Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Pick-up = lichte vrachtwagen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=252006)

Micele 15 februari 2020 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9246155)
Uiteraard. Een echte oldtimer is bedoeld om occasioneel mee te rijden. Met beperkt kilometeraantal per jaar kan je daar gerust een controle om de vier jaar of zo voor voorzien.

Anderzijds heb je oude auto’s. Je kan die uiteraard dagelijks gebruiken, maar dan geldt de wetgeving voor ‘normale’ auto’s.

Ik ga elk jaar naar de keuring, een goedkopere complete veiligheidscheck van de 31 jarige-wagen ga ik nergens anders vinden.
Voor 36 € alles inbegrepen. :-)

Oude wagens met de O-plaat moeten trouwens om de 2 jaar naar de keuring.
Citaat:

Auto’s van 30 tot 50 jaar oud moeten tweejaarlijks naar de keuring, geen emissietest
Dat is me te weinig, bovendien heb ik altijd een emissietest.

Dadeemelee 15 februari 2020 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9246163)
Ik ga elk jaar naar de keuring, een goedkopere complete veiligheidscheck van de 31 jarige-wagen ga ik nergens anders vinden. Voor 36 € alles inbegrepen. :-)

Maar dan hou je hem ingeschreven als gewone auto? Kan ook uiteraard.

Micele 15 februari 2020 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9246165)
Maar dan hou je hem ingeschreven als gewone auto? Kan ook uiteraard.

Dan doen er meer als je denkt (want geen nadelen).

Er zijn er zelfs die hem terug als gewone auto willen inschrijven:

Citaat:

http://www.autoforum.be/forum/aankoo...elijks-gebruik
Van oldtimer naar dagelijks gebruik
ook:
http://www.autoforum.be/forum/aankoo...en-inschrijven

Dadeemelee 15 februari 2020 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9246170)
Dan doen er meer als je denkt (want geen nadelen).

Er zijn er zelfs die hem terug als gewone auto willen inschrijven:

ook:
http://www.autoforum.be/forum/aankoo...en-inschrijven

Dat denk ik niet alleen, dat doe ik ook (voorlopig noodgedwongen). ;-)

Micele 15 februari 2020 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9246171)

Vwala.

quercus 15 februari 2020 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9245078)
(Bijna) Niemand koopt dat om professionele redenen. Dat zijn de hedendaagse macho bakken. De Johnny auto’s van het moment.

Inderdaad, er zijn onder die pick-up drivers nogal wat hufters. Daar spelen de autoproducenten natuurlijk op in door die bakken te voorzien van indrukwekkende afmetingen en met een motor die een zwaar gedruis voortbrengt. Ik heb er ook reeds gezien met autoruiten waar je van buiten uit omzeggens niets kunt zien van de inzittenden. Kortom, er wordt alles aan gedaan om op te vallen.

Mambo 15 februari 2020 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9246189)
Inderdaad, er zijn onder die pick-up drivers nogal wat hufters. Daar spelen de autoproducenten natuurlijk op in door die bakken te voorzien van indrukwekkende afmetingen en met een motor die een zwaar gedruis voortbrengt. Ik heb er ook reeds gezien met autoruiten waar je van buiten uit omzeggens niets kunt zien van de inzittenden. Kortom, er wordt alles aan gedaan om op te vallen.

Gewone cammionetten pimpen ze ook.
Kijk maar naar de A team .

Als dat al een reden is?

reservespeler 16 februari 2020 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9246107)
't Moet zijn dat je het niet verstaat.

Denk je dat?

reservespeler 16 februari 2020 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9246129)
Dat is allemaal gewijzigd. Er is nu een periodieke keuring om de 1 of twee jaar.
Wat ook idioot is. Eigenlijk zou men gewoon beperkingen op het gebruik moeten invoeren. Bijvoorbeeld max. 1000 km/jaar.

https://www.vlaanderen.be/mobiliteit...1-januari-2020

Vroeger was er een actieradius, een radius die met speciale vergunningen (bijeenkomsten), overschreden mochten worden.

Men is daar om, voor mij, duistere redenen, van afgestapt.

reservespeler 16 februari 2020 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9246131)
Plotseling weten ze het de onwetenden. :lol:

De onwettelijke sjoemeldiesels zouden ze moeten beperken tot 500 km per jaar. :-D

Geen probleem mee, maar dan moet de fabrikant een ander, wel wettelijk in orde, voertuig in de plaats geven.

dpg 16 februari 2020 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9246335)
Vroeger was er een actieradius, een radius die met speciale vergunningen (bijeenkomsten), overschreden mochten worden.

Men is daar om, voor mij, duistere redenen, van afgestapt.

En toen kwam de explosie van "oldtimers" en dat is men nu weer aan het terugdraaien met veel gejank in de keuringstations tot gevolg. De liefhebberij van de oldtimers bleek immers in vele gevallen meer liefde voor de financien te zijn dan voor het voertuig in erbarmelijke toestand.

De schoofzak 16 februari 2020 12:39

Wat zijn we weer irritant blijkbaar ...

De pick up: als het eindelijk geregeld zou worden dat de eigenaar billijke belastingen betaalt voor zijn monster, wie heeft dan een probleem?

