Jacob Van Artevelde |
17 mei 2012 18:22 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke
(Bericht 6129236)
dus je wilt de regionale identiteiten vernietigen?
want de provincies/regio's vormen voor velen een identiteit.
ik ben meer voor grote provincies (op basis van de groot-hertogdommen, graafschappen, heerlijkheden) en grotere gemeenten.
|
O, maar ik reageerde eigenlijk in de eerste plaats tegen de versnippering van die oorspronkelijke vorstendommen en kan mij grotendeels ook best hierin vinden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
(Bericht 6128878)
Wat een onzalige gedachte om de provincies terug de benaming te willen geven die het imperialistische Frankrijk indertijd (tussen 1795 en 1815) aan ons heeft opgedrongen. Daar zie ik geen enkel voordeel aan, integendeel. Het lijkt mij véél meer zinvol om desnoods West- en Oost-Vlaanderen gewoon samen te voegen tot "Vlaanderen". Evenzo de huidige provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant tot "Zuid-Brabant". In afwachting van een hereniging van de Nederlanden laten we Limburg ongemoeid. En aan het geheel geven we een nieuwe benaming: "Zuidelijke Nederlanden".
|
En bij een hereniging de twee Brabanten samenvoegen en Zeeuws-Vl. met Vlaanderen?
Anderzijds, als die regionale talen niet meer gesproken worden blijft er niets meer over van die regionale identiteit en daar zijn we helaas aardig naar op weg....:? Zie mijn pleidooi voor het behoud van de dialekten in de dialektendraad.
Bovendien moeten die bevoegdheden eens grondig herbekeken worden.
|