Kodo Kodo |
14 februari 2011 23:25 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
(Bericht 5297761)
Wat een gelul hier allemaal.
Ik heb hier enkele dagen geleden al aangetoond dat Vlamingen in Wallonië ook hun eigen Vlaamse tijdschriften hadden. In Amerika idd. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Gazette_van_Detroit) Vlamingen die een hetze ontketenen over het feit dat Le Soir een aangepaste (streek-)krant gaat brengen voor BHV zijn kortzichtige navelstaarders.
Privé eis ik dat men in Vlaanderen volledig de vrije keuze heeft, zonder ook maar enige (sociale) dwang.
|
Het is niet hetzelfde. Le Soir mag doen wat Le Soir wil doen, maar dit als een louter commerciële keuze beschouwen is waarschijnlijk onjuist. De Franstaligen in de rand zaten waarschijnlijk niet te wachten op een editie die verschilde van de Brusselse; zij beschouwen zich min of meer als Brusselaars. Kopen ze nu die nieuwe editie en niet meer de Brusselse; OK, ze doen wat ze willen. Zullen ze blootstaan aan meer of rabiatere demagogie? Veel kan het niet uitmaken, en hoe dan ook: we gaan ons toch niet bemoeien met wat de mensen lezen?
Maar Detroit ligt niet als Nederlandssprekend eiland annex Nederlandstalige olievlek in Engels of watdanooktalig gebied, geruggesteund door een Nederlandstalige regio waarvan de politici zich ook in Detroit en omstreken kunnen laten verkiezen. Detroit is geen bruggenhoofd voor de vernederlandsing van de VS, en een Nederlandstalig bruggenhoofd in Wallonië bestaat al evenmin. En in de huidige context: een overweldigende meerderheid van de Franstaligen in België wil dat de grondwet, die ontstaan is uit compromissen waarvoor Vlamingen een prijs hebben betaald, slechts mag gelden als hij in hun voordeel is, want dat is tenslotte de BHV-kwestie. In die context die editie lanceren lijkt sterk op een provocatie. Het is verstandig, zulke provocaties te negéren, want onze eigen geïrriteerde reactie zou wel eens een middel kunnen vormen waarmee een Franstalig doel moet worden bereikt. Dus opgepast: wat daar gebeurt, is anders dan BHV, volkomen wettig, en ik zou me er niet druk om maken.
Maar het is niet zo onschuldig als een Vlaams mijnwerkerskrantje van weleer.
|