Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Zijn pestbelastingen communautair ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201595)

pajoske 5 mei 2014 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7126691)
De PS kreeg 894 543 stemmen van de 6 211 259 geldige stemmen. Dat is 14.4% van de geldige stemmen. Een kleine berekening leert ons dat 14.4% van de 150 zetels 21.6 zetels zijn. De PS kreeg dus veel meer dan waar ze recht op had.

Het is inderdaad zo dat er veel beweerd wordt in de media. Deze eenvoudige rekensom hebben ze echter nog nooit meedegedeeld

PS kreeg meer. Maar zij kregen geen zetels van Vlaamse partijen, wel van andere Franstalige partijen. Ik heb, o.a. op aangeven van een andere forummer, hier boven uitgelegd hoe dat komt.

Het communautaire tintje dat men er aan geeft is dus een grove volksmisleiding.
Dat wil ik aantonen.

pajoske 5 mei 2014 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7126691)
Met uw eenvoudige rekensom komt het erop neer dat de franstalige partijen 7 zetels teveel hebben gekregen.

Ge hebt de uitleg over blanco en ongeldige stemmen gelezen en begrepen? En dat de zetelverdeling per gewest gebeurt op basis van het aantal inwoners?

De schoofzak 5 mei 2014 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7126710)
Ge hebt de uitleg over blanco en ongeldige stemmen gelezen en begrepen? En dat de zetelverdeling per gewest gebeurt op basis van het aantal inwoners?

En ik geef je op een briefje, dat mocht de situatie omgekeerd zijn, dus in het zogenaamde voordeel voor Vlaanderen, het al lang rechtgezet geweest was.

Zo simpel is dat. Zo simpel is alles in dit twee-land.

.

pajoske 5 mei 2014 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7126749)
En ik geef je op een briefje, dat mocht de situatie omgekeerd zijn, dus in het zogenaamde voordeel voor Vlaanderen, het al lang rechtgezet geweest was.

.

Welk is het voordeel van Wallonië als de zetelverdeling gebeurt op basis van het aantal inwoners?

En dat van dat twee-land, met zogezegd heel verschillende meningen, en dus verschillende democratieën, blijkt ook al een grote fabel te zijn.
Citaat:

in het onderzoek dat de VRT liet uitvoeren naar de mening van Vlamingen en Walen over alle stellingen uit de federale stemtest is het naar verschillen zoeken met een vergrootglas.
bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...edrag_standard
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...romen_standard

Bad Attila 5 mei 2014 15:40

Citaat:

Er wordt eigenlijk zelfs per kieskring geteld, niet per Gewest. ;-)

fox 5 mei 2014 15:42

Citaat:

natuurlijk heb ik ze begrepen. Jij maakt echter je rekensommetje op basis van de geldige stemmen. Als ik dat ook doe, dan klopt het plots niet meer. Een beetje serieus blijven hé.

Bad Attila 5 mei 2014 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7126749)

.

En hoe zou men dat "rechtzetten"? Hoe zou men de zetels dan tellen?

fonne 5 mei 2014 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7126829)
En hoe zou men dat "rechtzetten"? Hoe zou men de zetels dan tellen?

Op basis van de oppervlakte van de provincies bijvoorbeeld. Er zijn altijd objectieve criteria te vinden die in het voordeel spelen van Wallonië. Objectieve criteria die in het voordeel zouden spelen van Vlaanderen worden echter nooit meegeteld.

fonne 5 mei 2014 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 7125998)
Ik vind het raar dat separatisten aanstoot nemen aan de uitspraken van Reynders. Hij vertolkt immers dezelfde ideologie als zij (het nationalisme).

Wij nemen daar toch geen aanstoot aan? Hoe meer de Waalse ministers de waarheid vertellen hoe liever we het hebben.

Bad Attila 5 mei 2014 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 7126874)
Op basis van de oppervlakte van de provincies bijvoorbeeld. Er zijn altijd objectieve criteria te vinden die in het voordeel spelen van Wallonië. Objectieve criteria die in het voordeel zouden spelen van Vlaanderen worden echter nooit meegeteld.

In waarin is de huidige verdeling niet objectief, namelijk het aantal zetels uitgerekend op basis van de bevolking van de kieskring?

Welke objectieve criteria in het voordeel van Vlaanderen zou jij erbij willen?

fonne 5 mei 2014 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7126892)
In waarin is de huidige verdeling niet objectief, namelijk het aantal zetels uitgerekend op basis van de bevolking van de kieskring?

Welke objectieve criteria in het voordeel van Vlaanderen zou jij erbij willen?

Waarom niet gewoon een nationale kieskring volgens het principe "een man, een stem"? Zonder grendels en pariteiten en ander Waals oorlogstuig.

Bad Attila 5 mei 2014 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 7126902)
Waarom niet gewoon een nationale kieskring volgens het principe "een man, een stem"? Zonder grendels en pariteiten en ander Waals oorlogstuig.

Ik ben daar zeker voorstander van.
Maar ik ken ook veel Vlamingen die daar blijkbaar tegen zijn, of vergis ik mij?

fonne 5 mei 2014 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7126923)

Je vergist je. Het zou Vlaanderen 10 extra zetels opleveren in de Kamer, en 1 of 2 extra Europese parlementsleden.

