TheFourHorsemen |
4 juni 2020 07:48 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
(Bericht 9351211)
Het is bepalend dat in zo een Hof mensen zitten die niet "verbrand" zijn geraakt door eerder gedrag.Men moet er van kunnen uitgaan dat ze kunnen op een zo neutraal mogelijke wijze oordelen mag ik aannemen.Een "verdeeld" Grondwettelijk HOf als een soort mini-uitgave van het parlement zou overbodig zijn.
Dat niet alle leden een "gerechtelijke" achtergrond hebben lijkt me een VOORDEEL,zou eigenlijk zelfs naar andere gerechtscolleges moeten doorgetrokken kunnen worden.Het probleem is anders dat alles "juridisch" wordt....
|
Het Grondwettelijk Hof oordeelt:
1) of wetgeving in overeenstemming is met de Grondwet
2) of de bevoegdheidsverdeling tussen de deelstaten wordt gerespecteerd.
Het doet dus louter een juridische toets. Het doet niet aan interpreteren van feiten zoals een gewone rechtbank moet doen.
Het Grondwettelijk Hof kan dus niet anders dan 'juridisch' zijn.
Citaat:
Bemerk dat,voor zover ik begrijp,de dossiers die voor een Grondwettelijk Hof gebracht worden al "behandeld" geweest zijn door experts en blijkbaar niet bevredigend afgerond zijn geraakt........Dan is het misschien goed dat ze voorgelegd voor een comité dat "stomme vragen" kan stellen en gewoon vanuit een gans ander oogpunt kijkt naar zoiets.
|
Niet (per se) correct.
Wanneer er een nieuwe wet wordt afgekondigd, kan men bijvoorbeeld rechtstreeks naar het Grondwettelijk Hof trekken om de nietigverklaring van die wet te vragen (namelijk wanneer men denkt dat die nieuwe wet niet in overeenstemming is met de grondwet). Men moet dan niet eerst langs een andere instantie zijn gepasseerd.
Wat wel ook kan is de procedure van een prejudiciële vraag bij het Grondwettelijk Hof. Indien er onduidelijkheid is over de overeenstemming van een gewone wet met de grondwet, kan men vragen aan de 'gewone' rechter dat hij de zaak voorlegt aan het Grondwettelijk Hof. Na het antwoord van het Grondwettelijk Hof wordt de zaak dan terug geactiveerd bij de 'gewone' rechter die de zaak dan concreet moet beslechten.
Ik denk dat u zich mogelijks vergist met het Hof van Cassatie. Het Hof van Cassatie doet uitspraken in zaken die inderdaad al eerder voor een gewone rechtbank (meestal een hof van beroep) zijn behandeld.
|