Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Spaarlampen of ledverlichting? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=215522)

circe 7 mei 2015 16:28

Ben ik trouwens de enige bij wie die 10.000 uren spaarlampen na 100 keer aansteken de geest geven? Ik ga echt niet mijn hall heel de nacht verlichten terwijl ik slechts verlichting nodig heb terwijl ik naar boven op de trap ga. Maar ik heb ondertussen al meer lampen moeten vervangen dan in de voorbije twintig jaar.

Blue Sky 7 mei 2015 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7646583)
Ben ik trouwens de enige bij wie die 10.000 uren spaarlampen na 100 keer aansteken de geest geven? Ik ga echt niet mijn hall heel de nacht verlichten terwijl ik slechts verlichting nodig heb terwijl ik naar boven op de trap ga. Maar ik heb ondertussen al meer lampen moeten vervangen dan in de voorbije twintig jaar.

Spaarlampen kunnen niet goed tegen frequent en kortstondig aan en uitschakelen, in tegenstelling tot LED lampen. Dergelijk gebruik kan de levensduur van de spaarlamp sterk fnuiken. Het is een veelvoorkomend probleem dat spaarlampen in de verste verte hun vooropgestelde levensduur niet halen.
Nog een reden waarom ik er geen heb of wil.

maddox 8 mei 2015 00:09

Spaarlampen zijn alleen nuttig op lokaties waar ze kunnen blijven branden.

Voor plaatsen zoals WC's of kelders zijn LED lampen veel nuttiger.

DewareJakob 8 mei 2015 11:57

Citaat:

Leds kan je duizend(en) keren aan en uit doen. Spaarlampen zijn eigenlijk kleine buislampen (fluorescentielamp), telkens je ze aansteekt hebben die een (over)spanningspuls nodig om het gas in de lamp te doen geleiden, daarop slijten ze enorm.
Veel aan en uit: Led.
Langdurig branden, spaarlamp of ledlamp.

kelt 6 september 2015 14:57

Ondertussen ZIE je in de winkelrekken vrijwel per kwartaal hoe de spaarlamp aan het plaatsmaken is voor de led-lamp...

Het is uiteindelijk geen "of" verhaal meer.

patrickve 6 september 2015 15:26

Citaat:

Bij mij ook. Ik ben stilaan alles door LED aan het vervangen...
Kapotte spaarlamp na spaarlamp...

fox 7 september 2015 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7810414)
Bij mij ook. Ik ben stilaan alles door LED aan het vervangen...
Kapotte spaarlamp na spaarlamp...

Idem hier en ik moet zeggen, het gaat sneller dan de beloofde levensduur van die spaarlampen. Nu maar hopen dat ik volgend jaar mijn leds niet mag beginnen vervangen...

maddox 7 september 2015 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7811286)
Idem hier en ik moet zeggen, het gaat sneller dan de beloofde levensduur van die spaarlampen. Nu maar hopen dat ik volgend jaar mijn leds niet mag beginnen vervangen...

Hier zijn toch al een paar LED lampen een jaar of 4 bezig aan hun run, dus da's al beter dan een doorsnee goedkoop spaarlampje.

DewareJakob 7 september 2015 10:48

De fipel?

http://ceelite.com/products/next-generation-lighting/

Jan van den Berghe 7 september 2015 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7568557)
Het is al 2 jaar oud, dit artikel. Waarom nog niet op de markt? Misschien moet er eerst voldoende verdiend worden aan de Led-lamp en wordt het daarom opzettelijk tegengehouden.

De ontwikkelingen gaan zo snel dat een artikel van twee jaar geleden over die materie uiteindelijk hopeloos verouderd is.

Jan van den Berghe 7 september 2015 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7647453)
Leds kan je duizend(en) keren aan en uit doen. Spaarlampen zijn eigenlijk kleine buislampen (fluorescentielamp), telkens je ze aansteekt hebben die een (over)spanningspuls nodig om het gas in de lamp te doen geleiden, daarop slijten ze enorm.
Veel aan en uit: Led.
Langdurig branden, spaarlamp of ledlamp.

Inderdaad, zo werkt het hier ook. Daarnaast hebben we ook een paar spots hangen in ruimtes die slechts bijzonder kort gebruikt worden en wel veel licht nodig hebben. De inkomhal bijvoorbeeld.

DewareJakob 7 september 2015 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7811954)
De ontwikkelingen gaan zo snel dat een artikel van twee jaar geleden over die materie uiteindelijk hopeloos verouderd is.

Heb je post #69 ook gelezen, en de link? Dat is niet 2 jaar oud.

Jan van den Berghe 7 september 2015 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7811959)

Reageerde ik niet op post nr. 2?

DewareJakob 8 september 2015 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7811954)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7811959)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7811966)
Reageerde ik niet op post nr. 2?

Dat is een post die door post 69 al achterhaald of bevestigd is. Pak een post van 20 jaar geleden en reageer daar op...:roll:
Je moet bij de les blijven, dat verwacht je van je leerlingen ook.

Zo werkt een forum Jan Van Den Berghe: Men start een bewering, een discussiepunt, in het verloop wordt erop gereageerd, aangevuld, verduidelijkt, zeker als het over concrete technische zeken gaat evolueert de draad. Als je dan plots gaat reageren op punt één, dan loop je duidelijk achter, of heb het het principe van het forum niet begrepen.

Derk de Tweede 8 september 2015 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7568557)
Dit eens lezen.

http://www.crystalq.nl/nieuwe-fipel-...voor-led-lamp/

Het is al 2 jaar oud, dit artikel. Waarom nog niet op de markt? Misschien moet er eerst voldoende verdiend worden aan de Led-lamp en wordt het daarom opzettelijk tegengehouden.

Ledlamp is energie-efficiënter. Brandt onmiddellijk en op volle sterkte en kan, in tegenstelling tot een spaarlamp, duizenden keren aan en uit worden gedaan zonder problemen. Gaat ook langer mee dan een spaarlamp
En geleidelijk aan worden ze betaalbaarder.

Dank voor de tip!

kelt 8 september 2015 18:53

Ironisch genoeg zijn op 2 plaatsen in mijn woning de aangebrachte TL-buizen,(circlines)nog met een oud type spoel en starter, stilletjes bezig met al mijn spaarlampen te overleven.....de stiekemerds....:-)

Jan van den Berghe 8 september 2015 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7812377)
Zo werkt een forum Jan Van Den Berghe: Men start een bewering, een discussiepunt, in het verloop wordt erop gereageerd, aangevuld, verduidelijkt, zeker als het over concrete technische zeken gaat evolueert de draad. Als je dan plots gaat reageren op punt één, dan loop je duidelijk achter, of heb het het principe van het forum niet begrepen.

Stelt u nu zelf dat u uw eigen visie hebt bijgesteld?

Dadeemelee 9 september 2015 10:12

Citaat:

Idem hier, ben aan het overschakelen naar LED's, hopelijk gaan die langer mee.

DewareJakob 9 september 2015 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7813283)
Stelt u nu zelf dat u uw eigen visie hebt bijgesteld?

Is dat een antwoord op de vraag? Neen, want die geef je nooit.

Jan van den Berghe 9 september 2015 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7814845)
Is dat een antwoord op de vraag? Neen, want die geef je nooit.

Waar staat dan wel de vraag in het citaat waarop ik reageerde? Juist, niet te zien...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be