Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Gevolgen van de Duitse verkiezingen voor Europa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191908)

Piero 25 september 2013 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie (Bericht 6816003)
Mijn punt blijft overeind, overigens. Plots mochten de Nederlanders NIET stemmen over dat verdrag. Een referendum over dat verdrag was plots niet nodig. Moet ik dat democratisch noemen???

Het parlement beslist daarover, dus dat is democratisch.

eno2 25 september 2013 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6816113)

Mja, maar een referendum is democratischer.

Calvinist 25 september 2013 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6816044)
Je begrijpt het niet. Nederlanders zijn Europeanen. Het is niet omdat je dat zo niet aanvoelt, dat je de courante woordbetekenissen moet verkrachten.
(Dit gezegd zijnde op het niveau van het taalgebruik)

Nederlanders zijn angelsaxen. De handelsgeest en mentaliteit is volledig in lijn met de angelsaxische maatschappijvisie. Engels en Amerika zijn de 2de natuur van de Nederlanders.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6816044)
Er komt bovendien ooit een dag van officieel Europees burgerschap, met de begeleidende papieren.

Dat is de dag dat ik statenloos wordt. Nooit in men hele leven zal ik een europees paspoort accepteren. Ik sterf nog liever.

\

eno2 25 september 2013 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist (Bericht 6816171)
Nederlanders zijn angelsaxen. De handelsgeest en mentaliteit is volledig in lijn met de angelsaxische maatschappijvisie. Engels en Amerika zijn de 2de natuur van de Nederlanders.

Bizar, maar als je dat zo aanvoelt jouw goed recht.
Mag ik je herinneren dat de Nederlanders de Angelsaxen heftig bevochten hebben?

Binnen de EU is dat nu moeilijk geworden natuurlijk.

Citaat:

Dat is de dag dat ik statenloos wordt. Nooit in men hele leven zal ik een europees paspoort accepteren. Ik sterf nog liever.
Troost je, tegen die dag ben je misschien al dood...;-)

eno2 25 september 2013 12:00

De massaslachting bij de leiders van de verliezers is volop aan de gang. Jürgen Trittin van de Groenen is ook opgestapt.

Ik verwacht een coalitie met de Groenen.

Calvinist 25 september 2013 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6816180)

Troost je, tegen die dag ben je misschien al dood...;-)

Dat hoop ik wel en dat mijn kinderen dan naar elders verhuisd zijn...

Vrolijk op Vrijdag 25 september 2013 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist (Bericht 6816171)
Nederlanders zijn angelsaxen.

Angelsaksen zijn ook Europeanen.

djimi 25 september 2013 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag (Bericht 6816717)
Angelsaksen zijn ook Europeanen.

Yeap, en nog geen klein beetje ook.

Sjaax 25 september 2013 19:51

Volgens Sylvie Goulard (europarlementariër voor de Franse partij MoDem) is het verlies van de FDP te wijten aan het verspelen van haar Europese engagement.

Citaat:

French liberal MEP Sylvie Goulard said that the German liberal FDP party, which failed to pass the 5% threshold for returning to the Bundestag in last Sunday’s elections, had been punished for “having lost their European commitment”.
Bron: http://www.euractiv.com/eu-elections...-l-news-530680

Ik voel wel voor haar analyse. In ieder land bestaat een sterke pro-Europese stroming. Als die in Duitsland er niet meer was bij de FDP, had het voor velen geen nut op die partij te stemmen.

Stefanie 25 september 2013 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6816161)
Mja, maar een referendum is democratischer.

Inderdaad. Goed gezegd.

Stefanie 25 september 2013 21:29

Citaat:

Je snapt het niet. Het was duidelijk dat de Nederlanders en de Fransen tegen die grondwet waren. Dan gaat dat niet om dat verdrag erdoor te jagen en aan de mensen op te dringen. Dat is het volk niet ernstig nemen. Ik kan wel begrijpen dat men niet om de haverklap een referendum organiseert, maar dit... Ik vind echt dat men dat slecht heeft aangepakt.

Stefanie 25 september 2013 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6816049)
Jouw punt is overduidelijk gefalsifieerd. Het is jouw geheugen dat even moest opgefrist worden:lol:

Aan de andere kant: ik ben 100% voor bindende volksreferenda. Maar die grondwet is er in elk geval niet gekomen. Referendum of niet.

??? Op T.V. hebben ze DUIDELIJK gezegd dat er nauwelijks verschil is tussen die grondwet en dat verdrag. Kleine verschillen misschien, maar dat overtuigt mij niet. Het is heel duidelijk dat men de mening van het volk niet ernstig nam. Bovendien was de Griekse overheid op dat moment aan het liegen en het bedriegen.

:roll:Ik zeg alleen maar achter wat ik gehoord heb op T.V.

Stefanie 25 september 2013 21:40

Citaat:

Het parlement heeft beslist, maar uit dat referendum blijkt duidelijk dat het volk een andere mening had.

Stefanie 25 september 2013 21:41

Citaat:

Jouw punt is overduidelijk gefalsifieerd. Het is jouw geheugen dat even moest opgefrist worden:lol:

Aan de andere kant: ik ben 100% voor bindende volksreferenda. Maar die grondwet is er in elk geval niet gekomen. Referendum of niet.

NIEMAND heeft gezegd dat er GROTE verschillen zijn tussen die grondwet en dat verdrag.

Stefanie 25 september 2013 21:44

Citaat:

Heb even terug gescrold en ik snap uw reactie helemaal niet. Ik kan niet volgen. Ik zei toch alleen maar dat er GEEN referendum was over dat verdrag??? Waar was ik mis misschien? Ik zei toch alleen maar wat er NIET gebeurd is, namelijk een referendum over dat verdrag.

Calvinist 26 september 2013 10:32

Eno, je weet goed genoeg dat het Verdrag van Lissabon voor haast 98% identiek is aan de afgewezen Europese grondwet. Dat is onderzocht door oa de thinktank Open Europe, enkel de vlag en het volkslied zijn weggelaten...

Sjaax 26 september 2013 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist (Bericht 6817302)
Eno, je weet goed genoeg dat het Verdrag van Lissabon voor haast 98% identiek is aan de afgewezen Europese grondwet. Dat is onderzocht door oa de thinktank Open Europe, enkel de vlag en het volkslied zijn weggelaten...

De Duitsers hebben de Europese grondwet toch niet afgewezen. En daar gaat het om. Duitsland bepaalt wat wij moeten vinden. Doen wij dat niet, dan krijgen we gewoon nog een tweede en soms nog een derde kans om onze mening te herzien.

eno2 26 september 2013 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie (Bericht 6816835)
Heb even terug gescrold en ik snap uw reactie helemaal niet. Ik kan niet volgen. Ik zei toch alleen maar dat er GEEN referendum was over dat verdrag??? Waar was ik mis misschien? Ik zei toch alleen maar wat er NIET gebeurd is, namelijk een referendum over dat verdrag.

Je had over referenda over de nieuwe grondwet moeten spreken. In plaats daarvan sprak je over "referenda over het verdrag van Lissabon". Dat was een flater.

eno2 26 september 2013 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist (Bericht 6817302)

Nee dat weet ik niet. Het is ingewikkelde materie waar ik niet zo mee bezig ben.

Stefanie 26 september 2013 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6817889)
Je had over referenda over de nieuwe grondwet moeten spreken. In plaats daarvan sprak je over "referenda over het verdrag van Lissabon". Dat was een flater.

Ja, je kan het inderdaad zo bekijken, maar Jean-Luc Dehaene heeft op T.V. gezegd dat dat verdrag bijna hetzelfde is als die grondwet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be