vanderzapig |
1 december 2019 22:08 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
(Bericht 9184022)
Zeker Jan, er mag met elke bevolkingsgroep gelachen worden. Maar niet met behulp van afbeeldingen die in feite kopieën zijn van de antisemitische propaganda uit de Nazi-tijd. Het was het eerste dat mij onmiddellijk opviel toen ik foto’s van die carnavalwagen zag. En blijkbaar ben ik niet de enige die dat vaststelde. Heel wat mensen in het buitenland vonden dat ook. Dat waren niet allemaal Joden.
|
De beelden op die wagen leken mij typische karikaturen van Joden. En geen nazi propaganda. Het is wel zo dat dergelijke karikaturen taboe geworden zijn na WOII.
In een carnavalscontext wordt iedereen uitgelachen.
Toenmalig burgemeester Ilse Uyttersprot, de " torenpoeper", ging het carnaval na het schandaal verkleed als toren:
Want de spot drijven met werkelijk iedereen betekent ook: spotten met zichzelf.
Waarom zouden de Joden een speciaal ziekenbriefje moeten krijgen tegen satire?
Er zijn nog plaatsen waar de Joden karikaturaal neergezet worden. Denk maar aan de tekenfilmreeksen South Park en Family Guy. En vaak door Joodse scenarioschrijvers:
https://www.newyorker.com/magazine/2.../no-1-offender
Citaat:
When I asked about ethnic jokes, MacFarlane offered the enlightened-liberal defense—at first. “We are presenting the Archie Bunker point of view and making fun of the stereotypes—not making fun of the groups,” he said. “But if I’m really being honest, then maybe there’s a part of me that’s stuck in high school and we’re laughing because we’re not supposed to. I don’t know the psychology. At the core, I know none of us gives a shit.” He went on, “Some people say that stereotypes exist for a reason. I’m in no way qualified to make that determination. But I’m sitting in a room with a writing staff that is in large part Jewish, and those are the guys pitching the jokes.”
|
|