Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Akkoord Justitie eerste opvulling van de lege doos MG? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162307)

peter1962 28 oktober 2011 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoera (Bericht 5768034)
Ja dat is juist, oplossing is: Franse lessen in school afschaffen en vervangen door Duitse lessen of een andere taal... zoals Vic Van Aelst reeds suggereerde.

Dit is met voorsprong het idiootste voorstel dat ik vandaag al las. Ons onderwijs waar vanaf jonge leeftijd een tweede en een derde taal gegeven is, dus ook frans, is een van de belangrijkste faktoren waarom je in het buitenland zoveel vlamingen op kaderniveau ziet meedraaien en waarom vlaanderen zoveel meer export gerichte economie heeft.

Niet dat we taalwonders zijn, ver van zelfs, maar een vlaming die ietwat hoger onderwijs volgde kan in het normale handelsverkeer perfekt met franstaligen en engelstaligen werken. De walen daarentegen... die zijn nu een belangrijke inhaalbeweging aan het doen maar gaan nog jaren nodig hebben om hetzelfde niveau te halen.

En jij gaat nu pleiten om dat kompetitief voordeel op te geven ? Bravo... Vraag even aan selektiebureau's of patroons van grote bedrijven die internationaal werken of die ook staan te springen voor jouw voorstel.

En je inspiratiebron Vic Van Aelst is wel iemand die spreekt vanuit een positie dat hijzelf de negatieve gevolgen van zijn achterlijke voorstellen nooit kan voelen : als 63 jarige zal het hem worst wezen dat diegenen die binnen zoveel jaren werk moeten zoeken, een gebrek aan talenkennis zou verweten worden. Geef die man nog een fles drank, en vraag dat hij zwijgt.

stuyckp 28 oktober 2011 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 5767821)

Ne goeie die het zegt.

Henri1 28 oktober 2011 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5766968)
Onze 3 moedige onderhandelaars zijn weer heel goed bezig, hoor!

http://www.knack.be/nieuws/belgie/di...5124810225.htm

Eerste aanvulling van de Metropolitane Gemeenschap is een feit! Doordat de arrodissementen halveren word het arrodissement Halle-Vilvoorde bij Leuven gevoegd. Hierdoor kunnen de franstalige magistraten ook tewerk gesteld worden in de omgeving van Leuven tot en met Diest, bij deze wordt Vlaams Brabant officieel 2-talig gebied.

Dank u Beke, De Croo en Toback!!! Jullie doen het echt perfect!!!

Uw kaartenhuisje is in elkaar gevallen.
Uw wensen zijn vervlogen.....

peter1962 28 oktober 2011 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 5768180)
Domme uitspraak. Meer talen kennen is altijd een verrijking en komt het wederzijds begrip ten goede. Misschien is het slimmer om te ijveren voor meer Nederlands in Wallonië.

Inderdaad, er zijn op dit moment heel veel immersie initiatieven. Vooral nederlands voor franstaligen. (wat ook logisch is, want ze hebben een extreem zware achterstand)
Maar het is niet op het moment dat men positieve actie onderneemt, dat je moet tegen pleiten.

Wat ontbreekt in dit land is dat er een politieke beslissing zou worden genomen in Wallonië (zeg dus maar Rudy Demotte) om nederlands terug VERPLICHT als tweede taalonderricht in het volledige onderwijssysteem te her-integreren.

stuyckp 28 oktober 2011 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5768367)
Dit is met voorsprong het idiootste voorstel dat ik vandaag al las. Ons onderwijs waar vanaf jonge leeftijd een tweede en een derde taal gegeven is, dus ook frans, is een van de belangrijkste faktoren waarom je in het buitenland zoveel vlamingen op kaderniveau ziet meedraaien en waarom vlaanderen zoveel meer export gerichte economie heeft.

Niet dat we taalwonders zijn, ver van zelfs, maar een vlaming die ietwat hoger onderwijs volgde kan in het normale handelsverkeer perfekt met franstaligen en engelstaligen werken. De walen daarentegen... die zijn nu een belangrijke inhaalbeweging aan het doen maar gaan nog jaren nodig hebben om hetzelfde niveau te halen.

