![]() |
Citaat:
Zou het passend (geweest) zijn, om Wannes van de Velde stadsdichter te maken van R'dam ? En zou hij dan een Antwerpse, Vlaamse of Nederlandse dichter (geweest) zijn ? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar alles is mogelijk, ntl. |
Citaat:
Maar op het einde van de dag gaat het niet eens om dialect. Dat is maar een aspect binnen een culturele laag. Als een Antwerpenaar in Rotterdam woont hoort hij vanaf die dag tot Rotterdam hé en vice versa. En over dialect gesproken: het personnage Jerolimo in Bredero's Spaanschen Brabander sprak ook Antwerps in Amsterdam, maar zijn verhaal speelde zich af in die stad. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2)Ik kan u daar tot op zekere hoogte volgen maar een minimum aan gelijklopende kennis en competenties zijn nodig in een gemeenschap. EDIT: met die doelen had ik het eigenlijk over het nobele maar onrealistische doel iedereen een diploma te bezorgen, zelfs al moet de lat daarvoor bijna op de grond liggen. |
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opstanden_in_Vlaanderen https://nl.wikipedia.org/wiki/Gentse_opstanden |
Citaat:
|
Vaderlandse geschiedenis ligt erg gevoelig in België en het is moeilijk er nuchter en neutraal over te praten. Doet me trouwens denken of men dat in de meeste Europese landen kan. In zekere zin is men in Nederland ook nu pas vragen aan het stellen over hun orangistische staatsmythen en de Fransen durven ook nu de jacobinisten in een neutraler licht behandelen, bijvoorbeeld. Het is heel Europa dat ermee bezig is nu en België is geen uitzondering ook al is ons land vrij gespeend van patriotisme (nu ja, eerder ontraden ervan wegens taboevorming).
Nooit heeft er een punt in de geschiedenis geweest waar 'het volk' als één entiteit dacht he? De overwinnaars hebben echter het luidste woord. Toch opvallend hoe men in België het onderwerp van vaderlandse geschiedenis tracht te omzeilen wegens nationalistische overwegingen. Maar de nationalistische bril heeft het evenmin overgenomen van alles op alle lagen van de geschiedschrijving, dat is dan een voordeel. De disinteresse en taboevorming voor interesse erin echter... Die leidt dan tot schraal- en leegheid. Het vergt een zekere nuchterheid dit onderwerp te behandelen. Ook ik slaag er niet altijd in. |
Citaat:
Onrealistisch doel: in Z.Afrika is dat +/- realistisch: in de middelbare scholen voor de zwartjes moeten die géén 50 % halen om over te gaan naar een hoger jaar. Voor veel vakken is 30 % voldoende... |
Citaat:
|
Citaat:
De Amerikanisering en verelgelsing duurt nog altijd voort. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat ze wel weten is dat ze hier chocolade , nylonkousen en sigaretten bedeelde. Het verstand op nul, blik op oneindig en de kinderhandjes waren weeral gevuld zie je! |
Citaat:
Ik stel mij de vraag, Wat is een diploma hier nog waard????? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be