Bebob |
21 januari 2011 13:17 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (petitio principii)
(Bericht 5242586)
Er zitten een aantal problemen in die tekst. Tenminste als de tekst bedoeld is om mij tegen te spreken.
Het verbieden van initiatie van geweld is een verbod. Een verbod heeft geen zin als het niet kan worden afgedwongen. Afdwingen vergt een vorm van een overheid. De regel en het afdwingen van die regel is gewoon een overheid.
|
Het verschil tussen initiatie van geweld en zelfverdediging. Ge moogt niemand aanvallen, maar als ge zelf aangevallen wordt moogt ge uzelf wel verdedigen en moogt ge daarbij zelfs geweld gebruiken. Ge moogt gewoon niet als eerste met geweld beginnen. Als iemand u niets misdaan heeft, moogt ge hem geen geweld aandoen. Als iemand u wel iets misdaan heeft, moogt ge wel geweld gebruiken. Om jezelf te verdedigen heb je geen overheid nodig. Vergeet niet dat de kenmerkende eigenschap van een overheid is dat deze instantie wel legaal geweld mag initiëren en de dat de overheid zich via deze eigenschap van een vrije markt onderscheid omdat in een vrije markt niet legaal geweld mag initiëren. Om uzelf te verdedigen en dus de regels in een vrije markt af te dwingen, moet ge nooit geweld initiëren. Zelfverdediging is toegestaan, en kan je best zonder tussenkomst van een overheid.
Citaat:
En dan geld. Wat is dat ? Uiteindelijk is geld weer gewoon een afspraak. Een consensus. Vraag maar geld waar geen consensus over is aan de buurman. Probeer het vandaag. Vraag een lening van 10.000 Gallordos, een munteenheid die nog niet bestaat. En los dan andere schulden af met die Gallordos. Succes.
Heel de tekst zit vol met begrippen die er zijn dankzij afspraken binnen de groep. Zonder deze begrippen is het moeilijk om iets zinnigs te zeggen. En toch vallen al die begrippen zomaar weg of ze krijgen een totaal andere (praktische) inhoud in een libertarische wereld.
Die begrippen zijn de bouwstenen van de huidige economie. Heuristisch evolueerde elke economie die uit deze bouwstenen is opgebouwd naar een economie + overheid.
|
Je verwart overheid met samenleving. Je kan gerust afspraken binnen een groep maken zonder geweld te initiëren. Net zoals de koper en de verkoper een afspraak maken. Dat is de essentie van de vrije markt, wederzijds voordelige afspraken die op vrijwillige basis gemaakt worden tussen verschillende personen. Het afdwingen van deze afspraken gebeurt misschien met geweld, maar nooit door middel van de initiatie van geweld. Als iemand mij iets verkoopt, ik betaal op voorhand en hij levert niet. Dan besteelt hij mij eigenlijk. Ik mag mij verdedigen, dus als ik mijn eigendom kom terugeisen, dan mag ik geweld gebruiken.
|