Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   ECOLO trekt de kak in, kernuitstap is geen dogma! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255544)

^_^ 11 oktober 2020 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 9476532)
Tine beweert in hetzelfde artikel ook dat de factuur goedkoper zal worden voor de burger.Ik gok er op dat de kerncentrales open blijven en er een belasting komt op "vuile" energie om de vergroening te bekostigen.

Een belasting op de uitstoot van de nog te bouwen (!) gascentrales dus, wegens te vervuilend voor het milieu.

denkimi 11 oktober 2020 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 9476743)
Haar woorden :

Een duidelijk engagement waarop ze zal afgerekend worden.

Het kan natuurlijk. Als men met de linkerhand voldoende geld uit de mensen hun zakken haalt dan kan je er met de rechterhand wat uitdelen.

Ofwel gewoon doen zoals met de zonnepanelen. De rekening uitstellen en afschuiven op de volgende regeringen. Daar was paars groen de vorige keer ook goed in, we betalen er nog altijd voor.

reservespeler 12 oktober 2020 06:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9476836)
Het kan natuurlijk. Als men met de linkerhand voldoende geld uit de mensen hun zakken haalt dan kan je er met de rechterhand wat uitdelen.

Ofwel gewoon doen zoals met de zonnepanelen. De rekening uitstellen en afschuiven op de volgende regeringen. Daar was paars groen de vorige keer ook goed in, we betalen er nog altijd voor.

Inderdaad.
Zelfs de regeringk Di Rupo was daar goed in.

Herinner u het verbod om de elektriciteitsprijzen te laten stijgen of de tijdelijke verlaging van de BTW, zonder dat daar geld voor voorzien was.

Hij deed dat niet uit menslievendheid, maar om een indexaanpassing uit te stellen.

De daaropvolgende regering kon niet anders dan de prijzen terug te laten stijgen en de tijdelijke BTW verlaging niet te verlengen.

TheFourHorsemen 12 oktober 2020 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9476653)
Degenen die zeggen dat het met nieuwe kerncentrales goedkoper zal worden die liegen. Het gaat duurder worden.

En bestaande kerncentrales veel langer openhouden zonder massale renoveringen is gekkenwerk.

Ik betaal met plezier bij voor groene energie.

We gaan trouwens véél meer elektriciteit nodig hebben wanneer iedereen elektrisch gaat rijden + verdere digitalisering.

Toekomstplannen voor energie moeten uitgaan van een veel hogere elektriciteitsconsumptie per persoon.

TheFourHorsemen 12 oktober 2020 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ (Bericht 9476830)
Een belasting op de uitstoot van de nog te bouwen (!) gascentrales dus, wegens te vervuilend voor het milieu.

Inderdaad.

Het toont aan wat voor waanzinnige dingen groenen eigenlijk vandaag de dag zeggen. Op basis van hun afkeer tegen vooruitgang en tegen grote energiebedrijven, juichen ze voor energievormen die enorm veel CO2 uitstoten in vergelijking met de energie die ze produceren.

Absurd gewoon. Hoe kan je nu in hemelsnaam voorstander zijn van het bouwen van gascentrales?

Jantje 12 oktober 2020 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ (Bericht 9476830)

Dat is dus een groot probleem, want met uitzondering van spoorlijnen en kerncentrales, zijn bouwvergunningen, milieuvergunningen en uitbatingsvergunningen gewestelijke bevoegdheden.

Christinne Van der Straeten mag dus zo veel staan roepen dat ze wil, ze heeft niets te zeggen over de bouw van gascentrales.

fcal 12 oktober 2020 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9477298)
Inderdaad.

Het toont aan wat voor waanzinnige dingen groenen eigenlijk vandaag de dag zeggen. Op basis van hun afkeer tegen vooruitgang en tegen grote energiebedrijven, juichen ze voor energievormen die enorm veel CO2 uitstoten in vergelijking met de energie die ze produceren.

Absurd gewoon. Hoe kan je nu in hemelsnaam voorstander zijn van het bouwen van gascentrales?

Geen zorg, geen enkele privé firma wenst te investeren in gascentrales, die aan en uitgezet worden naargelang er minder of meer wind- of zonne-energie aan het net geleverd wordt. Wellicht laat zich toch iemand overhalen als men dit voldoende subsidieert. Mooi vooruitzicht windmolens die voor 3/4 op subsidies draaien aangevuld door gascentrales, die ook voor 3/4 op subsidies draaien.

Rr00ttt 12 oktober 2020 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 9476458)
Tine Vander Straeten beweert vandaag in de krant dat ze WEL dichtgaan in 2025.

Wat Groen! zegt is niet relevant. Net zoals VLD en SP-a zijn ze enkel relevant door hun franstalige tegenhangers.

I.e. wat Ecolo, MR of PS zeggen is relevant, wat hun vlaamse zusterpartijtjes zeggen is dat niet.

Garry 12 oktober 2020 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9476350)
Ecolo doet een CD&V-ke.

Principes overboord gooien voor de postjes.

Ze trekken allemaal hun kak in. Ze denken nog altijd dat ze met de kiezer te bedriegen hun strijd gaan winnen. Maar wat zal de ontnuchtering pijnlijk worden.

reservespeler 13 oktober 2020 06:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9477295)
Ik betaal met plezier bij voor groene energie.