En jij gaat nu pleiten om dat kompetitief voordeel op te geven ? Bravo... Vraag even aan selektiebureau's of patroons van grote bedrijven die internationaal werken of die ook staan te springen voor jouw voorstel.

En je inspiratiebron Vic Van Aelst is wel iemand die spreekt vanuit een positie dat hijzelf de negatieve gevolgen van zijn achterlijke voorstellen nooit kan voelen : als 63 jarige zal het hem worst wezen dat diegenen die binnen zoveel jaren werk moeten zoeken, een gebrek aan talenkennis zou verweten worden. Geef die man nog een fles drank, en vraag dat hij zwijgt.

Ne keer goed lezen. Er staat Frans vervangen door duits of een andere taal.
De taalrijkheid van de vlaming zou niet achteruit gaan door pakweg frans te vervangen door duits. Of engels als tweede taal te zien ipv frans.
Er worden trouwens toch de verkeerde zaken aangeleerd. Veel te veel literatuur. Dat is voor mensen die romaanse gaan studeren of is voor de rest kwis voorbereiding en niet de taak van het onderwijs. Fatsoenlijk een brief kunnen schrijven en converseren wel.
Trouwens internationaal gezien is engels veel belangrijker dan frans.
Dit gezegd zijnde ben ik nog niet direct voorstander van het afschaffen van het frans. Frankrijk is nog steeds een belangrijk buurland en de invloed van Wallonië is ook niet onbelangrijk. Frans gaan afschaffen omdat je walen niet leuk vindt, is misschien niet de goede reden om dat te doen.

peter1962 28 oktober 2011 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HRobin (Bericht 5768224)
Door het verplichten van Nederlands als tweede taal - in het onderwijs - en de keuze afschaffen?

Dat zou een bijzonder intelligente beleidsmaatregel zijn.

stuyckp 28 oktober 2011 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5768386)
Inderdaad, er zijn op dit moment heel veel immersie initiatieven. Vooral nederlands voor franstaligen. (wat ook logisch is, want ze hebben een extreem zware achterstand)
Maar het is niet op het moment dat men positieve actie onderneemt, dat je moet tegen pleiten.

Wat ontbreekt in dit land is dat er een politieke beslissing zou worden genomen in Wallonië (zeg dus maar Rudy Demotte) om nederlands terug VERPLICHT als tweede taalonderricht in het volledige onderwijssysteem te her-integreren.

Totaal niet akkoord. Dat wederzijds begrip kan nooit de reden zijn om walen te dwingen om nederlands te leren. En het gaat niet lukken ook.
De enige en juiste incentive om dat wel te doen is omdat je beter zaken kan doen als je de taal kent. Politiek heeft voor de gewone werkende mens geen belang en derhalve zijn er geen politieke redenen om een taal te leren. Dat wederzijds begrip of het gebrek eraan is er gekomen omdat we zo'n zotte staatstructuur hebben. Er is niets gemeenschappelijk, en in alles wat we doen, doen we het verschillend. En dat ligt niet aan de taal, dat ligt aan die 'dualiteit' zelve. bvb, laat een stuk software schrijven door 2 informatici. Dat zal er totaal verschillend uitzien, totaal verschillend werken, maar wel doen wat het moet doen. (hm, als alle bugs er uit zijn toch)

peter1962 28 oktober 2011 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 5768391)
Ne keer goed lezen. Er staat Frans vervangen door duits of een andere taal.
De taalrijkheid van de vlaming zou niet achteruit gaan door pakweg frans te vervangen door duits. Of engels als tweede taal te zien ipv frans.
Er worden trouwens toch de verkeerde zaken aangeleerd. Veel te veel literatuur. Dat is voor mensen die romaanse gaan studeren of is voor de rest kwis voorbereiding en niet de taak van het onderwijs. Fatsoenlijk een brief kunnen schrijven en converseren wel.
Trouwens internationaal gezien is engels veel belangrijker dan frans.
Dit gezegd zijnde ben ik nog niet direct voorstander van het afschaffen van het frans. Frankrijk is nog steeds een belangrijk buurland en de invloed van Wallonië is ook niet onbelangrijk. Frans gaan afschaffen omdat je walen niet leuk vindt, is misschien niet de goede reden om dat te doen.

ik heb dat goed gelezen. Frans is een taal die we vanuit ons land met de belangrijke handelspartner die frankrijk is gewoonweg niet kunnen missen. Logisch ook, want de talenkennis van franse onderdanen is om het zacht uit te drukken nogal zwak.

