Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst
(Bericht 9204663)
Ze zitten vast. Michel 1 heeft op sommige vlakken een aanzet gegeven maar ging ten onder aan gekibbel en het altijd maar vulgairder worden van de N-VA omwille van de schrik van het VB.
|
Ik heb enkele dagen geleden iets gelezen waar ik de schoofzak ook al zag naar verwijzen, maar waar de N-VA zich nooit mee had mogen laten afschepen, namelijk dit:
Citaat:
Vlaams-nationalisten doen aan politiek met steeds enkele basisregels in het achterhoofd. Eén ervan is de “Baert-doctrine”: je sluit geen akkoorden die stappen achteruit in plaats van vooruit zetten naar Vlaamse onafhankelijkheid. N-VA dacht hier ook aan toen zij het Zweeds regeerakkoord ondertekende: het communautaire werd vijf jaar in de ijskast geplaatst maar er was tevens de geheime bepaling dat op het eind van de legislatuur de Grondwet open zou worden gezet.
|
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12...-van-de-wever/
Sinds de N-VA onder die voorwaarde, dus in feite onvoorwaardelijk in de regering Michel stapte, was de N-VA een vogel voor de kat van Michel. De N-VA moest braaf zijn en gehoorzamen anders zou ze geen snoepje krijgen op het einde van de les.
De N-VA heeft,volgens mij, een tijdlang geloofd dat Michel zijn woord zou houden, maar de twijfel groeide terwijl de legislatuur vorderde. De N-VA verzette zich voor het eerst toen ze verplicht werd om het Marrakeshpact te ondertekenen, dat ging allicht zo:
N-VA: Michel, wij hebben ons bedacht en tekenen dit pact niet.
Michel: WABLIEF! Jullie ZULLEN tekenen of jullie krijgen het beloofde snoepje niet!
N-VA: Als je ons dwingt laten we de regering vallen.
Michel: Dat durven jullie niet want ik weet wat jullie willen. Jullie doen nog een half jaar wat IK wil, en dan krijgen jullie wat ik beloofde.
N-VA: Wij geloven je niet meer, Charelke. We willen HIER en NU wat je ons beloofde!
Michel: NON! En teken nu maar rap, want jullie moeten nog een half jaar naar mijn pijpen dansen om de beloofde hondenbrok te krijgen.
Toen besefte de N-VA dat ze zich hadden laten foppen door Michel. Dat ze evenmin na vijf als na vier-en-een half jaar zouden krijgen waar ze al die tijd voor aan het lijntje gehouden waren....en ze bakte Michel een koekje van zijn eigen deeg.
Dat had de N-VA veel eerder moeten doen, of beter, daar had ze nooit aan mogen beginnen zonder zwart op wit op papier wat was afgesproken.
Michel heeft de N-VA bedrogen. De CD&v en de VLD stonden erbij, keken er naar ....en zwegen dat ze zweetten.