Precies een ongeduldig bazeke, he, onze jongeling hier ? :-?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld
jongeling...jawadde..
in nauwe schoentjes aan het komen en de discussie maar vlug willen verleggen richting mijn motieven of persoontje ,he ?
|
Eigenlijk niet, nee... Ik zou een antwoord op die vraag trouwens écht wel waarderen, doch dit terzijde.
Citaat:
anticiperen op maatschappelijke evoluties pas mogelijk wanneer die voldoende zichtbaar is ...met vertraging die zich pas enkele jaren geleden manifesteerde.
in 92 waren er dus geen zichtbare maatschappelijke evoluties te zien in onze gemeenschap ?
zever natuurlijk, er is geen grote instroom van marokkanen/turken gekomen sinds die datum. de groep die er dan nog bij gekomen is, kwam uit het Oosten.
die gewijzigde maatschappelijke evolutie was iedereen in 92 allang duidelijk,(geen "boem-pats", periode van 70-90) ,maar het blok was dus trager en deed er tot ergens in 2000 over om hetzelfde te constateren toen ze het 70 punten plan niet als officieel wou bestempelen
|
Einde 80'er jaren - begin 90'er jaren begon inderdaad duidelijk te worden dat gastarbeiders hier stevig verankerd waren door gezinsherenigingen, door gemengde huwelijken, door hier geboren kinderen, ...
Tegelijk was het ook de periode waarin de vreemdelingenproblematiek (oververtegenwoordiging in criminaliteitscijfers, niet steeds even gerechtvaardigd gebruik van sociale zekerheden, enz...) voor het eerst echt duidelijk zichtbaar én voelbaar werd voor het grote publiek. Typerend is de - niet toevallig dan plaats vindende - doorbraak van het VB, de beruchte "moeder van alle zwarte zondagen". Wanneer men op zo'n moment als radicale, politieke (en nog relatief kleine) partij een dergelijk signaal krijgt vanuit een beperkt deel van het land (vnl. Groot-Antwerpen), is het niet onlogisch dat men op dit signaal van de bevolking gaat inspelen. D�*t, beste BG, is wat ik bedoelde met "een langzame maatschappelijke evolutie" die slechts langzaam doorsijpelt in het bewustzijn van de grote massa van de bevolking. De bevolking gaf in '91 voor het eerst het signaal dat er met de integratie een en ander aan misgaan was. Dat er problemen waren. En dat die problemen op de politieke agenda moetsen komen. Zeg ik daarmee dat er pas vanaf dan "plots" massa's vreemdelingen binnenstroomden in dit land ? Zeg ik daarmee dat die evoluties niet vroeger al begonnen waren ? Ik dacht het niet... Punt is dat dergelijke geleidelijke maatschappelijke veranderingen pas na verloop van tijd ingang vinden tot het collectieve bewustzijn. Wat deze evolutie betrof was dat dus in '91. Logisch dat er pas op dat moment op werd ingespeeld.
Nu zal je zeggen : "Jamaar, dan was het uiteindelijk toch al te laat om er nog iets aan te veranderen ?". En met het politieke bestel dat we toen (en nu nog) hadden (hebben) heb je daar ook gelijk in. Waarom dan nog een relatief radicaal "actieplan" opstellen ? Het werd hierboven al vermeld : om de aandacht erop te vestigen. Niemand - ook het Vlaams Blok niet -zal er ooit op durven hopen hebben om alle 70 punten te verwezenlijken. Wél om er op zijn minst een aantal (en liefst zoveel mogelijk) op de beleidstafel te krijgen. Wat niet slecht gelukt is (zij het minder dan bij onze Noorderburen, maar soit) overigens.
Maatregelen die ten tijde van het 70-punten-plan - mits doortastende en nuchtere beleidsmakers (cf Nederland nu bvb.) - nog konden doorgevoerd worden, zijn in de jongste 15 jaren echter van "moeilijk haalbaar" naar "onhaalbaar" geëvolueerd. Veel vreemdelingen die hier toen nog niet verankerd waren, zijn dat nu wel (door o.m. gemengde huwelijken, kinderen, gezinsherenigingen, ...). Een heel belangrijk breekpunt in deze evolutie was de massale regularisatieronde waarbij plots een groot korps van de vreemdelingenpool in belgië officieel belg werd. M.i. is dat het keerpunt geweest, dat het einde van de toepasbaarheid van een groot deel van de 70 punten heeft genekt.
Gezien deze tendenzen is het dan ook logisch dat een 70-punten-plan, geschreven op basis van de situatie in '91, bedoeld om het maatschappelijk debat op gang te trekken, niet langer toepasselijk is in de post-regularisatie periode, waarin een groot deel van de allochtone zowel op papier als op sociaal vlak "wortel heeft geschoten" in belgië. Enerzijds omdat het doel bereikt is (weliswaar laattijdig, maar de integratieproblematiek st�*�*t op de politieke agenda), anderzijds omdat een groot deel van de 70 punten inmiddels alle praktische toepasbaarheid hebben verloren.
Citaat:
ik herhaal weer de vraag wat is er zo fundamenteel gewijzigd sinds 92 dat integratie NIET moet afgewezen worden.??????
|
Zie hoger.
1) Het controversiële 70-punten-programma heeft heel wat stof doen opwaaien, en heeft de problemen op de agenda geplaatst.
2) Onomkeerbare regularisaties hebben een integratieproces onmisbaar gemaakt.
P.S. : Ik heb jou van antwoord gediend, graag nu ook de wederdienst. 8)