Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Hoe kan een goed katholiek dit een kind aandoen: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169637)

filosoof 14 april 2012 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6080589)
Met zulke redeneringen komen we in een straatje als een leraar uit Loksbergen vermoordt iemand, dus heel het onderwijs is schuldig aan moord.

Onzinniger kan echt niet.

Ben je dat al komen vertellen in deze draad?

filosoof 14 april 2012 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina (Bericht 6080610)
Het Oude Testament beschouw ik dan ook als de enige leidraad naar Gods handelen. Uw zou de enige God, nml de God van Israël moeten aanbidden ipv de Roomse vervalsingen. Maria wordt door Katholieken wel degelijk aanbeden als de "Heilige Maagd". Van Jezus de zoon van God mag ook niet afgebeeld worden en in de meeste RKK kerken staat het vol met die waanzin..

Meneer is noachiet?

Koenraad Noël 14 april 2012 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 6080621)
Meneer is noachiet?

De wetten worden populair, zo te zien.

Dazi Martina 14 april 2012 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6080608)
Wie heeft die geuzen 'afgeslacht'?

En, als ik vragen mag, heeft u bij deze de geuzen heilig verklaard?

De stadhouder van Rijsels-Vlaanderen, Maximiliaan Vilain, een schoothondje van de katholieke Spanjolen. Heilig zou ik niet zeggen wel pluim van verdienste voor het echte Christendom wereldwijd.

Koenraad Noël 14 april 2012 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina (Bericht 6080625)
De stadhouder van Rijsels-Vlaanderen, Maximiliaan Vilain, een schoothondje van de katholieke Spanjolen. Heilig zou ik niet zeggen wel pluim van verdienste voor het echte Christendom wereldwijd.

Je zou de Opstand toch wat neutraler moeten trachten te bekijken. Het ging er eerder als een burgeroorlog aan toe, waar beide kanten het slachten niet schuwden.

Jan van den Berghe 14 april 2012 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina (Bericht 6080610)
Het Oude Testament beschouw ik dan ook als de enige leidraad naar Gods handelen. Uw zou de enige God, nml de God van Israël moeten aanbidden ipv de Roomse vervalsingen. Maria wordt door Katholieken wel degelijk aanbeden als de "Heilige Maagd". Van Jezus de zoon van God mag ook niet afgebeeld worden en in de meeste RKK kerken staat het vol met die waanzin..

Vrij grappig dat u aan een katholiek meent te kunnen vertellen, als niet-katholiek, wat katholieken geloven en hoe hun geloof beleven.

Neen, beste, wij aanbidden Maria niet. Wij zien in haar een uitmuntend voorbeeld - iets wat Luther als reformator zelfs bevestigde, vandaar zijn prachtig boekje over Maria - en roepen haar aan.

Jezus wordt in alle traditionele Kerken afgebeeld, niet alleen de katholieke. Zelfs in de meeste reformatorische gemeenschappen. Dit is, omdat Jezus, als Gods Zoon, mens werd zoals wij. Aan alles gelijk behalve de zonde. Deze lichamelijkheid zorgt er dan ook voor dat afbeeldingen mogelijk zijn.

Jan van den Berghe 14 april 2012 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina (Bericht 6080625)

Sedert wanneer vertegenwoordigde die stadhouder de katholieke Kerk of was hij het uitmuntend voorbeeld van katholieke geloofsbeleving?

Pluim voor de geuzen? In welke zin dan? Bent u een partij van de toenmalige opponenten niet een beetje te rooskleurig aan het voorstellen?

Jan van den Berghe 14 april 2012 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 6080619)
Ben je dat al komen vertellen in deze draad?

Wat is er van?

Dazi Martina 14 april 2012 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6080633)
Jezus wordt in alle traditionele Kerken afgebeeld, niet alleen de katholieke. Zelfs in de meeste reformatorische gemeenschappen. Dit is, omdat Jezus, als Gods Zoon, mens werd zoals wij. Aan alles gelijk behalve de zonde. Deze lichamelijkheid zorgt er dan ook voor dat afbeeldingen mogelijk zijn.

Laat mij 1 calvinistische gereformeerde Kerk zien waar afbeeldingen van Jezus als mens staan. Ik denk dat U lang mag zoeken..:-)

Jan van den Berghe 14 april 2012 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina (Bericht 6080645)
Laat mij 1 calvinistische gereformeerde Kerk zien waar afbeeldingen van Jezus als mens staan. Ik denk dat U lang mag zoeken..:-)

Lees gerust mijn woorden er nog eens op na.

O.a.

Citaat:

Zelfs in de meeste reformatorische gemeenschappen.
Stond er dan "in de calvinistische gemeenschappen"?

Dazi Martina 14 april 2012 22:52

Ik ben Zwygliaan dus min of meer reformatorisch calvinistisch..

Koenraad Noël 14 april 2012 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina (Bericht 6080695)
Ik ben Zwygliaan dus min of meer reformatorisch calvinistisch..

