Knuppel |
15 oktober 2013 16:52 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
(Bericht 6840632)
Misschien moet je maar eens van strategie veranderen.
Of ga je nog eens, tevergeefs, 183 jaar smeken om respect?
|
Niet ik maar jouw soort moet van strategie veranderen. Zolang jullie je broek op de enkels laten zakken voor elke Franstalige die het vertikt om Nederlands in Vlaanderen te spreken zal er van respect voor het Nederlands geen sprake zijn.
IK smeek niet om respect. Ik dwing het af. Niet door mijn taal te verloochenen voor elke Franstalige die toevallig mijn weg kruist, maar door consequent Nederlands te spreken.
Ik ben van nature een gastvrij en behulpzaam mens. Ook tegenover vreemden die mij ergens om vragen. Ik help hen, maar wel in het Nederlands.
Als ik naar het buitenland ga probeer ik me verstaanbaar te maken in de taal van de plaatselijke bewoners. Ook dat dwingt respect af. Je bent meteen een van hen. Ik verwacht niet hetzelfde van Engelsen, Spanjaarden of zelfs Fransen als ze Vlaanderen bezoeken. Ik verwacht wél van Walen en Brusselaars dat ze Nederlands leren als ze hier komen wonen.
Ik vind het NIET normaal dat de Franstaligen van de Vlamingen verwachten dat ze zich zelfs in hun eigen taalgebied aan hen aanpassen, terwijl zij zelf dat nergens ter wereld doen. D�*t zijn de taalracisten. NIET de Vlamingen die hun eigen taal weigeren te verloochenen.
Enkele weken geleden stond ik rond middernacht aan een rood verkeerslicht met mijn wagentje. In de tegenovergestelde richting stond een reus van een vrachtwagen stil voor hetzelfde verkeerslicht. Verder was er niemand meer op straat. De man sprong uit zijn wagen om mij om hulp te vragen. Zijn GPS stuurde hem via wegen naar zijn bestemming waarlangs hij er onmogelijk kon geraken. Welke taal de man sprak weet ik niet want ze leek op geen enkele taal die ik ken. Hij haalde een formulier met een adres op een industrieterrein boven. Omdat het onbegonnen werk was om de man uit te leggen hoe hij daar kon geraken ben ik hem de hele stad door voorgereden. Ik heb hem netjes tot op zijn bestemming gebracht.
Indien de man mij in het Frans had aangesproken, wat hij zonder de minste twijfel zou hebben gedaan als hij een Franstalige was geweest, had ik hem gevraagd of hij Fransman was. Ook dan zou ik hem geholpen hebben. Van een Waal of Brusselaar die met zo'n machien in het midden van de nacht in Vlaanderen komt rondrijden, verwacht ik echter dat hij verstaat wat links, rechts en rechtdoor is. Doet hij dat niet dan mag hij wachten tot er een Vlaming opdaagt die zijn broek voor hem afsteekt en hem in het Frans de weg wijst.
|