Cyrano |
28 november 2012 16:15 |
Ik vind het een vreemde zaak om het Arco"debacle steeds te koppelen aan de ondergang van de Dexia Group. Men probeert een amalgaam te maken van de bankproblemen om zo Arco als ongelukkig schaap op te voeren en hier een reden uit te putten voor schadeloosstelling van de coöperanten.
Hoeveel aandelen hebben de bestuurders ?
De faling van Arco heeft slechts zijdelinks te maken met Dexia. Voor het zelfde geld belegden zij hun kapitaal bij Lehman Brothers of bij Les Tramways de Cairo. Slecht belegd, oeps, geld weg. Door de truuk van vereffening in de plaats van het failliet zullen wij nooit weten in welke aandelen Arco nog belegde en voor welk deel van hun kapitaal.
Dat de coöperanten aandeelhouders waren van Arco staat buiten kijf. Dat velen bedrogen werden is duidelijk aan de reacties.
Uit mijn eigen ervaring kan ik u vertellen dat toen wij jaren terug een huis kochten en een hyptheeklening namen bij BACOB kregen wij de volledige package aangeboden : schatting van het huis, de lening aan een gunstig tarief, de DVV schuldsaldoverzekering en tweemaal het Arcodeelbewijs. Werkelijk een goede deal. In 2005 hebben wij de hypotheek vervroegd afgelost en bleven zitten met +- 3000 € Arco. Waarom zouden wij dit wegdoen ? Velen moeten dit gedacht hebben. Het was als een slapend spaarboekje met een betere rente.
Bij de fusie BACOB-DEXIA heb ik ze verkocht. Ik kon dit geld beter naar de stijgende beurs brengen en Dexia 'oud Gemeentekrediet' was niet mijn ding. Bij deze gelegenheid viel het mij op dat het hier over een aandeel ging en dat er elk jaar algemene vergaderingen aan te pas kwamen met kwijting van bestuurders en tutti-quanti. Dit aandeel had een vaste rente (dividend) en geen RV zoals bij een spaarboekje. Dit was reeds een discriminerend voordeel voor Arco en haar zuil. Dat de brave christelijke hypotheeknemer geen verstand heeft van deze wereld ligt voor de hand. Hoe de vork aan de steel zat heeft men mij nooit verteld. En dat interesseerde mij ook niet want de hypotheeklening was het belangrijkste.
Men opende voor jou een 'Arcorekening' met het geld van je hypotheeklening bij je bank BACOB. Later werd BACOB DexiaBank en je volgde want het is hetzelfde agentschap. Dan kwam de ondergang van Dexia Group en de media probeert je wijs te maken dat jouw Arco coöperatief aandeel geen aandeel van Dexia Group is (natuurlijk niet maar het is een handige boosdoener) maar een spaarboekje met bescherming dank zij de grote ACV-er Leterme. De brave ACW-soldaat verstaat er niets meer van en de CD&V politieker blijft liegen dat het in orde komt.
Leugen en bedrog. Ik raad de ARCO coöperanten aan gezamelijk een onafhankelijke advocaat te nemen en hoogdringend een bewarend beslag te nemen op alles wat rest van ARCO en haar bestuurders (kwijting of niet). Zij hebben hun eigen coôperanten belazerd door wanbestuur en pogen nog altijd de bevolking 1,5 miljard lichter te maken.
Sue the bastards !
|