Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke
(Bericht 6722952)
I
En zelfstandige in bijberoep : zie mijn vorige post. Of zie de post van pajoske. Een zelfstandige in bijberoep weet niet wat ondernemen is. Dat is in mijn ogen willen maar niet kunnen. Ofwel onderneem je en wordt je zelfstandig en ben je genoeg man om de risico's te durven nemen ofwel doe je niets. Eigen ervaring : een oprit moet in klinkers gelegd worden. Een bedrijf vraagt daar 12.000 euro voor (op factuur, + BTW). Een zelfstandige in bijberoep zegt : ik doe het voor 8000 euro waarvan de helft op factuur en de helft in het zwart. Snel verdiend om op 3 weekends wat klinkers te komen leggen zou ik zeggen. Maar dan betaal ik graag meer aan een deftig bedrijf dat onderneemt volgens de juiste regels!
|
Hier kan je toch niet anders dan eens goed om lachen? Hupla; zelfstandig in bijberoep en je volgt de regels niet, je moet geen sociale lasten betalen, noch belastingen. HILARISCH gewoon en dat uit de mond van een échte ondernemer. Ja er zijn zgn 'bijklussers', maar er zijn er ook anderen. Net zoals dat het geval is bij de 'echte ondernemers'.
In een dag zijn er 24u. Als ik amper 4 uur slaap nodig heb, dan kan ik 20 uren werken bij wijze van spreken. Als je op meerdere paarden wil gokken, kan je dus perfect combineren. Een goed betaalde job zoeken, laat ons zeggen 10 uren werken, en de rest als zelfst in bijberoep. Een vast + variabel inkomen... altijd handig in tijden dat het wat 'minder' gaat. Hoeveel je verdient: op het einde van de rit wordt toch de rekening gemaakt.
Bijvoorbeeld; je zit in de IT sector. Via de vaste baan kom je in contact met grote internationale megabedrijven/IT spelers, je krijgt opleidingen etc, waarbij informaticasystemen/datacenters opgezet worden waar je als enkeling alleen maar kan van dromen. Je zit met je neus in en op de nieuwe technologie. Als kleine IT zelfstandige kom je meestal nooit in contact met dergelijke zaken. Maw, dankzij de vaste baan neem je dat mee en die ervaring kan je aanwenden om kleinere bedrijfjes te helpen, als zelfst in bijberoep. De vaste baan hier is de investering die een ander ondernemer zou moeten doen, maar misschien niet kan omwille van te klein of financiële middelen. Maar die profiteert ook mee van wat er ginder boven gebeurt. Dat aangerekende uurlonen lager zijn dan wat de grote boite aanrekent is nogal wiedes... het is win win voor iedereen, de kleine zelfstandige kan ook meeprofiteren ipv bv de jaarlijkse -in zijn ogen- overrated onderhoudscontracten af te dokken. Ja, er is een markt voor. Als zelfst in bijberoep, profiteer je eigenlijk van uw baan als loontrekker: een constante opleiding en praktijkervaring én daarvoor betaald worden. Slecht ondernemerschap!
Met dat in het achterhoofd, wie kies je hier dan als je met een IT issue zit? Uw lokale IT-boer of de zelfst. bijberoeper die 's avonds of in 't weekend aan uw deur staat? Het probleem DAAR dan is dat sommige ondernemers zeggen 'ja, maar om 17u en in het weekdn is dat hier dicht zenne', pech :-) Je kan dit voorbeeld gerust doortrekken naar andere sectoren, misschien niet naar klinkers leggen, i dunnow. Maar nog eens, wat je omschrijft heb ik ook al gezien, alleen, je mag niet veralgemenen want je vliegt wat uit de bocht.
Zulke dingen kan je maar doen als je jong bent hé, maar bon, uw boterham verdienen/bijeensparen moet je ook op dat moment doen natuurlijk. Het is soms een moeilijke combinatie, er zijn momenten dat je het ene of het andere wil laten vallen. Ik denk dat het afhangt in welke branche je bezig bent, wat er te rapen valt. En waar de focus op ligt op een bepaald moment: wil je zoveel mogelijk geld binnenhalen, of gaat het puur om het zelfstandig zijn, de 'vrijheid'... een combinatie? Dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.
Capaciteiten en ondernemerschap, geld verdienen heeft geen reet te maken met al dan niet een zelfstandige activiteit uit te oefenen in hoofdberoep. Pure vrijheid wel (en dan nog...)