Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Energie onbetaalbaar. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162118)

brother paul 24 oktober 2011 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5760445)
We zouden om te beginnen moeten beginnen met de producenten, de leveranciers en de netbeheerders eens onder handen te nemen.

Niet vergeten dat de overheid ook hier er een zootje ongeregeld van gemaakt heeft.

Lees je elektriciteitsfactuur eens, kan jij er nog aan uit?

is toch niet moeilijk, ze hebben de producent, en de distributeur gesplitt. Dus zit jij daar nu twee ipv één te betalnen. De overheid beheert het netwerk, de producent moet gewoon aan het net leveren.

maddox 24 oktober 2011 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5760447)
1,1 Ampere, in een éénfasig of in een driefasig net?

Waarschijnlijk kook jij op aardgas?

Monofaze, we krijgen maar 20A binnen. We hebben ook niet meer nodig.

En ja, verwarming en koken gebeurd op aardgas.

brother paul 24 oktober 2011 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5760648)

en doouche

maddox 24 oktober 2011 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5760662)
en doouche

Ook het sanitair water is met aardgas.

Grappig is dat de ketel voorzien is om samen te werken met een zonneboiler. Helaas heb ik geen plek bij de ketel om een deftig voorraadvat te zetten, en de doorgang naar de kelder is te smal.

Misschien eens moeite doen en een tank in elkaar lassen in de kelder.

brother paul 24 oktober 2011 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5760667)
Ook het sanitair water is met aardgas.

Grappig is dat de ketel voorzien is om samen te werken met een zonneboiler. Helaas heb ik geen plek bij de ketel om een deftig voorraadvat te zetten, en de doorgang naar de kelder is te smal.

Misschien eens moeite doen en een tank in elkaar lassen in de kelder.

ja die ketel van mij kan ook samenwerken met een zonneboiler, en dan krabt de chauffagist in zijn haar, en doet hij wat geleerd alsof dit beremoeilijk uit te rekenen is. En die kerel kon nog niet eens de sturing in orde zetten of had al de aansturing van 2 circuits verwisseld, met gekke resultaten als gevolg van 'op en neer gaande verwarming' maar in elk geval hij is duidelijk niet bekwaam om dat t einstalleren... Dus laat staat om daar objectief advie sin te geven... Maar ja de heren zijn sanitairman

Goudbever 24 oktober 2011 10:41

Harder werken

maddox 24 oktober 2011 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever (Bericht 5760671)
Harder werken

Gij zijt ambtenaar zeker?

Harder werken gaat me niet lukken, maar wat meer uren wil ik wel doen.

patrickve 24 oktober 2011 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5760449)
Hoe hebben de mensen de middeleeuwen overleefd?

hebben ze ook niet, he. Ze zijn allemaal dood. :-)

metten 24 oktober 2011 11:15

Als iedereen binnen het jaar zo fors gaat bezuinigen als Maddox, zijn binnen 2 jaar de elektriciteitsprijzen met 100% gestegen! De energieproducenten gaan klagen dat zij hun installaties niet meer kunnen onderhouden en moderniseren en hun personeel niet meer kunnen betalen. De netbeheerders gaan klagen omdat zij het distrbutienetwerk niet meer kunnen onderhouden, vernieuwen en uitbreiden. Hoe minder verbruik hoe hoger de prijzen om aan hetzelfde niveau van inkomsten te komen.

Zwitser 24 oktober 2011 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5760449)
Hoe hebben de mensen de middeleeuwen overleefd?

Met moeite.

speurneus 24 oktober 2011 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5759505)
1860 kw / jaar met een metaalwerkplaats erbij.
Sta me toe te veronderstellen dat die metaalwerkplaats vooral veel metaal en plaats is maar geen werk.

:-D:-D

subocaj 24 oktober 2011 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 5760718)
Als iedereen binnen het jaar zo fors gaat bezuinigen als Maddox, zijn binnen 2 jaar de elektriciteitsprijzen met 100% gestegen! De energieproducenten gaan klagen dat zij hun installaties niet meer kunnen onderhouden en moderniseren en hun personeel niet meer kunnen betalen. De netbeheerders gaan klagen omdat zij het distrbutienetwerk niet meer kunnen onderhouden, vernieuwen en uitbreiden. Hoe minder verbruik hoe hoger de prijzen om aan hetzelfde niveau van inkomsten te komen.