Door nu de jeugd duits te laten kiezen als tweede taal los je niets op. Dat is totaal onrealistisch.
Over inhoud van het onderwijspakket frans of engels (de eindtermen) mag inderdaad een serieus woordje gedaan worden maar toch denk ik (inderdaad subjectief...) dat het bij ons beter is dan pakweg in Nederland. (ik baseer mijn oordeel puur op persoonlijke ervaring met nederlanders, en besef ook wel dat dit anekdotes zijn)

peter1962 28 oktober 2011 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 5768400)
Totaal niet akkoord. Dat wederzijds begrip kan nooit de reden zijn om walen te dwingen om nederlands te leren. En het gaat niet lukken ook.
De enige en juiste incentive om dat wel te doen is omdat je beter zaken kan doen als je de taal kent. Politiek heeft voor de gewone werkende mens geen belang en derhalve zijn er geen politieke redenen om een taal te leren. Dat wederzijds begrip of het gebrek eraan is er gekomen omdat we zo'n zotte staatstructuur hebben. Er is niets gemeenschappelijk, en in alles wat we doen, doen we het verschillend. En dat ligt niet aan de taal, dat ligt aan die 'dualiteit' zelve. bvb, laat een stuk software schrijven door 2 informatici. Dat zal er totaal verschillend uitzien, totaal verschillend werken, maar wel doen wat het moet doen. (hm, als alle bugs er uit zijn toch)

Ik heb mijn hele jeugd zitten vloeken dat ik verplicht was om dat door mij toen verfoeide frans te leren. Dat is niet relevant. NIEMAND leert een vreemde taal omdat hij dat zo "leuk" zou vinden, en als je pakweg 10 of 11 jaar bent lig je echt niet wakker van mededelingen dat je dat "later" gaat nodig hebben om een goede job te kunnen vinden. Zo werkt het niet.
Als nu veel walen hun kids naar het imersie onderwijs sturen, is het net omwille van die reden. Hun eigenbelang.

Bokkenreyder 28 oktober 2011 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5768403)
ik heb dat goed gelezen. Frans is een taal die we vanuit ons land met de belangrijke handelspartner die frankrijk is gewoonweg niet kunnen missen. Logisch ook, want de talenkennis van franse onderdanen is om het zacht uit te drukken nogal zwak.

Door nu de jeugd duits te laten kiezen als tweede taal los je niets op. Dat is totaal onrealistisch.
Over inhoud van het onderwijspakket frans of engels (de eindtermen) mag inderdaad een serieus woordje gedaan worden maar toch denk ik (inderdaad subjectief...) dat het bij ons beter is dan pakweg in Nederland. (ik baseer mijn oordeel puur op persoonlijke ervaring met nederlanders, en besef ook wel dat dit anekdotes zijn)

ik heb niet tegen Frans als taal op zich, wel iets tegen de taal die machtmiddel en imperialistisch gegeven naar voren wordt geschoven! :evil:

peter1962 28 oktober 2011 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5768431)
ik heb niet tegen Frans als taal op zich, wel iets tegen de taal die machtmiddel en imperialistisch gegeven naar voren wordt geschoven! :evil:

Daar heb je principieel groot gelijk in. Alleen is de konklusie die (sommigen) dan maken om frans overboord te kieperen uit protest, verkeerd. Verkeerd omdat we die taalkennis van het frans (plus andere) in ons eigen voordeel benutten.

In frankrijk moet je in de regel al met iemand spreken die aan de universiteit studeerde voor die op aanvaardbaar niveau engels kan. Bij ons kan elke humaniora student dat.
Taalkennis is een enorme (en levenslang geldige) voorsprong in het zakenleven.
Puur eigenbelang, naast zelfontwikkeling.

Bokkenreyder 28 oktober 2011 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5768515)
Daar heb je principieel groot gelijk in. Alleen is de konklusie die (sommigen) dan maken om frans overboord te kieperen uit protest, verkeerd. Verkeerd omdat we die taalkennis van het frans (plus andere) in ons eigen voordeel benutten.

