Jacob Van Artevelde |
15 februari 2013 18:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo-
(Bericht 6537668)
Dikke zever. Vlaanderen is in z'n huidige vorm een creatie van belgië, en het meest haalbare en realistische is de onafhankelijkheid van ditzelfde Vlaanderen. België zal dus -helaas- altijd, zelfs wanneer het als staat niet meer bestaat, een deel blijven uitmaken van wat Vlaanderen is en haar geschiedenis. De ijver die de kleine minderheid aan "Groot-nederlanders" (nu kja, groot precies... :lol: ) in de Vlaamse Beweging aan de dag leggen is lachwekkend om te zien: het per sé willen uitvegen van belgië in alle mogelijke situaties en vormen. Doet een beetje puberaal aan. Ik wens het einde van de belgische staat en een onafhankelijk VL, maar ik besef wel dat belgië voor altijd een deel zal uitmaken van de Vlaamse geschiedenis en er sporen van terug te vinden zullen zijn in veel Vlaamse gebruiken, visies, instellingen,... .
|
Goed en wel maar ge gaat hiermee niet in op:
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=44
nml. dat ons sinds 1830 een vals kollektief nationaal bewustzijn werd aangepraat. Voordien noemden de Vlamingen zich doodgewoon Nederlanders.
(Of Vlamingen.)En ja, ik ben Revanchist met betrekking tot 1830. Dat we ons nu 'Belgen' noemen is gewoonweg verkeerd. Ik weiger dat politiek geladen, anti-nederlands neologisme te aanvaarden.
De énige historisch korrekte benaming voor B is: de Zuidelijke Nederlanden. Zo heeft dat steeds geheten. (Of, eventueel: jawel, Vlaanderen, dat ooit een pars pro toto was voor de ganse Nederlanden, maar dan zou de verwarring natuurlijk té groot worden.)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo-
(Bericht 6537668)
Vlamingen hebben een latente lichte afkeer (geen haat) jegens de kaaskoppen, dat is een feit. Of dat nu door belgië veroorzaakt is of niet speelt geen rol. Het bestaat. En het maakt een "groot-NL" onmogelijk.
|
Misschien is dat een feit maar is dat feit gerechtvaardigd? Neen toch, dus moet dat bijgestuurd worden via het geschiedenisonderwijs.
Het verschil is dat gij in die afkeer berust en er zelfs mee aan doet door uw woordegbruik. Ik wil daar tegen in gaan omdat het doodgewoon verkeerd is.
Ga dan toch meevieren met Het Waals Gewest en de Franstalige Gemeenschap als ze in september de scheiding der Nederlanden van 1830 vieren. :roll: Lekker Belgicisten onder mekaar....:?
Dat maakt Groot-Nederland natuurlijk niet onmogelijk. We hadden dat hier reeds:
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=60
|