Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   37 procent van ACW-leden zou vandaag voor N-VA stemmen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184498)

BonBon 19 maart 2013 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 6573117)
bon, 't is niet aan mij om het uit te leggen, maar het ACW is geen vakbond. ik weet het is verwarrend.

"De koepel van christelijke werknemersorganisaties"

Wat is een koepel van vakbonden dan? Ik noem dat een vakbond met speciale wettelijke regelingen, die gasten maken zelf de wetten en door van het ACW geen/wel vakbond/politieke partij/bank/... te maken kan het van alle walletjes eten.

stuyckp 19 maart 2013 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 6573155)
allabonneheure, wat een memorabele koekebrood-met-lauwe-melk gedachte. Peter Dedecker zal het graag horen dat de politieke strijd in het stemkotje gevoerd wordt en niet door het spuien van laster aan het adres van een niet nader genoemde middenveldorganisatie.

Er zit nochthans wel een zekere waarheid in. Iedereen heeft tenslotte slecht 1 stem. Maar als men lid is van een drukkingsgroep, en die drukkingsgroep wordt geconsulteerd door de regering zoals de sociale partners, dan zijn er mensen die in C meer vertegenwoordigd worden dan anderen.
Ten andere, ik ben bvb gecyndiceerd, maar ik ben voorstander van het uitbetalen van mijn overuren: alle overuren. Maar van de vakbond zou ik die niet mogen doen. Er zijn nochthans niet genoeg informatici.
ergo ik ben lid van een drukkingsgroep, die wat mij betreft geen mandaat heeft om aan politiek te doen.

En nu wachten om weer een belachelijk antwoord te krijgen. Want een serieuze discussie zal wel weer te moeilijk zijn.
In feite is uw reactie hierboven ook maar magertjes.

Schuppezot 19 maart 2013 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6573168)
Er zit nochthans wel een zekere waarheid in. Iedereen heeft tenslotte slecht 1 stem. Maar als men lid is van een drukkingsgroep, en die drukkingsgroep wordt geconsulteerd door de regering zoals de sociale partners, dan zijn er mensen die in C meer vertegenwoordigd worden dan anderen.
Ten andere, ik ben bvb gecyndiceerd, maar ik ben voorstander van het uitbetalen van mijn overuren: alle overuren. Maar van de vakbond zou ik die niet mogen doen. Er zijn nochthans niet genoeg informatici.
ergo ik ben lid van een drukkingsgroep, die wat mij betreft geen mandaat heeft om aan politiek te doen.

En nu wachten om weer een belachelijk antwoord te krijgen. Want een serieuze discussie zal wel weer te moeilijk zijn.

Daar heeft u een punt. De vakbonden hebben veel politieke invloed via ondermeer CAO's en interprofessionele akkoorden, zogezegd omdat zij de werknemers vertegenwoordigen. Maar bij welke vakbond moet een werknemer aansluiten die bvb. voor een afschaffing van de automatische loonindexering of een optrekking van de pensioenleeftijd is?

Wat dat betreft zijn de verkiezingsuitslagen een betere representatie van de mening van de bevolking dan de lidmaatschappen van de vakbonden. Bij de politieke partijen heeft de kiezer een keuze uit een breder scala aan politieke opvattingen. Het is niet omdat iemand een werknemer is, dat die persoon per definitie ook linkse sociaal-economische standpunten steunt zoals alle vakbonden doen.

-Jo- 19 maart 2013 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6572854)
een peiling uitgevoerd door knack:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/37...0264678100.htm

interessant om weten.

En dan hebben ze nog de ACW'ers niet meegeteld die VB stemmen (mezelf incluis als ACV-lid)...

4x10E6 19 maart 2013 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6573168)

als de wiedeweerga die klerezooi van een vakbond verlaten, Pé. Niets dan embras ermee.

4x10E6 19 maart 2013 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6573184)
En dan hebben ze nog de ACW'ers niet meegeteld die VB stemmen (mezelf incluis als ACV-lid)...

Proficiat, uw mentale soepelheid is weinigen gegeven : blokker en ACV'er.

stuyckp 20 maart 2013 06:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 6573239)
als de wiedeweerga die klerezooi van een vakbond verlaten, Pé. Niets dan embras ermee.

Waarom ? Het is niet omdat ik kritiek heb op bepaalde zaken die de vakbond doet, dat ik zou vinden dat er geen vakbond moet zijn.

Another Jack 20 maart 2013 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 6573242)

Wat is hij nog niet geweest?

neutron 21 maart 2013 01:21

Die 37% verbaast me niet.

N-VA haalt stemmen uit alle partijen, waarom?

Omdat de drie traditionele partijen en de drie traditionele vakbonden er een zootje van gemaakt hebben.

Er moet wel een tegenhanger voor N-VA komen, een soort N-Vb (Nieuwe VakBond) :-)

jaja

http://forum.politics.be/showthread.php?t=165044

lees ook het artikel van de wereldmorgen
ik heb de indruk dat de euro aan het vallen is, gezond verstand begint door te breken
http://www.dewereldmorgen.be/artikel...vakbondspartij

Xenophon 21 maart 2013 01:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neutron (Bericht 6574530)

Omdat de drie traditionele partijen en de drie traditionele vakbonden er een zootje van gemaakt hebben.

Er moet wel een tegenhanger voor N-VA komen, een soort N-Vb (Nieuwe VakBond) :-)

jaja

ik heb de indruk dat de euro aan het vallen is, gezond verstand begint door te breken

Waarom? Er zijn immers toch al genoeg partijen die "weg met de Vlaming, leve Belgie" roepen?

neutron 21 maart 2013 01:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6574540)
Waarom? Er zijn immers toch al genoeg partijen die "weg met de Vlaming, leve Belgie" roepen?

