1834 zou plaatsvinden, waarom zou Rogier die brief naar een politieke tegenstander sturen enz. ...)
C) De "brief" wordt pas voor het eerst geciteerd in 1866 - in het Nederlands dan nog - en uit een doorgedreven onderzoek van de Gentse flamingant Leonard Willems (1902) blijkt dat de fameuze brief voor 50% commentaar is van de schrijver van een artikel uit 1866 op de vermeende uitspraken van Rogier.
|