Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Twee staten oplossing: voor of tegen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165510)

Bokkenreyder 29 december 2011 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5896057)
Is er iets mis met samenwerkingsverdragen ?

Samenwerken kan dan niet meer volgens de 'echten': Doet me denken aan den DucdEnghien die hier altijd afkomt met: "OK, splitsen, maar dan wil ik niks meer met jullie, Vlamingen, te maken hebben!" Rare jongen als je het mij vraagt! :evil:

Bokkenreyder 29 december 2011 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5896067)
Ach, je weet het ook niet.

Nee, ik werk in het 'binnenland'! maar voor die mensen is daar blijkbaar geen enkel probleem. Dus....

Gwylan 29 december 2011 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5896063)
Neen, maar eerst splitsen en dan samenwerkingsverdragen lijkt op de processie van Echternach; maar dan 2 stappen achteruit en 1 vooruit.

Dat vind ik niet.
Het groot voordeel van het sluiten van samenwerkingsverdragen is dat niemand daartoe verplicht of gedwongen is.
Overigens : beter een voor elkeen nuttig samenwerkingsverdrag dan een voor elkeen nauwelijks aanvaardbaar compromis.

Diego Raga 29 december 2011 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5896063)
Neen, maar eerst splitsen en dan samenwerkingsverdragen lijkt op de processie van Echternach; maar dan 2 stappen achteruit en 1 vooruit.

Liever een slecht huwelijk dan een fijne LAT-relatie ?
Bij het eerste draait alles tegen elkaar, bij het tweede bepalen de partners zelf in welke mate ze omgaan met elkaar.

Welke relatie verkiest u ?

Het Oosten 29 december 2011 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5896037)
Aha, een lied.
Laten we inderdaad zingen ter ere van uw vorst en vaderland en vooral van uw nieuwbakken regering, en maar meteen het Belgisch volkslied inzetten. In het Frans uiteraard, naar het voorbeeld van uw grote staatsman Leterme :

Allons enfants de la Patrie
Le jour de gloire est arrivé !
Contre nous de la tyrannie
L'étendard sanglant est levé
…/…

Flauw en hopeloos afgezaagd enggeestig. Enfin, het past wel wat bij uw nietszeggende hoogdraverigheid.

artisjok 29 december 2011 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5896076)
Dat vind ik niet.
Het groot voordeel van het sluiten van samenwerkingsverdragen is dat niemand daartoe verplicht of gedwongen is.
Overigens : beter een voor elkeen nuttig samenwerkingsverdrag dan een voor elkeen nauwelijks aanvaardbaar compromis.

Niet verplicht of gedwongen?
Grenzen zijn artificieel.
Mensen, jobs, goederen, verkeer, rivieren, lucht,... stoppen niet bij de grenzen.

Gwylan 29 december 2011 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5896068)
Samenwerken kan dan niet meer volgens de 'echten': Doet me denken aan den DucdEnghien die hier altijd afkomt met: "OK, splitsen, maar dan wil ik niks meer met jullie, Vlamingen, te maken hebben!" Rare jongen als je het mij vraagt! :evil:

Voor de Belgische Franstaligen is het zonder meer duidelijk, mijnheer Bokkenreyder : als de Vlamingen voor hen niet meer (financieel) nuttig kunnen zijn, worden ze gedropt. Plan B, weet u wel.
Zij zijn er zich ongetwijfeld goed van bewust dat zij middels een samenwerkingsverdrag met een soeverein Vlaanderen minder tot zelfs héél wat minder zouden kunnen binnenrijven dan nu het geval is.
Bovendien hebben zij dan totaal niets meer te bieden aan Vlaanderen om één en ander te kunnen afdwingen. Nou ja, nu ook niet trouwens, maar kennelijk hebben ze een paar jonge Nederlandstalige partijvoorzitters doen geloven van wel.

Gwylan 29 december 2011 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5896086)
Niet verplicht of gedwongen?
Grenzen zijn artificieel.
Mensen, jobs, goederen, verkeer, rivieren, lucht,... stoppen niet bij de grenzen.

Staatsgrenzen zijn staatsgrenzen, mijnheer.

