Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Guy Verhofstadt op de barricaden voor Hongarije (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165799)

Sjaax 5 april 2012 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6062056)
Wat doet dat er in hemelsnaam toe? Ik geloof niet in definities als rechts en links en al zeker niet als men ze op 'top'politici plakt. Dat zijn stuk voor stuk mensen met weinig of geen echte overtuiging.

Off topic, maar ik maak de opmerking toch: Het zijn altijd rechtse mensen die menen dat links en rechts er niet (meer) toe doen.

stropdrager 5 april 2012 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6062686)
Misschien wel maar de gevolgen in Hongarije zijn veel erger.

Met de nieuwe grendels in de grondwet en de nieuwe privileges voor Franstaligen in heel Vlaams-Brabant, zijn de gevolgen voor de Vlamingen ook bijzonder erg.

In Hongarije werd Fidesz tenminste nog op een democratische wijze verkozen. In Vlaanderen heeft zo goed als niemand op de PS gestemd.

E. Gidius 5 april 2012 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6062686)
Misschien wel maar de gevolgen in Hongarije zijn veel erger.

Ha ja?

Hoezo dan?

born2bewild 5 april 2012 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 6062682)
Oké, de meerderheid van de Hongaren. Natuurlijk niet alle Hongaren.

de meerderheid van de vlamingen lust ook geen eieren meer van de boer uit gent

Munglik 5 april 2012 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6063459)
Ha ja?

Hoezo dan?

Citaat:

De nieuwe, ultraconservatieve Hongaarse grondwet staak haaks op de internationale en Europese mensenrechtenstandaarden. Dat stelt vrijdag Amnesty International in een communiqué. De mensenrechtenorganisatie laakt met name het abortusstandpunt, het (verbod op het) homohuwelijk en de levenslange gevangenisstraf zonder voorwaardelijke vrijlating.
"Bijzonder problematisch" zijn volgens Amnesty diverse passages en weglatingen in de maandag door het Hongaarse parlement met grote meerderheid goedgekeurde tekst: de bescherming van het leven vanaf de conceptie, de definitie van het huwelijk als een vereniging van man en vrouw en het gebrek aan bescherming tegen discriminatie op basis van de seksuele voorkeur.
Ik dacht dat de Middeleeuwen gedaan waren, om maar te zwijgen over de andere wijzigingen inzake de economie en verkiezingen.

Koenraad Noël 5 april 2012 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6063692)
Ik dacht dat de Middeleeuwen gedaan waren, om maar te zwijgen over de andere wijzigingen inzake de economie en verkiezingen.

Ik denk toch echt dat ons moderne concept van een grondwet van lang na de middeleeuwen stamt, en pas in de 20e eeuw de homowetgeving grootschalig werd aangepast. :?

Munglik 5 april 2012 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6063718)
Ik denk toch echt dat ons moderne concept van een grondwet van lang na de middeleeuwen stamt, en pas in de 20e eeuw de homowetgeving grootschalig werd aangepast. :?

Je begrijpt wel wat ik bedoel.

Koenraad Noël 5 april 2012 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6063722)
Je begrijpt wel wat ik bedoel.

Ja, dat wel. Ik ben het alleen niet akkoord met de demonisering van de middeleeuwen. Sterker nog, ik hoor vooral secularisten pleiten voor de afschaffing van voorwaardelijke vrijlating.

Inhoudelijk gezien betwijfel ik eigenlijk ook of Amnesty International wel de gehele waarheid spreekt. Ik denk bijvoorbeeld niet dat abortus een erkend mensenrecht is. Je mag me verbeteren als ik fout zit.

Munglik 5 april 2012 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6063740)
Ja, dat wel. Ik ben het alleen niet akkoord met de demonisering van de middeleeuwen. Sterker nog, ik hoor vooral secularisten pleiten voor de afschaffing van voorwaardelijke vrijlating.

Je begrijpt me verkeerd. Het was een ( misschien ongelukkig gekozen ) manier om mijn punt duidelijk te maken; ik bedoelde het niet letterlijk.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6063740)
Inhoudelijk gezien betwijfel ik eigenlijk ook of Amnesty International wel de gehele waarheid spreekt. Ik denk bijvoorbeeld niet dat abortus een erkend mensenrecht is. Je mag me verbeteren als ik fout zit.