In frankrijk moet je in de regel al met iemand spreken die aan de universiteit studeerde voor die op aanvaardbaar niveau engels kan. Bij ons kan elke humaniora student dat.
Taalkennis is een enorme (en levenslang geldige) voorsprong in het zakenleven.
Puur eigenbelang, naast zelfontwikkeling.

De sterkte van de Vlaming die iets of wat geschoold is, is dat hij in verhouding tot anderen een uitgebreide talenkennis heeft en bovendien ook nog vrij vlot een nieuwe taal leert. Dat moeten we inderdaad 'uitbuiten' zonder evenwel onze eigen taal en ons eigentaalgebied te verloochenen! Dat gebeurt nu wel door de traditio's! En daar zal ik mij met alles wat in mijn macht ligt tegen verzetten! Maar tegen Frans heb ik helemaal niets! Ik maak me wel zorgen over de Vlamingenhaat die ik zie op Franstalige forums en in de franstalige media! Die lijken vrij spelte hebben terwijl de Vlaamse (sic) pers het blijkbaar 'onfatsoenlijk' vindt om eigen taal, cultuur en grondgebied te verdedigen! :evil:

matthias999 28 oktober 2011 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5768348)

Maar voor mij niet gelaten hoor, als je liever mokt over het feit dat je de veldslag maar voor 90% gewonnen hebt en niet voor 100% : feel free to do so.

Kindje toch, we hebben net de veldslag 100 % verloren, zonder bdw in de oppositie zelfs voor 200 %.

Maak u aub geen illussies, brussel is praktisch gezien uitgebreid met de 6 faciliteiten gemeenten. En ontken dit aub niet want het begint mij serieus op mijn zenuwen te werken. Ik hoop dat het voor jou niet te lang duurt vooralleer je het licht eindelijk ziet...

Another Jack 28 oktober 2011 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5768574)
Kindje toch, we hebben net de veldslag 100 % verloren, zonder bdw in de oppositie zelfs voor 200 %.

Maak u aub geen illussies, brussel is praktisch gezien uitgebreid met de 6 faciliteiten gemeenten. En ontken dit aub niet want het begint mij serieus op mijn zenuwen te werken. Ik hoop dat het voor jou niet te lang duurt vooralleer je het licht eindelijk ziet...

We maken ons alvast geen illussies vooralleer jij hier ooit een zin zonder fouten post.

fonne 28 oktober 2011 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5768578)
We maken ons alvast geen illussies vooralleer jij hier ooit een zin zonder fouten post.

Waw, tegen zo'n argumenten kan niemand op.

matthias999 28 oktober 2011 19:16

Citaat:

Is dat soms uw beste argument?

Bokkenreyder 28 oktober 2011 19:24

Citaat:

Ja, jij schrijft geen fouten, hé? :roll:

Another Jack 28 oktober 2011 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5768599)
Ja, jij schrijft geen fouten, hé? :roll:

Waarom staat het vetgedrukt, denk je?

Bokkenreyder 28 oktober 2011 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 5768604)
Waarom staat het vetgedrukt, denk je?

Duid dat dan aan in de aangehaalde tekst! Kwestie van duidlijk te zijn! :evil:
Het heeft trouwens niets met het feit dat met het akkoord over justitie de eerste invulling van de BMG !s te maken! :evil:

stuyckp 28 oktober 2011 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5768410)
Ik heb mijn hele jeugd zitten vloeken dat ik verplicht was om dat door mij toen verfoeide frans te leren. Dat is niet relevant. NIEMAND leert een vreemde taal omdat hij dat zo "leuk" zou vinden, en als je pakweg 10 of 11 jaar bent lig je echt niet wakker van mededelingen dat je dat "later" gaat nodig hebben om een goede job te kunnen vinden. Zo werkt het niet.
Als nu veel walen hun kids naar het imersie onderwijs sturen, is het net omwille van die reden. Hun eigenbelang.

iedereen leert een vreemde taal omdat hij dat later gaat nodig hebben.
Als je zelfs dat al niet mee hebt komt er niks van.
Er zijn natuurlijk hier en daar personen die echt geinteresseerd zijn in talen en die daar waarschijnlijk ook nog echt goed in zijn ook.
Daar behoorde ik ook niet bij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be