Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse mutanten zorgen voor herbesmetting (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257208)

patrickve 23 januari 2021 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 (Bericht 9585328)
Verloren moeite, die hebben geen last van dat virus wegens geen oude pee's.

Vandaar dat ik het voorstel :lol: Want die dienen nu tot niet veel meer, die vaccins.

Ik overdrijf, het zou kunnen dat er toch nog beperkte effectiviteit is.

Wat men wel lijkt te zien, is dat natuurlijke antilichamen van een "oudere" versie van corona niet lijken te pakken op de zuid-Afrikaanse.

https://www.biorxiv.org/content/10.1...01.18.427166v1

Gezien de vaccins gebaseerd zijn op een *stukje* van die ouwe, is er veel kans dat die minder effect gaan hebben (of helemaal geen). Maar de echte test is natuurlijk om een gevaccineerd WZC bloot te stellen aan de Z-A variant en dan te tellen hoeveel er ziek worden he :-)

morte-vivante 23 januari 2021 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9585322)
Wel,in Tommelein-city hebben ze het vlaggen:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210123_94392199

In Oostende is blijkbaar die Zuid-Afrikaanse variant op behoorlijke schaal verspreid geraakt ziet het er naar uit...

Begin maar al te panikeren....:twisted:

Tijd om heel Oostende in lockdown te plaatsen en iedereen te testen. We doen dat toch al voor scholen

patrickve 23 januari 2021 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9585381)
Tijd om heel Oostende in lockdown te plaatsen en iedereen te testen. We doen dat toch al voor scholen

Nee, het waren geen mensen die op skireis gegaan zijn, dus dat is daar in orde :-)

Weyland 23 januari 2021 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9584852)
Wie verbiedt u te gaan joggen, fietsen, ...
Dit jaar wel een goed excuus waarom ge da voorneme ni kunt volhouden

Doet me denken aan mensen die onder een film luid praten.

"Ge kunt de ondertiteling toch lezen?"

patrickve 23 januari 2021 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9585335)
Alle gekheid op een stokje.....tegen halfweg volgende maand zullen al een aanzienlijk aantal mensen (mogelijk tienduizenden) hun tweede prik gekregen hebben...Zorgverleners die sowiezo in meer risicovolle omstandigheden dienen te werken.

Voor de zomer zullen we het weten wat die vaccins doen tegen al die variaties die blijkbaar bestaan

Wel, voor die Zuid-Afrikaanse varianten is het toch wel twijfelachtig eerlijk gezegd. Die Zuid-Afrikaanse varianten hebben ongeveer dezelfde trukken toegepast en "ontdekt" op onafhankelijke wijze als die Braziliaanse. De Britse had 1 truk ontdekt, maar het is heel merkwaardig dat zowel die Z-A als die Braziliaanse de mutaties E484K en K417N uitgevist hebben, evenals wat prutsen in een ander deel van het S proteine, hoewel ze daar andere prutsen hebben ontdekt elke van hun kant en dat zijn exact de essentiele punten van "herkenning" van de neutraliserende antilichamen die men bij de meeste mensen gevonden heeft (en die waarschijnlijk ook opgewekt zullen worden door het vaccin). Kortom, de neutraliserende antilichamen die heel typisch zijn bij de meeste mensen die natuurlijk geinfecteerd waren door een "normale" versie herkennen deze varianten helemaal niet meer en reageren er niet mee.

Met andere woorden, dat riekt heel heel heel hard naar immuun ontwijking en die kan maar doorbreken als die, eh, wel echt aan immuunontwijking doet in ' t echt.

Wat mij zorgen baart is dat het blijkbaar niks doet aan niet-neutraliserende antilichamen die even vrolijk blijven reageren. En een stevige reactie van niet-neutraliserende antilichamen was precies wat men gevonden had, dat juist naar een slechter aflopen van de ziekte ging leiden. Ik hou dus mijn hart vast van wat die varianten doen op mensen die het al gehad hebben... of die gevaccineerd zijn. Gaan die die ook met een extra zware covid aandoening opzadelen (wat mijn vrees was met dit vaccin) ?