Als alles en iedereen uitgeperst is, mag de staat het terugkopen en de schulden naar de belastingbetaler schuiven.
Potverdorie, is dat nu net wat nog niet zolang geleden met een bank gebeurt is!:twisted::lol:

Zwitser 24 oktober 2011 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5760393)
Een HR aardgasketel met een 1 Kw Stirling generator bij in. Zogenaamde micro-warmtekrachtkoppeling. Kostprijs, ongeveer €6000 voor een gewone huishoudelijke verwarmingsketel.
En men is nog steeds gebonden aan een aardgasleverancier.
Deze technologie zou wel perfect te koppelen zijn aan een eigen biogas-installatie.

Maar hoe kom je aan voldoende biomassa voor je biogasinstallatie?

Stingray 24 oktober 2011 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5760393)
Ik heb het niet gedaan. Ik vermoed dat na de afbouw van de subsidies, de belastingen op eigen productie dmv duidelijk zichtbare zonnepanelen wel eens kunnen volgen.

Al die aandeelhouders willen hun winst. En die aandeelhouders, dat kunnen ook die pensioenspaarders zijn.

Een HR aardgasketel met een 1 Kw Stirling generator bij in. Zogenaamde micro-warmtekrachtkoppeling. Kostprijs, ongeveer €6000 voor een gewone huishoudelijke verwarmingsketel.
En men is nog steeds gebonden aan een aardgasleverancier.
Deze technologie zou wel perfect te koppelen zijn aan een eigen biogas-installatie. Dan is de behoefte aan een externe energieleverancier een stuk minder. Combineer dit dan met een €15000 zonnepaneel installatie en een batterij-back-up die ongeveer €3500 kost, en je zit gebeiteld. Zeer weinig behoefte aan externe energieleveranciers meer. Geen taxen, geen toeslagen, geen BTW meer.
Maar dan komt wel het onderhoud van die installaties erbij.

Graag een linkje van die back-up batterij aub. Dank U.

Herr Flick 24 oktober 2011 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5760189)
Wat je voorstelt, is achteruit gaan ? Mij goed, maar iedereen dan. Niet enkel een bepaalde sociale klasse, of bepaalde landen. Heel de wereld.
Hoe ga je de totale wereldbevolking ervan overtuigen dat zij minder energie moeten verbruiken, terug moeten leven zoals in de jaren veertig ?

Het alternatief is een dikke vette kerncentrale, ...

maar dat mag ook niet zeker ?

Herr Flick 24 oktober 2011 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5760648)

In Italie moest ik het zelf met 16 A doen, en dat was mogelijk, maar dan was er wel een zekere bewustwording nodig dat je geen frieten kan bakken en ne waterkoker kunt opzetten...

maddox 24 oktober 2011 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5760766)
Graag een linkje van die back-up batterij aub. Dank U.

Back-up batterij

Als ge zonnepanelen hebt, is dat totaal probleem meer. Dan wordt het goedkoper.

Een snelle schakelaar die de keuze maakt tussen stroom van de zonnepanelen, en de stroom uit een bult auto-accu's.
Zo'n omvormer trekt zich totaal niks aan van waar de stroom komt. Zolang het maar tussen de grenzen van het apparaat blijft.
Die maakt er gewoon wisselspanning van die in faze zit met het net. Natuurlijk maakt dat ook geen drol uit als ge geen netspanning meer gebruikt.

Maar een dikke UPS kan de job ook doen.

maddox 24 oktober 2011 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5760787)
In Italie moest ik het zelf met 16 A doen, en dat was mogelijk, maar dan was er wel een zekere bewustwording nodig dat je geen frieten kan bakken en ne waterkoker kunt opzetten...

Zaterdag geprobeerd. 2 computers, wasmachine, frietketel en draaibank. No problem.

Oeps, die frietketel is natuurlijk geen A+ apparaat. 2000W verwarmen is 2000 watt verwarmen

Descartes Jr 24 oktober 2011 12:15

De woekerwinsten van Electrabel diepen de armoedeput in België verder en verder.

Hun schraperigheid kan men stilaan een misdaad tegen de mensheid gaan noemen. Het wordt tijd dat Europa zijn Justitie inschakelt.

Fieseler 24 oktober 2011 12:18

Heb de draad niet helemaal gelezen maar ik katalogeer deze zoveelste jeremiade bij het typische Vlaamse calimerogejank...
Enerzijds kunnen wij elke twee jaar gaan stemmen en stemmen wij steevast, koppig en generatielang op die partijen die de toekomst van onszelf, onze kinderen en onze kleinkinderen regelrecht om zeep helpen....maar aan de andere kant liggen wij, unisono met de pers die daar voor de volle 100% medeverantwoordelijk voor is, te janken van...wij kunnen daar niet aan doen hoor...het is een ander zijn fout...wir haben es nicht gewust...tsssss

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be