Gwylan 29 december 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5896080)
Flauw en hopeloos afgezaagd enggeestig. Enfin, het past wel wat bij uw nietszeggende hoogdraverigheid.

Noem het gerust bekaktheid, mijnheer System.

artisjok 29 december 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5896074)
Nee, ik werk in het 'binnenland'! maar voor die mensen is daar blijkbaar geen enkel probleem. Dus....

Ik werk ook in het binnenland, maar wat als het bedrijf verhuist naar het buitenland?

Ik woon in Vlaanderen; en werk voor een bedrijf in Brussel met een afdeling in Vlaanderen en Wallonië.

Indien België gesplitst wordt. Waar (aan welk landsdeel) betaalt het bedrijf dan sociale lasten en vennootschapsbelastingen? Waar betaal ik dan sociale lasten en persoonsbelastingen?

Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken.

artisjok 29 december 2011 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5896098)
Staatsgrenzen zijn staatsgrenzen, mijnheer.

Vertel dat aan de Leie en de Schelde.

Gwylan 29 december 2011 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5896107)
Vertel dat aan de Leie en de Schelde.

De Leie en de Schelde weten dat al lang, hoor.

Het statuut van grensoverschrijdende stromen en rivieren maakt nu net het onderwerp uit van tussen soevereine staten gesloten verdragen, mijnheer.

Diego Raga 29 december 2011 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5896105)
Wat als één van de landsdelen de vennootschapsbelastingen verlaagt. Dan verhuist het bedrijf naar het goedkoopste landsdeel; en doekt ze de duurdere afdelingen op. Dan moet een groot deel van de werknemers verder gaan werken.

Nen joint opsteken, direct daarna een wilde staking beginnen en de directie gijzelen.

Of een paar km verder rijden om te gaan werken, dat kan ook ntl.

Bokkenreyder 29 december 2011 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5896105)
Ik werk ook in het binnenland, maar wat als het bedrijf verhuist naar het buitenland?

Ik woon in Vlaanderen; en werk voor een bedrijf in Brussel met een afdeling in Vlaanderen en Wallonië.

Indien België gesplitst wordt. Waar (aan welk landsdeel) betaalt het bedrijf dan sociale lasten en vennootschapsbelastingen? Waar betaal ik dan sociale lasten en persoonsbelastingen?

Dat risico zit er ook in tussen het huidige België en bv. Nederland en omgekeerd. Bedrijven kijken uit waar ze het meeste voordeel kunnen halen. Vandaar dat er bv. een vlucht van bepaalde bedrijven (die meestal niet te veel beroep deden op specifieke know-how maar eer op handenarbeid) geweest is naar Z-O-Azië en recentelijker naar Oost-Europa.

suqar_7loe 29 december 2011 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5896103)
Noem het gerust bekaktheid, mijnheer System.

Uw verwijt draagt niets bij tot de discussie. U bedoelt 'Het Oosten'.

Hollander 29 december 2011 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5896140)
Dat risico zit er ook in tussen het huidige België en bv. Nederland en omgekeerd. Bedrijven kijken uit waar ze het meeste voordeel kunnen halen. Vandaar dat er bv. een vlucht van bepaalde bedrijven (die meestal niet te veel beroep deden op specifieke know-how maar eer op handenarbeid) geweest is naar Z-O-Azië en recentelijker naar Oost-Europa.

en recentelijker ook weer terug...

Gwylan 29 december 2011 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5896152)
Uw verwijt draagt niets bij tot de discussie. U bedoelt 'Het Oosten'.

Verwijt ? Welk verwijt ?
En neen, ik bedoel wel degelijk mijnheer System.

suqar_7loe 29 december 2011 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 5896171)
Verwijt ? Welk verwijt ?
En neen, ik bedoel wel degelijk mijnheer System.

U beschuldig Het Oosten ervan, System te zijn. Stop met dat off topic getrol.

Gwylan 29 december 2011 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5896175)
U beschuldig Het Oosten ervan, System te zijn. Stop met dat off topic getrol.

Herlees nog eens post 65, als u wil. En u bent niet verplicht om op één en ander in te gaan.

Gwylan 29 december 2011 21:18

dubbel, sorry

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be