Vlad 23 januari 2021 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9584852)
Wie verbiedt u te gaan joggen, fietsen, ...
Dit jaar wel een goed excuus waarom ge da voorneme ni kunt volhouden

Mijn knieën.

Reverberation 23 januari 2021 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9585449)
Nee, het waren geen mensen die op skireis gegaan zijn, dus dat is daar in orde :-)

De VRT vraagt zich wel verwonderd af waarom er geen andere maatregelen komen voor de rest van Oostende.

patrickve 23 januari 2021 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation (Bericht 9585461)
De VRT vraagt zich wel verwonderd af waarom er geen andere maatregelen komen voor de rest van Oostende.

Men zou enkel essentiele verplaatsingen van en naar Oostende mogen toelaten, met 7 dagen quarantaine en twee testen.

Of anders alle Oostendenaren preventief vergassen.

Reverberation 23 januari 2021 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9585466)
Men zou enkel essentiele verplaatsingen van en naar Oostende mogen toelaten, met 7 dagen quarantaine en twee testen.

Of anders alle Oostendenaren preventief vergassen.

:lol::lol:

Tommelein moet naar de kapper, die gast ziet er niet meer uit...
Hallo Alexander?

patrickve 24 januari 2021 06:03

We zijn einde januari. Er zijn een paar gevallen van de Z-A variant gevonden zonder dat we weten hoe dat daar terecht gekomen is. Maar het zijn er maar weinig. "alles is onder controle".

Transpositie naar januari 2020. (voorlaatste maand ancien regime).
Er waren een paar corona gevallen. We weten niet waar ze vandaan komen, maar alles is onder controle.

Toegegeven, in het nouveau regime zijn er meer testen, maskers en gel dan in het ancien regime. Maar volgens mij is de geest uit de fles. Ik zie ons niet die Z-A variant elimineren. Want we weten niet waar die vandaan komt, en of die niet ergens anders zit. Als die zich propageert, dan denk ik dat we in EXACT dezelfde situatie zitten als juist een jaar geleden. We kunnen hem niet snel onderscheiden van de "Britse" variant. Die nu circuleert, en ons dus zand in de ogen strooit.

Ja, we hebben nu maskers en gel. Maar ja, het virus heeft nu N501Y, wat het gemakkelijker doorheen die barrieres laat gaan wat we hem geleerd hebben. En het virus is ongevoelig voor onze groepsimmuteit (zowel vaccinale als natuurlijke) en ziet dus een "maagdelijke" bevolking.

RIP covid-19, here comes covid-20. Zelfde scenario als vorig jaar, maar met een virus dat nu beter onze "maatregelen" kent.

Als je wil weten hoe 2021 verloopt, kijk naar 2020, "on steroids". Deze keer gaan ze uw huis binnendringen.

Der Wanderer 24 januari 2021 07:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9585661)
We zijn einde januari. Er zijn een paar gevallen van de Z-A variant gevonden zonder dat we weten hoe dat daar terecht gekomen is. Maar het zijn er maar weinig. "alles is onder controle".

Transpositie naar januari 2020. (voorlaatste maand ancien regime).
Er waren een paar corona gevallen. We weten niet waar ze vandaan komen, maar alles is onder controle.

Toegegeven, in het nouveau regime zijn er meer testen, maskers en gel dan in het ancien regime. Maar volgens mij is de geest uit de fles. Ik zie ons niet die Z-A variant elimineren. Want we weten niet waar die vandaan komt, en of die niet ergens anders zit. Als die zich propageert, dan denk ik dat we in EXACT dezelfde situatie zitten als juist een jaar geleden. We kunnen hem niet snel onderscheiden van de "Britse" variant. Die nu circuleert, en ons dus zand in de ogen strooit.