De old timer: dat zijn geen voertuigen zoals men die dagelijks gebruikt voor van alles en nog wat. Of het nu oude traktoren zijn (zo'n stoet al gezien? Prachtig), Amerikaanse bakken of gewone oude auto's van gewone mensen: levende musea. Laat die mensen hun hobby, en laat die hobby betaalbaar blijven.

Mambo 16 februari 2020 13:19

Bon ...nog een markt die nu snel zal sneuvelen.

Welke is de volgende?

reservespeler 16 februari 2020 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9246536)
Wat zijn we weer irritant blijkbaar ...

De pick up: als het eindelijk geregeld zou worden dat de eigenaar billijke belastingen betaalt voor zijn monster, wie heeft dan een probleem?

De old timer: dat zijn geen voertuigen zoals men die dagelijks gebruikt voor van alles en nog wat. Of het nu oude traktoren zijn (zo'n stoet al gezien? Prachtig), Amerikaanse bakken of gewone oude auto's van gewone mensen: levende musea. Laat die mensen hun hobby, en laat die hobby betaalbaar blijven.

Totaal ontoelaatbaar.
Ze braken fijn stof uit en hunne CO uitstoot is ook niet mis.

brother paul 16 februari 2020 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9246171)

question:

mijn pa heeft zo'n oldtimer mercedes 260S 400.000km
en hoe doe je dat om die auto bvb 10dagen per jaar te gebruiken en navenant taks te betalen ?

waar staat dat systeem uitgelegd, of moet je gewoon een kleine oldtimer taks betalen en case closed kan je gans het jaar rondtuffen in belgie ?

Micele 16 februari 2020 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9246591)
question:

en hoe doe je dat om die auto bvb 10dagen per jaar te gebruiken en navenant taks te betalen ?

waar staat dat systeem uitgelegd, of moet je gewoon een kleine oldtimer taks betalen en case closed kan je gans het jaar rondtuffen in belgie ?

taks 37,90 € + verzekering*. Case closed.

O-plaat verzekering ken ik niet.

Gewoon gebruik, of classic car verzekering kost je pakweg *BA 210 €/jaar, edit € 201/ jaar.

Indien die auto nog veel waarde heeft neem je er best nog diefstal (€ 150 naargelang waarde) en brand (€ 50) bij, incl taksen (€ 70) kost je dan ca. 270 € als *classic car .
*Daarvoor moet wel nog een 2e wagen verzekerd hebben.
Andere extra zijn nog rechtsbijstands plus, verzekering bestuurder of elk €40
Glasbreuk vind ik veel te duur. Ik heb het lang geleden eruit kunnen halen als langjarige klant.

Ik betaal ca. € 590 per jaar , 37,90 € wegentaks + ca. 550 €, diefstalverzekering is wel naargelang geschatte waarde. Mijn wagen is maar voor €30k diefstal verzekerd, wil ik € 50k moet ik navenant (teveel) opleggen.

Dadeemelee 16 februari 2020 14:12

Citaat:

question:

Taks kan je niet onderuit, tenzij als oldtimer.

Sommige verzekeringsmaatschappijen hebben wel een interessante formule. Ethias bijvoorbeeld. Je kan daar naast de auto voor gewoon gebruik ook aan gunstig tarief een ‘classic car’ (of zoiets) hebben.

Micele 16 februari 2020 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9246606)
Taks kan je niet onderuit, tenzij als oldtimer.

Sommige verzekeringsmaatschappijen hebben wel een interessante formule. Ethias bijvoorbeeld. Je kan daar naast de auto voor gewoon gebruik ook aan gunstig tarief een ‘classic car’ (of zoiets) hebben.

Ik heb net alles uit de doekjes gedaan als klant van Ethias.

Ook met normale nummerplaat en 30 jaar oude wagen geniet je van de oldtimertaks van € 37,90.

classic car 2e wagen is eigenlijk 50% korting. Wel andere 1e wagen normaal verzekerd.

https://www.ethias.be/part/nl/verzek...assic-car.html

De oldtimer-verzekering heb je ook maar dan is O-plaat verplicht, vb Ethias:
Citaat:

https://www.ethias.be/part/nl/verzek...old-timer.html

OFFERTE EN TARIEVEN - VRIJETIJDSVOERTUIGEN

Burgerlijke Aansprakelijkheid Rechtsbijstand

Classic Car € 201,02 € 29,00

Oldtimer € 100,51 € 29,00

Voor een offerte, bel ons op 011 28 28 00.

reservespeler 16 februari 2020 15:15

Citaat:

question:

Lid worden van zo'n club, je betaald dan bijna geen verzekering.

De schoofzak 16 februari 2020 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9246559)
Totaal ontoelaatbaar.
Ze braken fijn stof uit en hunne CO uitstoot is ook niet mis.

Ik zie nog eer de motorcross afgeschaft (wat niet zal gebeuren, politiek onverkoopbaar) dan het verbieden van de monster-pick-ups (en zeker old timers zal het leven niet zuur gemaakt worden).
En het minst van al dan nog door de n-va.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be