De schoofzak |
6 juli 2011 14:32 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klodde
(Bericht 5542225)
Het percentage Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten is sowieso al meer als 50 procent. Ik vraag me dan af waarom het zo erg is dat in deze faciliteitengemeenten die toch al "om zeep" zijn op een Brusselse lijst zouden mogen stemmen.
Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.
Die faciliteiten gaan toch niet verdwijnen, is het dan zo een ramp dat die 6 gemeenten kunnen kiezen voor welke lijst ze stemmen?
Het is sowieso goed dat kieskring Vlaams-Brabant eindelijk gevormd wordt.
|
Als het niet zo erg zou zijn om die inwijkelingen toch maar te laten stemmen in een andere gemeente èn een ander gewest;
dan zal het ook al niet pijn doen, dat ze toch moeten stemmen gelijk alle andere Walen in Wallonië, Brusselaars in Brussel, en simpele Vlamingen in simpel Vlaanderen (simpel: zonder faciliteiten).
Bovendien helpt de nu voorgestelde gunst hen niet om zich verder en gemakkelijker in te burgeren. Terwijl dat de bedoeling was van de faciliteiten.
Tot hiertoe bestonden de faciliteiten uit een aantal 'mogelijkheden'. Nu zou daar een nieuwe mogelijkheid aan toegevoegd worden. Een uitbreiding dus van de faciliteiten. Die tegelijk minder bevoegdheden aan Vlaanderen zou inhouden. De Vlamingen hebben daar niet voor gestemd.
Geen enkele Vlaamse partij heeft een kiescampagne gevoerd met een item: "wij zijn voor het afgeven van bevoegdheden van Vlaanderen aan Brussel".
|