peter1962 |
19 oktober 2012 11:36 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207
(Bericht 6374275)
Het is abnormaal dat partijen alles in het publiek gooien
Pj doet dit omdat hij de slachtoffercultus van Dewever kent.
er is geen patstelling alleen kan Dewever niet zijn willetje doorduwen.
PJ heeft zelfs aangegeven hoe dewever een coalitie met vld en groen kan vormen.
stel u voor :)
|
In dit taktisch spelletje heeft PJ een eerste en net doordat hij zo totaal onverwacht is, intelligente zet gedaan. Maar ik twijfel er geen seconde aan dat ook BDW hier wel eens heel origineel zou kunnen op reageren.
Vanuit de stadslijst is het normaal dat zij willen wegen en niet zomaar meegaan in een unilateraal n-va verhaal. Even logisch is dat n-va dat nu net wel wil. De verdeling links/rechts iin het bestuursakkoord is een eerste objectief.
Verder is het moeilijk om deel uit te maken van een zeer grote meerderheid, die dan dingen moet gaan uitvoeren die je eigen achterban niet smaakt. En aangezien het moeilijk is om dan te fulmineren tegen zichzelf, heeft de stadslijst een andere externe vijand nodig. Dat is de rol die PJ toedicht aan groen volgens mij. Hij weet heel goed dat die zelfs intern gaan opposietie voeren en dat hun eisen over kopvodden echt als een rode lap werken op een stier. Liever dat n-va met hen al vechtende over de keien ligt te rollen dan met de stadlijst. De stadlijst zal altijd kunnen zeggen dat zij tegen een terugschroeven van hoofdvodden verbod was, maar dat de groenen dat nu eenmaal eisten... Dat lijkt mij het tweede objectief : een externe vijand hebben aan wie hij later de zwarte piet kan toewijzen.
En het plezante is dat groen dat wel voor de vorm een beetje kan afstrijden dat ze vragende partij zijn, maar dat ze eigenlijk geen alternatief hebben. De enige andere mogelijkheid is n-va + o-vld + groen, maar in zo een coalitie zijn zij als enige linkse partij zo in de minderheid dat ze zullen kapot gemaakt worden. Dan mogen ze met de broodjes rondgaan.
|