Johan Bollen |
9 februari 2013 13:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
(Bericht 6530613)
Maar ik ben er wel heilig van overtuigd dat veel politici en journalisten zich daar ook aan storen en eigenlijk iets anders zouden willen...
|
Het was ontnuchterend vast te stellen dat de moderator reageerde met "dat is hoe het spel werkt" of iets in die aard, op het moment dat zowel Vermeersch als De Wever zeer scherpe kritiek gaven op de manipulaties van de media. Blijkbaar hebben journalisten hier niet veel bewegingsruimte. Ik denk dat men vooral dient te werken aan de formules van de programmas op TV en aan de tijdspanne voorzien voor serieuze debatten. Dan volgen de journalisten wel.
Wat betreft de geschreven media hebben we hier een interessant voorbeeld met de journalist van de Standaard wiens goedkope manier om aan journalistiek te doen hier ontbloot werd en zelfs bekritiseerd door de eigen krant. Als we ervoor kunnen zorgen dat dit geen geïsoleerde voorvallen zijn kan er iets bewegen. Beloon inhoud, onderzoek, grondigheid, oprechtheid en 'bestraf' sensatiezucht. In eerste instantie werd echter deze journalist beloond voor zijn zwakke journalistiek. Merk hoe blij hij was dat hij ervoor kunnen zorgen had dat zijn artikel ophef gemaakt had. En dat gebruikte hij dan als argument om zijn zwakke journalistiek te verdedigen. De Wever merkte ook hier terecht op dat dit de omgekeerde wereld is.
Ik vermoed echter dat kranten eerder dit soort van goedkope journalistiek stimuleren, en zich verontschuldigen of ostentatief hun personeel tot de orde roepen als ze niet anders kunnen, als een soort van damage control, en niet uit berouw. Geld speelt een te grote en beschadigende rol bij de hedendaagse journalistiek.
Maar dat wil niet zeggen dat verandering niet mogelijk is. De overheid dient hier haar opvoedende rol te spelen en niet de private entertainement formules achterna te lopen die een neerwaartse verdommingsspiraal onder de bevolking teweeg brengen.
En dan komen we terug bij die interessante vraag uit. Wil de elite wel een bevolking die assertief is, geïnformeerd is, voor inhoud gaat...enz?
|