Bad Attila |
15 september 2012 10:29 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
(Bericht 6327177)
Ik ben ook van dat gedacht.
Ik ben er echt van overtuigd dat die man nooit meer vrij komt.
Maar kunt gij het begrijpen dat vele mensen toch met een zeker ongeloof daar zitten tegen aan te kijken?
Je leest regelmatig in de kranten dat zware gasten, van drugsdealers over verkrachters tot zware gangsters, vrijgelaten worden, door één procedurefout.
Wel, wat zou er gebeuren als Dutroux bij één van zijn mogelijk aanvragen een procedurefout kan bewijzen ? Het onnozelste eerst, bijvoorbeeld de strafuitvoeringsrechtbank heeft zich vergist van datum van de uitspraak, of zich vergist van het uur dat ze bijeen komen ...
Ikzelf ga niet zeggen dat hij dan vrij komt.
Maar of ik mijn hand daarvoor in het vuur zou steken ... ???
Al honderden keren is op dit forum herhaald wat zowat alle mensen denken: er moet een wet komen die de gevolgen van procedurefouten neutraliseert voor de effecten die boven het maatschappelijk aanvaardbare gaan.
|
Om het eenvoudig te houden, de procedurefouten spelen een rol tijdens het onderzoek.
Hier zit je met een veroordeelde, en kijk je gewoon naar de wet externe rechtspositie. Nergens, maar dan ook nergens wordt gezegd dat, indien er een procedurefout zou gebeuren, de veroordeelde vrijgelaten zou worden. Waarom ook : hij is veroordeeld en de veroordeling blijft bestaan.
Indien procedurefouten gebeuren, zullen zij uit de procedure gehaald moeten worden, en ondertussen blijft de veroordeelde in de gevangenis. Concreet voorbeeld : indien het vonnis van de Surb niet uitgesproken wordt in het openbaar, komt de zaak weer voor, maar dat is dan ook alles.
|