Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De koning zal krijgen wat de koning vraagt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193910)

plakker 8 november 2013 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6876627)
Ik heb dat gisteren gehoord & gezien op het Nieuws in de VRT.

Aah, wel, dan ga ik da eens gratis herbekijken, zie :-)

peter1962 8 november 2013 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 6876506)
Manneken pis, andere nick naam voor Magnificat?

Zeer onwaarschijnlijk. Magnificat zou volgens mij nooit een foto van een zeikend persoontje nemen als avatar. Stijl komt ook niet overeen. Denk meer richting iemand die hier serieel buitenvliegt en nieuwe nicks aanmaakt gelijk een kip eieren legt. :-)

Zondag 8 november 2013 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6876619)
Het yacht behoort ook al tot de Belgische Vloot

Zeer geachte mevrouw Circe,

u hebt geen contactinformatie, dus moet ik het hier dan maar schrijven: het Engelse woord "yacht" is overgenomen uit het Nederlands, en de uitspraak ervan ("jot") getuigt dan ook van een ernstig overzees spraakgebrek. Het oorspronkelijke woord is "jacht". Voordat u over het Nederlands van de heer Albert deux klaagt, zou u toch zelf eens Nederlands mogen gaan schrijven.

En de zeer vele forummers die de slimme uithangen door iets wat ze correct in het Nederlands zouden zeggen te vervangen door slecht Engels, zouden dit ook ter harte mogen nemen.

Straks vervangen ze Sinterklaas nog door Santa Claus, "baas" door "boss", "dek" door "deck", "boeg" door "bow", "geluk" door "good luck", "koolsla" door "coleslaw" en "landschap" door "landscape" en "wrak" door "wreck".

Het is wel genoeg dat we drugs, brandy, yankee en trigger uit het Engels hebben teruggehaald, zeker?

Ik constateer dat ik nu niet eens naast de kwestie schrijf, want klachten over het Nederlands van onze vorsten zijn wel enigszins gerechtvaardigd. Wat mij vooral stoort is dat de toespraken van de koning overduidelijk in het Frans bedacht en dan veel te slaafs vertaald zijn.

Cyrano 8 november 2013 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6876633)
Zeer onwaarschijnlijk. Magnificat zou volgens mij nooit een foto van een zeikend persoontje nemen als avatar. Stijl komt ook niet overeen. Denk meer richting iemand die hier serieel buitenvliegt en nieuwe nicks aanmaakt gelijk een kip eieren legt. :-)

De schrijfstijl. Onze Vorst en Majesteit verdient onze dank voor het redden van de Monarchie en Vaderland. :-)

plakker 8 november 2013 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6876363)
"De koning zal krijgen wat de koning toekomt"
Wat Di Roepoo vertelde in het parlement komt hier op neer.
Punt.
Volgend onderwerp.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6876627)
Ik heb dat gisteren gehoord & gezien op het Nieuws in de VRT.

"U begrijpt dan ook, dat de regering niet van plan is om direct of indirect iets aan deze belangrijke hervorming te veranderen"

Dat is dus wat hij zei

circe 8 november 2013 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zondag (Bericht 6876649)
Zeer geachte mevrouw Circe,

u hebt geen contactinformatie, dus moet ik het hier dan maar schrijven: het Engelse woord "yacht" is overgenomen uit het Nederlands, en de uitspraak ervan ("jot") getuigt dan ook van een ernstig overzees spraakgebrek. Het oorspronkelijke woord is "jacht". Voordat u over het Nederlands van de heer Albert deux klaagt, zou u toch zelf eens Nederlands mogen gaan schrijven.

Kijk mijn beste, ik heb verschillende jaren van mijn leven in Engeland doorgebracht en ongeveer 25 jaar constant Engels gebruikt in mijn professioneel leven.
Het spijt me dat ik in dit geval het Engelse "yacht" ipv het Nederlandse "jacht" gebruikte. Als mijn oom referereerde naar zijn bootje sprak hij in feite ook altijd over "zijn motoryacht" en niet over zijn "jacht". Waarschijnlijk zit hem in die beide feiten de oorsprong van deze onvergeeflijke fout van me.

Natuurlijk weet ik wel dat wij het over "jachthaven" hebben en niet "yachthaven" maar raar genoeg verwijs ik ook altijd naar de "yachts" die in die jachthaven liggen en niet naar de "jachten".

Nu u deze terechte terechtwijzing heeft gemaakt zal ik vast nooit meer de fout maken om het Nederlandse scheepsjargon te verwarren met het Engelse scheepsjargon. Alvast niet als het over een jacht gaat.
Eens zien of ik de rest van de termen correct onthoud:

stuurboord, bakboord, zeilen, roer, anker, aanmeren, aanleggen, het ruime sop kiezen, de zeilen hijsen(?), heisen?, meerpalen, schip, boot, schoener, schuit, aak, klipper, tjaak, karveel, fregat, galjoen... pffff ik stop.

