Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
(Bericht 5517119)
@ mijnheer M. Malaise
U stelt in verband met de berichten die u kennelijk van ene mijnheer Jurgen ontving vragen die niemand hier afdoend kan beantwoorden, anders dan het geven van een persoonlijke mening.
Een zeer strikte interpretatie van de diverse Belgische wetgeving inzake de bestrijding van o.a. het racisme en de discriminatie (in casu de wet van 30.07.1981 etc…etc…) laat toe bijzonder streng te oordelen over het uiten van een mening inzake “anderen” dan de eigen persoon. Om het een beetje ludiek te stellen, en tezelfdertijd even “de Islam” of huidskleuren te ontwijken : het stellen dat een “Hollander” een extreme gierigaard is omdat het nu eenmaal een Hollander is, of het stellen dat een Franse mevrouw sowieso een “kakmadam” is omdat ze een française is etc…etc… kan in wezen eigenlijk al strafbaar genoemd worden door wie de betreffende wetgeving naar de letter leest.
Evenwel : enkel een daartoe bevoegde rechtbank kan oordelen of een welbepaalde meningsuiting een overtreding van voornoemde wetgeving inhoudt. Uw inschatting dienaangaand, of de onze, of deze van mijnheer Jurgen, zijn niets méér dan een persoonlijke overtuiging.
Indien mijnheer Jurgen stellig van mening is dat bepaalde forumdeelnemers en/of u of uw medewerkers inzake bedoelde wetgeving strafbare feiten plegen, dan staat het hem vrij om desbetreffend een klacht neer te leggen bij de daartoe voorziene instanties. Bij afloop van de aldus ingezette procedure zal dan blijken of de mening van mijnheer Jurgen juridisch al dan niet de juiste was.
Tot zolang kan van u vanzelfsprekend niet verwacht worden dat u elke post van elke forumdeelnemer vòòr publicatie voorlegt aan een rechtbank teneinde zekerheid te hebben dat deze geen overtreding inhoudt van voormelde wetgeving ; er moet van u verwacht worden dat u in uw forum slechts bijdragen toelaat die naar uw eigen beoordeling in eer en geweten géén overtreding van welkdanige wet bevatten.
Naar mijn bescheiden mening doet u er in dat verband goed aan om alle posts waar u zelf twijfels bij hebt uit uw forum te verwijderen, maar ik zie geen enkele reden om al deze waarvan u overtuigd ben dat er geen wetsovertredingen in of mee worden begaan (noch overtredingen van het eigen forumreglement, vanzelfsprekend) niet tot het forum toe te laten.
Maar goed, vermits u onze mening vraagt omtrent de door u aangehaalde specifieke posts, geef ik – for what it’s worth – graag de mijne…
Ik zie in deze posts geen enkele duidelijke overtreding van bedoelde wetgeving, althans niet zoals ik deze naar de zin van die wetgeving meen te mogen interpreteren. Evenwel, de manier waarop een aantal “meningen” wordt naar voren gebracht is zeer op het randje, en hoewel het kan voldoen aan wat binnen het kader van de vrijheid van meningsuiting toelaatbaar moet worden geacht, is het op zijn minst onnodig hard en zelfs opzettelijke beledigend voor zij die er het voorwerp van zijn.
Dat brengt mij, weliswaar enigszins terzijde, bij mijn meer algemene persoonlijke visie op uw forum : ik vind dat u op uw forum, zowel qua stijl als qua inhoud, erg veel zaken toelaat die afbreuk doen aan een zinnige en waardige discussie, en die derhalve de kwaliteit van uw politiek discussieplatform geheel niet ten goede komen. Elke vrije gedachtewisseling inzake politiek mag natuurlijk zo nu en dan tot op het scherp van de snee kunnen gaan, en ik begrijp wel dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en dat ook wie een wat ruwere taal gebruikt zijn/haar mening moet kunnen ventileren, maar ik vind dat ook dit best binnen de ruimere grenzen der wellevendheid en waardigheid moet kunnen blijven. Ik heb zeer dikwijls de indruk dat u en uw moderatoren dat niet vinden…
|