Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Jaag de religieuzen schrik aan met vlees. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158914)

eno2 13 augustus 2011 11:34

citaat John Stevens in : Three Zen Masters
Citaat:

Like the Buddha, Ryokan gratefully received whatever was put in his begging bowl:

"For our sakes
The clams and fish
Give themselves
Unselfishly
As food.

Ryokan
Mijn commentaar:

behalve eenelement van non-ego en nederigheid, bevat zulk een houding ook volop een dosis hypocrisie.

Het komt wel heel goed uit voor de dagelijkse caloriebalans.

Bovendien is het tegen de eigen opvatting van het vermijden van het doden van dieren.

Maar ja, als je ze krijgt, de dode dieren, vooral als deze vrijwillig zichzelf ter beschikking stellen, dan waren de Buddha en Ryokan alleen maar een beetje hypocriet.

eno2 13 augustus 2011 22:09

De Dalai Lama valt trouwens met vlees ook geen schrik aan te jagen...

Amon_Re 16 augustus 2011 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5623237)
Het wel of niet bestaan van een godheid kan niet bewezen worden.

Als het bestaan van iets niet kan bewezen worden, waarom zou je er dan waarde moeten aan hechten buiten filosofische denkoefeningen?

Ik kan niet bewijzen dat trollen bestaan of niet bestaan, wil dat dan zeggen dat ik mijn leven moet leiden in de veronderstelling dat er trollen onder bruggen leven?

Amon_Re 16 augustus 2011 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5623249)
Het 'niet bestaan' van iets hoeft niet bewezen te worden.

Het niet bestaan van iets kan niet bewezen worden.

Amon_Re 16 augustus 2011 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5623246)
Indien men al eens zorgde dat alle beenhouwerijen ook varkensvlees moeten verkopen zouden de varkensboeren mss terug iets meer voor hun vlees krijgen...
Goed voor de economie dus, geen discriminatie van inlands vlees.

Stel dat men dat doet, wat goed doet het om varkensvlees in de winkel te hebben als er geen enkele klant dat koopt?

Amon_Re 16 augustus 2011 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5623261)
Net daarom moeten beenhouwers een zo groot mogelijk aanbod hebben, dus ook van vleessoorten die niet door al hun klanten gesmaakt worden.
Bepaalde religies koppelen sommige vleessoorten aan een "not done"-mentaliteit maar laten wel ruimte om datzelfde vlees te eten in "bepaalde" gevallen. Wel, ergens wonen waar varkensvlees vrij normaal is op het menu moet dan ook maar zo'n geval zijn...

's Niet waar, in één curryworst kunnen een pak verschillende "vlees"soorten zitten, kip, varken, rund , insecten en paard tegelijk... :-P

Insecten zitten in heel veel eten/snoep. Meer dan je denkt zelfs.

Amon_Re 16 augustus 2011 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5623323)
Ik heb geen probleem met eenderwelk soort vlees dat je afgebeeld hebt.

En met mossels of andere weekdieren?

guido 007 16 augustus 2011 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5631116)
Stel dat men dat doet, wat goed doet het om varkensvlees in de winkel te hebben als er geen enkele klant dat koopt?

Ik zou er gaan kopen.

Albrecht 16 augustus 2011 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5631124)

Ook niet. Ik lust het niet zo graag, maar soit, da's een kwestie van smaak.

Albrecht 16 augustus 2011 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5631111)
Als het bestaan van iets niet kan bewezen worden, waarom zou je er dan waarde moeten aan hechten buiten filosofische denkoefeningen?

Omdat er voor velen meer in het leven is dan het geen we materieel gezien meemaken en ervaren?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5631111)
Ik kan niet bewijzen dat trollen bestaan of niet bestaan, wil dat dan zeggen dat ik mijn leven moet leiden in de veronderstelling dat er trollen onder bruggen leven?

Je bent vrij om te geloven dat er trollen onder bruggen leven...