Al eens van "proteststemmers" gehoord?

De mensen willen verandering!
Met de drie traditionele zuilen gaat het land alleen maar verder de dieperik in. Waarom? Onbekwaam, corrupt, veel beloven weinig geven, zakkenvullers.

Het gaat over economie, niet (uitsluitend) over separatisme.

Ook in de andere Europese landen wil men verandering.

Xenophon 21 maart 2013 01:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neutron (Bericht 6574550)

Met de drie traditionele zuilen gaat het land alleen maar verder de dieperik in. Waarom? Onbekwaam, corrupt, veel beloven weinig geven, zakkenvullers.

Uiteraard willen de mensen verandering, vakbonden zitten al veel te lang in de regering, daarom stemmen ze nu N-VA.

Probeer eerst een goede vakbond te worden alvorens je mee wil gaan graaien op de Vlaamse kap, want van die soort hebben we er al genoeg en de mensen zijn ze kotsbeu.

Hypochonder 21 maart 2013 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neutron (Bericht 6574530)

jaja

Nieuwe vakbond(en) en/of politieke partij zomaar uit de grond stampen is echt geen makkie. Er moet ergens wel een historische achtergrond zijn waaruit hun identiteit blijkt te komen. Er zijn voorbeelden genoeg van partijtjes die snel opkomen maar het niet lang uitzingen.

Boduo 21 maart 2013 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neutron (Bericht 6574550)

Het gaat over de Vlaamse ekonomie en dus over doorgedreven autonomie.
Waarom ?
Om uit het Belgisch schuldenmoeras te klimmen.
Niet meer dan dat.

fonne 21 maart 2013 22:23

In Knack deze week doet Pol Vandendriessche een boekje open over het ACW.
Een paar markante passages:
Citaat:

Het stond toch in de sterren geschreven dat het slecht ging aflopen met de ACW? Binnen CD&V bepaalde de beweging alles: van het programma over de lijstplaatsen tot de benoemingen. Het is een staat binnen de staat. Op dat vlak heb ik mijn ogen uitgekeken in de drie jaar dat ik bij CD&V zat. Ik herinner mij een hallucinante vergadering in Juli 2008 in de salons van toenmalig Kamervoorzitter Herman Van Rompuy. We hadden al een ellenlange regeringsvorming gehad, Guy Verhofstadt was premier geweest en daarna was Yves Leterme aangetreden, maar de staatshervorming liet nog steeds op zich wachten. De N-VA vergaderde steeds vaker apart en ook bij de Vlaamsgezinde CD&V'ers steeg de zenuwachtigheid. Daar in de salons was iedereen het er over eens dat het hoog tijd was voor een doorbraak. Maar toen kwamen uit alllerlei deuren mensen van het ACW binnen. Miet Smet, Luc Goutry, en ga zo maar door. Resultaat: tegen het eind van de vergadering lagen de kaarten totaal anders en werd besloten niets te forceren. Een paar maanden later is het kartel met N-VA dan afgesprongen. Precies zoals het ACW wou.
Over Dexia...

Citaat:

Ik weet nog dat die constructie in het najaar van 2008 werd opgezet, ja. Zelf kende ik daar niet zo veel van, maar ik voelde wel dat er iets vreemds aan het gebeuren was. Op een CD&V-fractievergadering heb ik toen -- heel onschuldig -- een paar kritische vragen gesteld. Tony Van Parys boog zich naar me toe en zei: 'Pol, je bent met je politieke toekomst aan het spelen. Je zou beter je mond houden'. Letterlijk. Ik wist niet wat ik hoorde. Het ACW heeft blijkbaar zo'n enorme impact op mensen en beslissingen dat iedereen binnen CD&V op zijn tellen moet passen. Die situatie kon gewoon niet blijven duren.
tja, als Ø-VLD de Pest Voor Vlaanderen is, dan mag men ACW gerust de Aids en Ebola voor Vlaanderen noemen.

-Jo- 21 maart 2013 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 6573242)

Dank u.

-Jo- 21 maart 2013 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6573480)
Wat is hij nog niet geweest?

Oei, je lijkt wel jaloers Jacky...

-Jo- 21 maart 2013 23:17

Het kalotendom is hét drama van Vlaanderen en haar bevolking.

Het heeft hypocrisie, achterbaksheid, kleinemensenpolitiek geïnstitutionaliseerd in Vlaanderen (en grotendeels ook in belgistan).

Aarchzstvwqmrmbtvnpq 22 maart 2013 03:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6572854)
een peiling uitgevoerd door knack:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/37...0264678100.htm

interessant om weten.

Zolang je niet weet hoeveel procent van de ACW-ers voor deze affaire op N-VA zou gestemd hebben betekent dat niet veel hoor, die peiling.

En het is niet omdat ze op dit moment N-VA zouden stemmen dat ze ook de campagne van N-VA-er Dedecker tegen het ACW steunen he.

Adam Breit 22 maart 2013 03:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq (Bericht 6575561)
Zolang je niet weet hoeveel procent van de ACW-ers voor deze affaire op N-VA zou gestemd hebben betekent dat niet veel hoor, die peiling.

En het is niet omdat ze op dit moment N-VA zouden stemmen dat ze ook de campagne van N-VA-er Dedecker tegen het ACW steunen he.

29%

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be