Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
(Bericht 5014916)
Ook het uiterste van een continuum bepaalt de norm niet.
|
waarom zit jij nu zo te fixeren op dat uiterste?
ik probeer tot 2x toe duidelijk te maken dat er sprake is van een continuum waar iédereen op zit. Er is geen groep "normale kindjes die aanrakingen allemaal graag hebben" versus een groep "kindjes met autisme die zich wegtrekken". Er zijn ook kinderen met autisme die wel graag aangeraakt worden trouwens. Er zijn er zelfs die er gewoon geen maat mee kunnen houden. Ik focus op dat continuum - en de norm is redelijk eenvoudig: "wees voorzichtig, denk na, evalueer".
Er zijn dingen die je altijd kunt doen met kinderen (bijv. een kind recht helpen als het ferm gekwetst is).
Er zijn dingen die je nooit kunt doen met kinderen (bijv. je piemel in een kind steken).
Het merendeel van de lichamelijke interacties met kinderen is echter "wees voorzichtig, denk na, evalueer". Dat geldt niet voor de uitersten, dat geldt voor ieder kind.
Citaat:
1. Gelieve niet in karikaturen te vervallen. Er is een groot verschil tussen bewust en onbewust schrammetjes veroorzaken. Er is tevens een groot verschil tussen een schrammetje en verkrachting.
|
Geef me 1 goeie reden, in het voordeel van het kind, waarom je een kind zou aaien als je gemerkt hebt dat het dat niet graag heeft. 1 reden maar.
Om te weten of een kind het graag heeft, moet je wel kijken naar zijn reactie natuurlijk ("evalueer").
Citaat:
2. Ik pleit niet voor gedwongen aanraking als norm. Leerkrachten moeten zelf uitmaken hoe ver ze daarin gaan: de opportuniteit moet geval per geval worden beoordeeld, maar niet leerling per leerling.
|
en waarom niet leerling per leerling? waarom zou je geen rekening houden met de individualiteit van ieder mens?
Geval 1: oefening goed opgelost --> aai op de bol, ook voor kinderen die dat absoluut niet wensen.
Wat ben je daar nu mee?
Citaat:
Uiteraard zijn er grenzen, maar men moet eens ophouden met elk menselijk gedrag aan regeltjes te binden. Dat geïnstitutionaliseerde wantrouwen, vertaald in Big Brother-achtige voorschriften, leidt uiteindelijk tot een ziekelijk angstige, benepen, door en door neurotische samenleving die uiteindelijk meer psychische slachtoffers maakt dan de schrammetjes die ze tracht te voorkomen.
|
Reflectie op uw eigen gedrag als leerkracht = dingen aan regels binden?
Want daar gaat het vlaggensysteem uiteindelijk om eh.
Citaat:
3. Persoonlijke aanvallen kan ik helaas niet beantwoorden aangezien ik ze niet als redelijke stellingen in een discussie aanvaard. Voorts raad ik u aan het verschil te leren tussen speelse provocaties en oprechte gevoelens.
|
"het was maar speelse provocatie"
:?