Ach zo, een Zwingliaan die het nieuwe testament afwijst?

Jan van den Berghe 14 april 2012 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6080699)
Ach zo, een Zwingliaan die het nieuwe testament afwijst?

Dit wordt steeds hilarischer. Enkele minuten geleden beweerde hij nog dat hij niets met een Kerk te maken heeft. Nu roept hij zichzelf uit tot zwingliaan.

En nog merkwaardiger is dat hij schijnbaar niet weet dat Zwingli een brute vervolging inzette tegen alwie zijn inzichten niet volgde. En dan maar beweren dat het protestantisme geen geweld kende...

Dazi Martina 15 april 2012 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6080714)
Dit wordt steeds hilarischer. Enkele minuten geleden beweerde hij nog dat hij niets met een Kerk te maken heeft. Nu roept hij zichzelf uit tot zwingliaan.

En nog merkwaardiger is dat hij schijnbaar niet weet dat Zwingli een brute vervolging inzette tegen alwie zijn inzichten niet volgde. En dan maar beweren dat het protestantisme geen geweld kende...

Leer lezen. Ik volg de opvattingen van Huldrych Zwingli wat betreft soberheid, arbeidsethos en de kijk op het leven wat uiteraard niet wil zeggen dat ik een Kerkganger ben. De Kerk is slechts een doel op zich om tot een betere bezinning te komen maar is voor mij niet absoluut.

Het "geweld" van de protestanten is slechts klein bier met de massale slachtpartijen van de Roomsen dus graag een toontje lager svp. En als u eerlijk bent weet u goed genoeg dat het geweld van de protestanten vaak zeker in dit gevaak een noodzakelijk optreden was om te voorkomen dat Zwitserland terug onder Rooms Katholieke terreur kwam. De overblijvende RKK kantons hadden namelijk een alliantie gezworen met de wrede dicator Karel V maar dat vertelt u er natuurlijk niet bij...

filosoof 15 april 2012 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6080624)
De wetten worden populair, zo te zien.

Niet dat ik weet.

filosoof 15 april 2012 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6080608)
Wie heeft die geuzen 'afgeslacht'?

En, als ik vragen mag, heeft u bij deze de geuzen heilig verklaard?

Moeten/zouden alle door of met hulp van de RKK in de loop der eeuwen vervolgde mensen heilig worden verklaard? Op basis van welk canon?
Heilig verklaren is vooral een RKK historie, hé.

Jan van den Berghe 15 april 2012 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina (Bericht 6081239)
Leer lezen. Ik volg de opvattingen van Huldrych Zwingli wat betreft soberheid, arbeidsethos en de kijk op het leven wat uiteraard niet wil zeggen dat ik een Kerkganger ben. De Kerk is slechts een doel op zich om tot een betere bezinning te komen maar is voor mij niet absoluut.

Het "geweld" van de protestanten is slechts klein bier met de massale slachtpartijen van de Roomsen dus graag een toontje lager svp. En als u eerlijk bent weet u goed genoeg dat het geweld van de protestanten vaak zeker in dit gevaak een noodzakelijk optreden was om te voorkomen dat Zwitserland terug onder Rooms Katholieke terreur kwam. De overblijvende RKK kantons hadden namelijk een alliantie gezworen met de wrede dicator Karel V maar dat vertelt u er natuurlijk niet bij...

Leer lezen. Ja, inderdaad, ik heb geleerd goed te lezen. En daarbij zie ik dat u nogal onberedeneerd links en rechts slaat in de hoop iets te raken.

En neen, als u een beetje kennis had van de geschiedenis van het protestantisme, dan weet u dat er flink wat geweld aan de pas kwam. Ook bepaalde richtingen in het protestantisme gebruikten met graagte geweld om hun grote gelijk te halen.

Dazi Martina 15 april 2012 13:01

Dat ontken ik ook niet(voor de 2de keer:roll:) maar dit staat in schril contrast met de bloedige vervolgingen van de Roomsen.

Jan van den Berghe 15 april 2012 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina (Bericht 6081266)
Dat ontken ik ook niet(voor de 2de keer:roll:) maar dit staat in schril contrast met de bloedige vervolgingen van de Roomsen.

Dat beweert u, maar een historische vergelijking die dat zou moeten bewijzen, heb ik nergens van uw hand gezien.

U sprak bijvoorbeeld over heksenprocessen, maar wat u schijnbaar vergeet is dat die onder protestanten gewoon doorgingen, soms zelfs op een dermate grote schaal waar de middeleeuwse inquisiteurs bij verbleekt zouden hebben. En meer zelfs, nadat het Concilie van Trente die als immoreel had verworpen en besloten dat die niet langer toegestaan waren onder katholieken, gingen de processen in de protestantse gebieden gewoon in volle hevigheid verder. Tot ver in de 18e eeuw. Niet alleen in Europa, maar ook in de VS.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be