werkman |
18 januari 2020 11:18 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor
(Bericht 9227253)
Ik kan me grotendeels wel vinden in de bedenkingen hierboven die aangeven waarom het niet zo'n goed idee is ver te gaan in het verengelsen van het hoger onderwijs. Het probleem is echter dat we een beetje alleen staan met die bedenking. Nederland, Scandinavische landen, Oost-Europeanen en Duitsers zijn al volop die weg ingeslagen en in de praktijk ontstaan er zo internationale netwerken waar men academisch bezig is in het Engels. In niet altijd zo schitterend Engels. De Zuideuropeanen blijven daarin wat achterop, al zijn er ook daar die meedoen. De Fransen houden nog even vol dat het allemaal niet in het Engels moet.
Dus is het probleem dat we met die terechte voorzichtigheid wat uit de internationale samenwerking dreigen geduwd te worden.
|
Inderdaad. En niet altijd in zo schitterend Engels. Shakespierre gebruikte meer dan vijftigduizend verschillende woorden!
Maar wat ons Vlamingen betreft moet ik stellen dat wij naast onze taal nog drie andere talen zouden moeten beheersen. De vraag wordt dan niet gesteld of wij wel of niet over een talenknobbel beschikken.
Wat de Fransen denken interesseert mij geen fluit.
Zij denken trouwens dat België een vijfde republiek van hen is dat door hun vazallen mee de afgrond mag worden in getrokken.
Door ons land loopt een grens; een noordelijk gedeelte en een zuidelijk.
En een zuidelijke opvoeding voor onze jeugd vind ik dus afschuwelijk.
En toch gebeurt het. Wel dat noem ik misdadig. Het wordt weer boven onze hoofden beslist en zonder een element dat de keuze verantwoord.
Wij worden weeral verondersteld van......te slikken. :roll:
|