Scarabaeida |
27 september 2010 17:56 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia
(Bericht 5003159)
onlangs was ik in nederland en hoorde de jeugd een mengelmoes van nederlands en engels praten ,dat zie ik de vlaamse jeugd nog niet zo makkelijk doen wegens die vlaamse nuchterheid..
|
Hangt af van persoon tot persoon. Persoonlijk zie ik dat ook bij Vlaamse twintigplussers en jonger, en tot mijn ergernis. In Nederland merk ik een grotere woordenschat in de eigen taal en jonge mensen die hun moedertaal ten gronde beheersen, die zijn schraal in Vlaanderen vandaag.
Wel is het zo dat in beide landen de taalbeheersing veel minder is geworden, toch wat de moedertaal betreft. Volgens mij lijdt heel Europa aan die verschraling.
Neem nu een forum als http://www.fileflambe.be/ Het stikt er van 'Engelstalige' Vlamingen. Op http://www.fok.nl/ merk ik dat minder. Beiden trekken een jong publiek. Politics.be heeft in Vlaanderen, samen met andere 'volwassen'-fora uiteraard wel een beter taalgebruik (hoewel P.be ook soms schraalheid troef is, mogen we niet klagen vergeleken met de rest. Het Kevinnekeuhs-gehalte is relatief beperkt hier).
Mij maakt het niet uit of het Nederlands of Vlaams is, zolang het verzorgd is. Bij de lagere klasse is de kans groter op een onverzorgde taal. Wel merk ik dat, en gelukkig zie ik de mensen wel wakker worden tegenwoordig, dat onze nieuwslezers een veel betere dictie hebben dan de Nederlandse, maar als ik dan de ondertitelingsdrang bij het eigen volk zo en als ik universiteitsstudenten aanhoudend dezelfde woorden zie gebruiken (enzo enzo) dan stel ik me toch vragen. Ik merk dat in Nederland gewoon minder, zeker bij de Nederlanders die ik persoonlijk ken (Noord-Brabant, Zuid-Holland, Gelderland, Drenthe en Groningen).
Volgens mij rust dit op 1) het feit dat men te hard op een fenomeen let en dat uitvergroot. 2) het van horen zeggen herhalen 3) iets wat jaren geleden waargenomen werd maar wat inmiddels veranderd is.
Zowel voor Nederland als Vlaanderen denk ik dat er een op-en-neer-gaande trend is. Een periode van taalverloedering en anti-purisme => een periode van taaloppoetsing en purisme => herhaal cyclus. Dat geldt voor zowel Nederland als Vlaanderen, volgens mij.
|