Cynara Cardunculus 16 augustus 2011 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5623379)
Heel interessant, dit soort vleestaboe.
Je eet bepaalde dieren niet omdat je ze antropomorfiseert?
Dit soort (zelfopgelegde?) 'verboden' komt niet uit religieuze hoek.
Kan je eens dieper ingaan op de bron ervan?

toch wel: het eten van paardenvlees werd bij de eerste kerstening verboden. Het was namelijk voordien bij de kelten de gewoonte om bij jaarlijkse feesten de "koning" of clanleider ritueel te laten paren met een of andere merrie en die nadien met de ganse clan op te eten. Vandaar dat men aan dit heidens gebruik een taboe moest hangen: dus geen paardenvlees meer.

Cynara Cardunculus 16 augustus 2011 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin (Bericht 5623440)
Zelfopgelegde verboden??? Ik zie gewoon een paard en een konijn als huisdier. Het komt ook niet in mij op om een kat ,een hond of een kanariepietje op te eten. Wat is daar nu voor antropomorfisch aan?
Idem voor wormen,sprinkhanen,en dergelijke.....naar het schijnt heel erg voedzaam, en bij bepaalde volkeren een ware delicatese.....maar ik eet die beesten niet omdat ik ze onder de noemer "jakkes wat een vieze ondingen" plaats.

Trouwens Superstaaf, waarom enkel de vleesweigeraars .....wat met mensen die geen gekookte bloemkool of gestoofde worteltjes door hun strot krijgen wegens " bweik wat vies" ?

insecten zijn natuurlijk vies met die kriebelende pootjes. maar niemand of weinigen die dan weer een probleem hebben met garnalen of kreeft met kriebelende pootjes. Slakken zijn lekker als ze gekookt zijn, levende slakken geven me de krieps. Gebakken wormen zouden naar noten smaken, maar ik vrees dat ik het niet binnenkrijg. Paling daarentegen...

eno2 16 augustus 2011 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5623035)
Uw punt is?

Dat vleeseters beter een corset kunnen dragen

Supe®Staaf 17 augustus 2011 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5631196)
Omdat er voor velen meer in het leven is dan het geen we materieel gezien meemaken en ervaren?

Wat dan?

Citaat:

Je bent vrij om te geloven dat er trollen onder bruggen leven...
Waarom zouden we?

Supe®Staaf 17 augustus 2011 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5631201)
toch wel: het eten van paardenvlees werd bij de eerste kerstening verboden. Het was namelijk voordien bij de kelten de gewoonte om bij jaarlijkse feesten de "koning" of clanleider ritueel te laten paren met een of andere merrie en die nadien met de ganse clan op te eten. Vandaar dat men aan dit heidens gebruik een taboe moest hangen: dus geen paardenvlees meer.

Grapje?

Alboreto 17 augustus 2011 06:05

Citaat:

Net daarom moeten beenhouwers een zo groot mogelijk aanbod hebben, dus ook van vleessoorten die niet door al hun klanten gesmaakt worden.
Bepaalde religies koppelen sommige vleessoorten aan een "not done"-mentaliteit maar laten wel ruimte om datzelfde vlees te eten in "bepaalde" gevallen. Wel, ergens wonen waar varkensvlees vrij normaal is op het menu moet dan ook maar zo'n geval zijn...

Bullshit.
Ook bij niet-religieuzen zijn bepaalde vleessoorten "not done"
Eerst varkensvlees opdringen aan moslims, en daarna mij verplichten hondevlees te eten?
Iedereen moet vrij zijn te eten wat de wil en iedereen moet vrij zijn te verkopen wat die wil (behalve wat schadelijk is natuurlijk).

Citaat:

's Niet waar, in één curryworst kunnen een pak verschillende "vlees"soorten zitten, kip, varken, rund , insecten en paard tegelijk... :-P

In curryworst zit geen vlees, dat is slachtafval. ;)

Alboreto 17 augustus 2011 06:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5623272)
Alle economieën met sterke overheidsinmenging storten in.

Zullen we even de Chinese en Amerikaanse economische toestand van het moment vergelijken?

Alboreto 17 augustus 2011 06:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5623273)
Neen hoor.
Beenhouwers moeten vrij kunnen inspelen op de wensen van de klant.
Van halal tot bacon-explosion.

Ok, had dit nog niet gelezen voor ik mijn vorige post schreef.
Volledig akkoord.

Alboreto 17 augustus 2011 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5631124)

Hmmm, schaaldieren...

stab 17 augustus 2011 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5631201)

Werd ook de clanleider opgegeten?:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be