Bovenbuur |
25 januari 2012 15:31 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent
(Bericht 5952573)
Als zij echt intelligent zijn, dan zullen ze wel snappen dat wij dat ook zijn hoor. Als ze ons zouden beschouwen als kwallen, dan schort er iets aan hen, niet aan ons.
Ik hoor hier altijd maar dat ze ons zouden komen overheersen, maar stel nu eens dat ze moreel hoogstaander zouden zijn dan wij?
Fred.
|
Ik noem hier kwallen met een speer als voorbeeld, maar wist je bijvoorbeeld dat er meerdere vogelsoorten zijn die houten gebruiksvoorwerpen maken en gebruiken, wat niet bijzonder veel verschilt van een speer? Helaas gaat het hier vooral om kraaiachtigen, dieren die mensen het liefst zo veel en vaak mogelijk doodschieten omdat het ongedierte zou zijn.
Intelligentie is niet zo'n zwart-wit begrip als de meeste mensen er graag van maken. In onze ogen is een wezen intelligent (wij) of niet (alles op aarde behalve wij). Het zou daarom niet meer dan logisch zijn dat aliens een soortgelijke definitie hanteren. En als zij al ver genoeg zijn om naar onze planeet te kunnen komen vallen wij waarschijnlijk in hun niet intelligent categorie.
Maar stel dat ze inderdaad wel moreel hoogstaander zijn, dan nog is het bijzonder twijfelachtig of ze een speciale status aan mensen zullen toekennen, zelfs als ze ook uitgaan van het principe "hoe intelligenter, hoe beter het behandeld moet worden". In hun ogen zijn we misschien wel intelligenter dan kraaiachtigen, dolfijnen en walvissen, papegaaien, olifanten en de andere mensapen, maar ook weer niet zo intelligent als echte personen. Als wij volledig omarmt worden als broeders is het goed mogelijk dat meerdere andere soorten ook omarmt zullen worden. Wij zullen tenslotte ook al de spreekwoordelijke mongolide kleine broertjes van de aliens zijn.
En zelfs dan ga ik eigenlijk al veel te ver door intelligentie enkel op een schaal van weinig tot veel uit te zetten in plaats van onderscheid te maken tussen verschillende soorten intelligentie. Het is best mogelijk dat chimpansees op hun versie van een IQ test hoger scoren omdat ze veel doen met bijvoorbeeld het onthouden van tekens, volgordes en beelden die slechts een fractie van een seconde te zien waren, iets waar chimpansees veel beter in zijn dan wij.
Het fundamentele probleem is dan ook dat wij de mens zien als maat aller dingen. Dat is een prima uitgangspunt zolang je in een maatschappij vol mensen leeft, maar aliens zien zeer waarschijnlijk zichzelf als maat aller dingen, en je hebt geen idee waar op die maatstaven wij ergens passen. Tenslotte hadden mensen zelf er geen enkele moeite mee om mensen als wilden te betitelen omdat ze op de schaal huidskleur niet blank genoeg scoorden en op de schaal intelligentie "een bemanningslid heeft ze in drie dagen tijd slechts de basis van onze taal kunnen leren, dus kan ik ze niet ondervragen en ga ik er maar van uit dat ze stom zijn".
|