Hoomer 8 november 2013 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6876821)
Kijk mijn beste, ik heb verschillende jaren van mijn leven in Engeland doorgebracht en ongeveer 25 jaar constant Engels gebruikt in mijn professioneel leven.
Het spijt me dat ik in dit geval het Engelse "yacht" ipv het Nederlandse "jacht" gebruikte. Als mijn oom referereerde naar zijn bootje sprak hij in feite ook altijd over "zijn motoryacht" en niet over zijn "jacht". Waarschijnlijk zit hem in die beide feiten de oorsprong van deze onvergeeflijke fout van me.

Natuurlijk weet ik wel dat wij het over "jachthaven" hebben en niet "yachthaven" maar raar genoeg verwijs ik ook altijd naar de "yachts" die in die jachthaven liggen en niet naar de "jachten".

Nu u deze terechte terechtwijzing heeft gemaakt zal ik vast nooit meer de fout maken om het Nederlandse scheepsjargon te verwarren met het Engelse scheepsjargon. Alvast niet als het over een jacht gaat.

stuurboord, bakboord, zeilen, roer, anker, aanmeren, aanleggen, het ruime sop kiezen, de zeilen hijsen(?), heisen?, meerpalen, schip, boot, schoener, schuit, aak, klipper, tjaak, karveel, fregat, galjoen... pffff ik stop.

Heu het is tjalk circe. :lol:

circe 8 november 2013 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 6876831)
Heu het is tjalk circe. :lol:

hihi! shit dat was dan een mengeling tussen tjalk en kraak neem ik aan? :wink:

Supe®Staaf 8 november 2013 12:08

Boduo 8 november 2013 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 6876664)
"U begrijpt dan ook, dat de regering niet van plan is om direct of indirect iets aan deze belangrijke hervorming te veranderen"

Dat is dus wat hij zei

Et alors ?

subocaj 8 november 2013 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6876821)

Hij gaat met zijn jachthond op yacht? Koningen en hun j(y)achten, altijd miserie.

De zeilen hijsen en nadien aan de toog hijsen. Eigenlijk heb je gelijk, aan de toog hijsen, zou heisen moeten worden, om tenminste te weten dat er een onderscheid is.

Xenophon 8 november 2013 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6876846)

Alleen als zijn of haar moeder een grammar-jew is.

reservespeler 8 november 2013 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 6875825)
Zou de firma Delacre hem geen percentje kunnen geven van de winst op de blikken koekjesdozen met zijn portret?

Bij Pampers doen ze dat toch ook.

Bij aankoop van 1 doos Pampers gaat er 1€ naar de arme kindjes in Afrika .

Bij aankoop van 1 doos "Koninklijke koekjes " van Delacre gaat er 1 € naar de arme Koning in Laken :cry:

Ik koop die koekjes niet.

reservespeler 8 november 2013 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manneken pis (Bericht 6875847)
Een beetje meer respect voor de Man, die ons land redde zou geen kwaad kunnen.

Azijnpissers.

Oei, Ik wist niet dat "ons" land in gevaar was.

reservespeler 8 november 2013 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manneken pis (Bericht 6875855)

Gevaar: splitsing

Is dat besmettelijk?
Kan je daar aan doodgaan?

reservespeler 8 november 2013 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manneken pis (Bericht 6875855)
Land: België
Gevaar: splitsing
Man: Koning Albert II.

Nog iets?

En zijn we nu gelukkig?
Hoe heeft hij het land precies gered?
Graag enkele details van die heldendaad.

reservespeler 8 november 2013 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6875863)
De zesde staatshervorming kan men bezwaarlijk de redding van België noemen. Integendeel !

Oeps een tegenkanting van B.U.B.?

reservespeler 8 november 2013 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6875863)
De zesde staatshervorming kan men bezwaarlijk de redding van België noemen. Integendeel !

Oeps een tegenkanting van B.U.B.?

reservespeler 8 november 2013 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 6875871)
Ja verdorie, hij heeft gans de wereld moeten rondreizen om domme lintjes door te knippen en saaie fabrieken te gaan bezoeken. Als hij eens met zijn jacht wilt gaan varen of zich een klein stulpje wenst te kopen aan de kust, ligt gans het land in rep en roer. Dat is geen leuk leven. Deze man heeft veel gegeven en gedaan voor zijn vaderland. Jullie kunnen er allemaal een voorbeeld aan nemen.

Telkens zijn vakantie onderbreken, wie kan dat aan?

reservespeler 8 november 2013 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manneken pis (Bericht 6875892)
Nu verneem ik nog dat zelfs de PS een hogere vergoeding weigert.
Van dankbaarheid gesproken.

Waarom moet de PS precies dankbaar zijn?
Graag iets meer uitleg.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be