Of abortus een mensenrecht is weet ik niet maar dat maakt voor mij niet echt uit. Sommige dingen zijn geen mensenrecht waarvan ik zou willen dat ze er een waren en sommige mensenrechten zouden er geen moeten zijn. Maar dat is stof voor een andere thread.

Rr00ttt 6 april 2012 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 6062689)
Off topic, maar ik maak de opmerking toch: Het zijn altijd rechtse mensen die menen dat links en rechts er niet (meer) toe doen.

Ik denk niet dat iets exclusief is voor wat u 'rechts' noemt.

Het is wel steevast de aanhang van de particratie en igv de EU kunnen we niet eens van particratie maar eerder van 'het politbureau' spreken die proberen om verschillen te zien waar er amper zijn en vooral om anderen ervan te overtuigen dat ze echt wel een keuze hebben waar er geen is. :)

E. Gidius 7 april 2012 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6063692)

Sorry, het valt moeilijk te zien hoe "de bescherming van het leven vanaf de conceptie" of "de definitie van het huwelijk als een vereniging van man en vrouw" tegen de mensenrechten kunnen zijn.

Sjaax 7 april 2012 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 6062728)
In Hongarije werd Fidesz tenminste nog op een democratische wijze verkozen. In Vlaanderen heeft zo goed als niemand op de PS gestemd.

Met die beperktheid van keuze in de kieskringen in België heb je wel een punt.

Munglik 7 april 2012 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6065685)
Sorry, het valt moeilijk te zien hoe "de bescherming van het leven vanaf de conceptie" of "de definitie van het huwelijk als een vereniging van man en vrouw" tegen de mensenrechten kunnen zijn.

Heb ik ook nergens gezegd.

E. Gidius 7 april 2012 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6066260)
Heb ik ook nergens gezegd.

In http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=65 lijkt u dat minstens te impliceren. Maar als u dat nu ontkent, dan kunnen we concluderen dat er niet echt iets mis is met de Hongaarse GW-herziening. QED.

Munglik 7 april 2012 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 6066290)
In http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=65 lijkt u dat minstens te impliceren. Maar als u dat nu ontkent, dan kunnen we concluderen dat er niet echt iets mis is met de Hongaarse GW-herziening. QED.

Ik impliceerde niet dat abortus een mensenrecht is. Of de GW-herziening goed of slecht is heeft mijns inziens weinig te maken met de mensenrechten.

D'ARTOIS 7 april 2012 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6063750)
Je begrijpt me verkeerd. Het was een ( misschien ongelukkig gekozen ) manier om mijn punt duidelijk te maken; ik bedoelde het niet letterlijk.

Of abortus een mensenrecht is weet ik niet maar dat maakt voor mij niet echt uit. Sommige dingen zijn geen mensenrecht waarvan ik zou willen dat ze er een waren en sommige mensenrechten zouden er geen moeten zijn. Maar dat is stof voor een andere thread.

Ik begrijp wel wat je bedoelt en heb ik het ideen dat de Hongaarse overheid een buiging maakt naar Rome.
Beter gezegd het Vaticaan.

Wat de reden hiervan is blijft voor mij een raadsel. Conservatisme? Wellicht.

Munglik 7 april 2012 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 6066375)
Ik begrijp wel wat je bedoelt en heb ik het ideen dat de Hongaarse overheid een buiging maakt naar Rome.
Beter gezegd het Vaticaan.

Wat de reden hiervan is blijft voor mij een raadsel. Conservatisme? Wellicht.

Volgens mij kreeg Orban's partij zoveel stemmen uit onvrede met de toenmalige regering; ideologie had er niet zo veel mee te maken.

stropdrager 7 april 2012 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 6066227)
Met die beperktheid van keuze in de kieskringen in België heb je wel een punt.

Ik had het eigenlijk daar niet over. Trouwens, de PS kan ook lijsten indienen in Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg enz... Er is geen enkele wet die hen dat belet.

Ik wou gewoon aantonen dat België nog steeds een stuk ondemocratischer is dan Hongarije. In Hongarije hebben ze geen bijzondere meerderheidswetten, belangenconflicten, alarmbelprocedures, monarchie en verplichte pariteiten in regeringen, rechtbanken, ambtenarij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be