We gaan trouwens véél meer elektriciteit nodig hebben wanneer iedereen elektrisch gaat rijden + verdere digitalisering.

Toekomstplannen voor energie moeten uitgaan van een veel hogere elektriciteitsconsumptie per persoon.

Ik gun u dat pleziertje, je mag die extra's van mij ook betalen.
Blij dat ik u een pleziertje kan doen.

Garry 13 oktober 2020 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9478449)

:lol:
Mijne mag hij ook betalen, en met evenveel plezier.
Alle giften worden met dank ontvangen.

TheFourHorsemen 13 oktober 2020 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9478449)

Daar moet dan wel tegenover staan dat ik voor allerlei nutteloze uitgaven die de staat doet niet meer wil betalen hé.

Er zijn dingen waar ik geen probleem heb om belastingen voor te betalen en er zijn dingen waar ik het verschrikkelijk vind om belastingen voor te betalen.

Groene energie valt in de eerste categorie.

lamenielachen 13 oktober 2020 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9478461)
Daar moet dan wel tegenover staan dat ik voor allerlei nutteloze uitgaven die de staat doet niet meer wil betalen hé.

Er zijn dingen waar ik geen probleem heb om belastingen voor te betalen en er zijn dingen waar ik het verschrikkelijk vind om belastingen voor te betalen.

Groene energie valt in de eerste categorie.

Iedereen zal zo wel zijn stockpaardje hebben maar als je afhangt van elektriciteit voor verwarming ed. ga je wel anders piepen als je de rekening ervoor krijgt.

denkimi 13 oktober 2020 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9478484)
maar als je afhangt van elektriciteit voor verwarming ed. ga je wel anders piepen als je de rekening ervoor krijgt.

Daaraan zie je mooi het resultaat van 20 jaar groen beleid.
De elektriciteitsprijs maal 4, de co2 uitstoot gestegen, en in de winter zijn we niet zeker of er wel stroom zal zijn.
En ah ja, een gigantische berg afval van zonnepanelen en windmolens waarmee men niet weet wat te doen.

En dat terwijl we met 2 zeecontainers hoog radioactief afval per jaar het hele land elektrisch zouden kunnen verwarmen.

Dadeemelee 13 oktober 2020 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9478534)
De elektriciteitsprijs maal 4, de co2 uitstoot gestegen, en in de winter zijn we niet zeker of er wel stroom zal zijn.
En ah ja, een gigantische berg afval van zonnepanelen en windmolens waarmee men niet weet wat te doen.

En dat terwijl we met 2 zeecontainers hoog radioactief afval per jaar het hele land elektrisch zouden kunnen verwarmen.

Wat zeg je nu? Groen heeft begin 2000 even in de regering gezeten. Verder niks. :silly:

Bob 13 oktober 2020 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9478534)

Men gaat nu pas echt "groen" beleid voeren, zodat de meerkosten van de vergroening niet meer zichtbaar op de elektriciteitsrekening zullen staan, doch wel verdoken op de belastingbrief. Maar dat neemt niet weg dat een CO2 vrije maatschappij de toekomst is, en dat dit geld zal kosten, zal ook wel een zekerheid zijn.
En in hoeverre kernenergie hierin een rol zal spelen, dat is dan weer wat anders. In elk geval is kernenergie niet a priori uit te schakelen, maar dat dit ons gratis energie zal leveren is dan ook weer wat overdreven.

Rahowa 13 oktober 2020 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9476557)
1. Buffering en intelligente distriebutienetwerken. Dat was eigenlijk het eerste wat men moest doen toen men begon met zonnecellen en (in mindere mate) windturbines.
Bij elke installatie met zonnecellen verplicht een batterij met minimaal 12 uur het geinstalleerde vermogen. 2 kW -> 24 kWhr

Pff,een batterij van 13,5 KWhr zou net niet volstaan voor mijn installatie.Alleen zou mij dat meer dan 10 000 euro kosten aan batterij,omvormer,BTW aan 21 %(woning jonger dan 10 jaar) en installatie.Geen kat zal nog investeren in groene energie als die pakken duurder wordt dan vervuilende.

Dadeemelee 13 oktober 2020 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 9479164)
Pff,een batterij van 13,5 KWhr zou net niet volstaan voor mijn installatie.Alleen zou mij dat meer dan 10 000 euro kosten aan batterij,omvormer,BTW aan 21 %(woning jonger dan 10 jaar) en installatie.Geen kat zal nog investeren in groene energie als die pakken duurder wordt dan vervuilende.

Ik zeg gewoon wat logisch is. Massaal zonnepanelen zetten zonder buffering is waanzin.

stuyckp 13 oktober 2020 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9476609)
een beetje zeveren is plezant...

maar als ik nu al aan een lid van de fameuze 'partijraad' artikel 1 van zijn eigen statuten moet gaan uitleggen, neen, daar pas ik voor...

Iedereen snapt dat artikel, en toch vind jij dat de leden uitleg behoeven.
Rare jongens die vendeliers van den Belgischen vlaege.

Heeft u ondertussen de schok al verwerkt van de vermogens(winst) belasting die eraan komt ?

stuyckp 13 oktober 2020 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9479172)
Ik zeg gewoon wat logisch is. Massaal zonnepanelen zetten zonder buffering is waanzin.

Waarom is dat logisch ?
We kunnen toch injecteren.
En waarom is dat dan waanzin ?
We doen het toch ondertussen massaal.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be