Knuppel 5 mei 2014 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7126923)

Je vergist je.
Ik heb al heel wat Vlamingen daarmee akkoord horen gaan, op voorwaarde dat de grendels en alle andere zever waarmee de Franstaligen de Vlamingen de duvel aandoen verdwijnen.

Bad Attila 5 mei 2014 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 7126929)
Je vergist je. Het zou Vlaanderen 10 extra zetels opleveren in de Kamer, en 1 of 2 extra Europese parlementsleden.

Zomaar met cijfers gooien heeft nooit indruk op mij gemaakt, laat staan dat dat mij zou overtuigen.

Een goed onderbouwde redenering, daarentegen...

Bad Attila 5 mei 2014 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7126934)
Je vergist je.
Ik heb al heel wat Vlamingen daarmee akkoord horen gaan, op voorwaarde dat de grendels en alle andere zever waarmee de Franstaligen de Vlamingen de duvel aandoen verdwijnen.

Tot de dag dat het zover is, zeker...

Nu ja, het zal er helaas nooit komen. :cry:

pajoske 5 mei 2014 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7126809)
Er wordt eigenlijk zelfs per kieskring geteld, niet per Gewest. ;-)

Klopt

Citaat:

De Vlaamse regering heeft vrijdag het aantal te verkiezen volksvertegenwoordigers per kieskring voor de verkiezingen van het Vlaams Parlement in 2014 vastgelegd. Dat aantal zetels, afhankelijk van het bevolkingsaantal per kieskring, moet worden vastgelegd op basis van het bevolkingscijfer dat om de 10 jaar wordt gepubliceerd. De nieuwe zetelverdeling is ongewijzigd ten opzichte van de vorige. Dat blijkt uit een persbericht van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois.

"Er zijn 118 zetels te verdelen over vijf kieskringen, die samenvallen met de vijf Vlaamse provincies", aldus Bourgeois. De kieskring Antwerpen blijft de grootste met 33 zetels, gevolgd door Oost-Vlaanderen met 27 zetels, West-Vlaanderen met 22 zetels, Vlaams-Brabant met 20 zetels en Limburg met 16 zetels. (DRM)
bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/ge...mal-87916.html

Waarmee ook aangetoond wordt dat Wallonië geen enkel voordeel heeft als daar minder stemmen per zetel nodig zijn. Die communautaire heisa dienaangaande is dus volksverlakkerij.

Maar waarmee ook aangetoond wordt dat door rekening te houden met alle inwoners, ook die van niet-Belgische nationaliteit, een stem in West-Vlaanderen minder waard is dan in Antwerpen.

Volkstelling 2010:
Antwerpen: 1.583.292 inwoners van Belgische nationaliteit. voor 24 zetels= 65.970 per zetel
West-Vlaanderen: 1.121.979 inwoners van Belgische nationaliteit voor 16 zetels= 70.124 per zetel.

Voor een zetel in West-Vlaanderen hebt ge dus ongeveer 6,3% meer stemmen nodig dan in Antwerpen.

Hebt ge die van NVA daar al over horen reclameren? ;)

pajoske 5 mei 2014 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 7126929)

Dat zou NVA dat vooral sterk staat in Antwerpen, waar veel niet-Belgen wonen wel eens zetels kunnen kosten. Vooral als Belgische moslims blanco zouden stemmen.

Bad Attila 5 mei 2014 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7126963)
Klopt

bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/ge...mal-87916.html

Waarmee ook aangetoond wordt dat Wallonië geen enkel voordeel heeft als daar minder stemmen per zetel nodig zijn. Die communautaire heisa dienaangaande is dus volksverlakkerij.

Maar waarmee ook aangetoond wordt dat door rekening te houden met alle inwoners, ook die van niet-Belgische nationaliteit, een stem in West-Vlaanderen minder waard is dan in Antwerpen.

Volkstelling 2010:
Antwerpen: 1.583.292 inwoners van Belgische nationaliteit. voor 24 zetels= 65.970 per zetel
West-Vlaanderen: 1.121.979 inwoners van Belgische nationaliteit voor 16 zetels= 70.124 per zetel.

Voor een zetel in West-Vlaanderen hebt ge dus ongeveer 6,3% meer stemmen nodig dan in Antwerpen.

Hebt ge die van NVA daar al over horen reclameren? ;)

Je gebruikt een verkeerde bron, namelijk een artikel over de Vlaamse verkiezingen, maar voor federale verkiezingen komt het op hetzelfde neer, ja.

fonne 5 mei 2014 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7126947)
Zomaar met cijfers gooien heeft nooit indruk op mij gemaakt, laat staan dat dat mij zou overtuigen.

Een goed onderbouwde redenering, daarentegen...

Dat jij niet kan rekenen is jou probleem. Maar het is een feit dat met een nationale kieskring Vlaanderen 96 zetels zou halen in plaats van 86 nu (na de 6de staatsmisvorming). En dat Vlaanderen minstens 13 van de 21 Europese zetels zou krijgen in plaats van 12 (en dat is dan nog in de veronderstelling dat de Walen niet te veel op Verhofstadt zouden stemmen).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be