Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik
(Bericht 6233622)
Je kan ze amper "moderatie" noemen.
Het forumreglement zou veel duidelijker moeten zijn.
Verstoring van het debat buiten koetjes en kalfjes zou na 3 waarschuwingen gestraft moeten worden met een ban.
|
Hoewel ik de verzuchtingen kan begrijpen (het kan heel frustrerend zijn als goede gesprekken om de haverklap off topic geleid worden), ben ik de mening toegedaan dat al te strikte moderatie vroeg of laat de dood van een forum betekent. Dat geldt niet enkel hier, het is meer iets dat geldt voor alle fora.
Nee, ik heb daar geen bewijzen voor of bronnen, behoudens mijn indrukken en ervaringen.
U moet er ook op letten dat men zich niet te ernstig begint te nemen. Het is perfect mogelijk een goed gesprek te hebben, met interessante, goed onderbouwde, lange posts met verwijzingen naar bronnen én hier en daar een frivole post ertussen.
Een evenwicht vinden tussen frivole posts en ernstige, is niet altijd makkelijk.
En buiten frivole posts, heb je natuurlijk ook mensen die elk topic proberen af te leiden naar altijd maar 't zelfde. Dat is ook storend.
Maar is het de taak van de moderatie om dat te vermijden? Moeten de moderators zich gedragen als dwingelands om het forum te structureren naar een bepaald model, iedereen in een strak keurslijf en wie er niet in past, buiten?
Dat zou op lange termijn de dood van het forum betekenen.
De inhoud van dit forum, de stijl, de manier van posten, de chemie van het forum wordt bepaald door het geheel van de leden. Niet door de moderatie. Zonder leden, is er hier niks te modereren.
In zeker zin is dit ons forum. Van ons allemaal. En het is wat wij ervan maken.
Ik begrijp Koenraad z'n verzuchtingen. Ik heb sympathie voor z'n voorstel. En ik denk dat het een heel slecht idee is, omdat het kliekjesvorming in de hand werkt. En omdat het een deel van het forum wordt waar men in een bepaald keurslijf zal worden geduwd. Waar je niet mag van afwijken. Behoudens diegene die er al een tijdje zijn. Want kliekjesvorming leidt ook tot nepotisme. Dat is in de echte wereld zo en zal hier niet anders zijn. Je kan dat mensen ook niet verwijten, we zijn nu eenmaal zo gemaakt.
Ik vind de "Debatclub" ook een slecht idee, in alle eerlijkheid. Geeft de indruk iets elitair te zijn. Het onderscheid "Links" en "Rechts" is sowieso een anachronisme; anno 2012 zouden we nu toch stilaan moeten doorhebben dat niets in hokjes kan ingedeeld worden. "Links" en "Rechts" leidt tot kliekjesvorming. En tot denken in een bepaald stramien en voor je 't weet, heb je nochtans intelligente mensen die niet meer "out of their particular left or right box" kunnen denken. Schaf die hele forum sectie toch gewoon af.