Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Sektes en bizarre groeperingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251004)

alice 1 juni 2020 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9348326)
Zolang...? U vergist zich, daar de grondwettelijke vrijheden nu eenmaal de mogelijkheid garandeert om het geloof in de openbaarheid te belijden.

Misschien wordt het wel tijd om te ijveren voor afschaffing daarvan?
In die zin dat niemand zich op religie kan beroepen om boven de wet te staan?

Jan van den Berghe 1 juni 2020 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9348400)
Misschien wordt het wel tijd om te ijveren voor afschaffing daarvan?
In die zin dat niemand zich op religie kan beroepen om boven de wet te staan?

Ik vraag me af waar u het vandaan haalt dat de grondwettelijke godsdienstvrijheid inhoudt dat men zich boven de wet kan verheffen. Godsdienstvrijheid behoort tot de wet en wordt beoefend binnen de krijtlijnen van de wet.

alice 1 juni 2020 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9348314)
Als mensen met de dood worden afgedreigd, schrijf ik bepaalde stromingen binnen de islam inderdaad in het vakje van de sektes.

Het staat in de Koran Jan.. of biedt je nu wel de vrijheid van interpretatie?

Jan van den Berghe 1 juni 2020 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9348395)
Mogelijk is er gewoon geen onderscheid tussen religie en sektarische groepen.
Dus voor u mag godsdienst onderwijs worden afgeschaft? Geen subsidie meer voor kerken, hun personeel?

Ik ben voor vrijheid. Om welke reden zou het godsdienstonderwijs afgeschaft moeten worden? Als daar vraag naar is en er zijn mensen die het willen inrichten, waarom niet?

alice 1 juni 2020 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9348401)
Ik vraag me af waar u het vandaan haalt dat de grondwettelijke godsdienstvrijheid inhoudt dat men zich boven de wet kan verheffen. Godsdienstvrijheid behoort tot de wet en wordt beoefend binnen de krijtlijnen van de wet.

We zien dat toch gebeuren?
Van ziekenhuizen waar patienten niet hun wettelijke rechten kunnen krijgen tot discriminerende bakkers , gelovigen die vrouwen geen hand geven.
Dus nee, religie wordt vaak niet beoefend binnen de krijtlijnen van de wet.

Travis Bickle 1 juni 2020 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9348401)

Datzelfde kronkeltje weer ...

Ja, als binnen een wet een uitzondering wordt gemaakt, op basis van religie, dan valt die uitzondering binnen de wet, en dan staat religie niet boven de wet. Fijn ... Juist ...

Net daarom, dat elke toevoeging/uitzondering binnen de wet, op basis van religie geschrapt moet worden.

alice 1 juni 2020 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9348403)
Ik ben voor vrijheid. Om welke reden zou het godsdienstonderwijs afgeschaft moeten worden? Als daar vraag naar is en er zijn mensen die het willen inrichten, waarom niet?

Ik stelde een vraag aan iemand Jan, zullen we even het antwoord afwachten? Dank u wel.

alice 1 juni 2020 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9348406)

Ja, als binnen een wet een uitzondering wordt gemaakt, op basis van religie, dan valt die uitzondering binnen de wet, en dan staat religie niet boven de wet. Fijn ... Juist ...

Net daarom, dat elke toevoeging/uitzondering binnen de wet, op basis van religie geschrapt moet worden.

Daar kan ik me bij aansluiten...

alice 1 juni 2020 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9348323)
Bij mijn weten bepaalt niemand met onfeilbaarheid wat een sekte is. Ook De Standaard niet.

En wat denkt u over fundamentalistische en autoritaire structuren? Dat was immers het onderwerp. Zijn dit dan eigenschappen van sektes?

Jan van den Berghe 2 juni 2020 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9348406)

Dus: omdat het de wet is, moet de wet veranderd worden... Los van de redenering: welke uitzonderingen wenst u geschrapt te zien?

Jan van den Berghe 2 juni 2020 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9348416)
En wat denkt u over fundamentalistische en autoritaire structuren? Dat was immers het onderwerp. Zijn dit dan eigenschappen van sektes?

Dan zullen we het toch eerst eens moeten worden over de invulling die u geeft aan "fundamentalistisch" bijvoorbeeld. Is een evangelical die gelooft in de onfeilbaarheid van de bijbel "fundamentalist"? Is "een autoritaire structuur" hetzelfde als een duidelijke gezagslijn?

Travis Bickle 2 juni 2020 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9350015)
Dus: omdat het de wet is, moet de wet veranderd worden... Los van de redenering: welke uitzonderingen wenst u geschrapt te zien?

'Allemaal'

Jan van den Berghe 2 juni 2020 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9350019)
'Allemaal'

Graag eens vijf concrete elementen.

Travis Bickle 2 juni 2020 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9350027)
Graag eens vijf concrete elementen.

'Allemaal' Jan. 'Allemaal'.

Jan van den Berghe 2 juni 2020 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9350028)
'Allemaal' Jan. 'Allemaal'.

Kunt u dat dan niet concreet maken? U mag ze gerust ook allemaal eens opsommen, hoor. Misschien ziet u iets als een uitzondering terwijl het dat niet is.

Travis Bickle 2 juni 2020 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9350029)
Kunt u dat dan niet concreet maken? U mag ze gerust ook allemaal eens opsommen, hoor. Misschien ziet u iets als een uitzondering terwijl het dat niet is.

Jan, als naast/onder/tussen/boven/ ... een wet staat vermeld dat in geval van religie/het levensbeschouwelijke/... dat dit of dat, of si of la ... dan moet dat 'allemaal' geschrapt worden.

'Allemaal' Jan ...

Jan van den Berghe 2 juni 2020 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9350033)
Jan, als naast/onder/tussen/boven/ ... een wet staat vermeld dat in geval van religie/het levensbeschouwelijke/... dat dit of dat, of si of la ... dan moet dat 'allemaal' geschrapt worden.

'Allemaal' Jan ...

U had al lang enkele voorbeelden van uitzonderingen kunnen geven, hoor. Vanwaar dat rond-de-pot-gedraai?

Travis Bickle 2 juni 2020 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9350036)
U had al lang enkele voorbeelden van uitzonderingen kunnen geven, hoor. Vanwaar dat rond-de-pot-gedraai?

Wat is er voor u niet duidelijk aan 'Allemaal' Jan?
Als ik had gezegd, 'de meeste', dan was uw vraag heel terecht geweest. Nu niet.

Jan van den Berghe 2 juni 2020 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9350037)
Wat is er voor u niet duidelijk aan 'Allemaal' Jan?
Als ik had gezegd, 'de meeste', dan was uw vraag heel terecht geweest. Nu niet.

Ik weet hoegenaamd niet welke uitzonderingen er allemaal bestaan in België. Dus ja, geef toch maar eens die opsomming. Ik dacht alleen iets gelezen te hebben over het dragen van een hoofddoek op de pasfoto van de identiteitskaart. En ook zag ik onverdoofd slachten passeren.

Wat nog meer?

De schoofzak 3 juni 2020 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9200127)
Aan elke criteria moet een religieuze groep beantwoorden vooraleer we spreken van een "sekte"?

Iets met: ontbreken van wetenschappelijke grond en toch de bedoeling hebben om de maatschappij rond de doelstellingen van de groepering te organiseren ?

Vb: wie graag in groep zingt, kan zich aansluiten bij een koor, of er een beginnen.
Maar als je bedoeling is om de mensen wijs te maken dat ze met dat zingen ergens op een beter blaadje komen bij een soort van wezen ... dan begint het naar oplichting en misleiding te stinken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be