Ja, we hebben nu maskers en gel. Maar ja, het virus heeft nu N501Y, wat het gemakkelijker doorheen die barrieres laat gaan wat we hem geleerd hebben. En het virus is ongevoelig voor onze groepsimmuteit (zowel vaccinale als natuurlijke) en ziet dus een "maagdelijke" bevolking.

RIP covid-19, here comes covid-20. Zelfde scenario als vorig jaar, maar met een virus dat nu beter onze "maatregelen" kent.

Als je wil weten hoe 2021 verloopt, kijk naar 2020, "on steroids". Deze keer gaan ze uw huis binnendringen.

Ik heb het allemaal niet in detail gevolgd, is er al iets bekend over de dodelijkheid van die zuiderse varianten en de leeftijdscategorieën van de slachtoffers?

patrickve 24 januari 2021 07:40

Ai.

https://www.biorxiv.org/content/10.1...01.22.427749v1

De Britse variant zou ook, zij het, minder, aan immuunontwijking doen.

Citaat:

At 8 months after symptom onset, 17 serum samples of 20 participants (85%) retaining titers of ID50 >40 against WT pseudovirus, whereas the NAb titers of 8 samples (40%) and 18 samples (90%) decreased below the threshold against N501Y.V1 and N501Y.V2, respectively.
Na 8 maanden is nog 17/20 dus 85% van de serums "beschermend" tegen normale corona, 60% tegen de Britse variant, en 10% tegen de Z-A variant.

Der Wanderer 24 januari 2021 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9585706)
Ai.

https://www.biorxiv.org/content/10.1...01.22.427749v1

De Britse variant zou ook, zij het, minder, aan immuunontwijking doen.

Na 8 maanden is nog 17/20 dus 85% van de serums "beschermend" tegen normale corona, 60% tegen de Britse variant, en 10% tegen de Z-A variant.

Ik hoop wel dat er geen variant komt die ongedifferentieerder dodelijk is, want dan zijn we écht de pineut. We hebben onze economie al voor een derde stuk gemaakt, wat gaan we dan nog uithalen?

patrickve 24 januari 2021 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9585682)
Ik heb het allemaal niet in detail gevolgd, is er al iets bekend over de dodelijkheid van die zuiderse varianten en de leeftijdscategorieën van de slachtoffers?

Ik vind niet veel...

Het enige wat ik lijk te vinden is over de Britse variant, in tegenspraak met Johnson zijn paniekblabla: men ziet geen significante verschillen in ziektepatroon.

patrickve 24 januari 2021 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9585710)
Ik hoop wel dat er geen variant komt die ongedifferentieerder dodelijk is, want dan zijn we écht de pineut. We hebben onze economie al voor een derde stuk gemaakt, wat gaan we dan nog uithalen?

Wel, DAN worden "maatregelen voor iedereen" zinvol :-)

Misschien gaat het virus zich aan onze maatregelen aanpassen, vermits wij onze maatregelen niet aan het virus hebben aangepast he :-)

Der Wanderer 24 januari 2021 08:04

Volgens wat ik lees, is de Zuid-Afrikaanse variant an sich niet dodelijker maar kan ze dodelijker uitvallen door verhoogde besmettelijkheid vanwege een hoge virale lading, waardoor het risico op een overrompeling van de zorg groter wordt.

patrickve 24 januari 2021 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9585722)
Volgens wat ik lees, is de Zuid-Afrikaanse variant an sich niet dodelijker maar kan ze dodelijker uitvallen door verhoogde besmettelijkheid vanwege een hoge virale lading, waardoor het risico op een overrompeling van de zorg groter wordt.

Ja, men dient een onderscheid te maken tussen de dodelijkheid (ttz de IFR) van een ziekte, en natuurlijk "het aantal doden" als er meer zieken zijn.

Men verwart soms de twee, door te zeggen dat een besmettelijker ziekte dodelijker zou zijn, gewoon omdat meer mensen ziek worden, en er dus ook meer doden zouden zijn.

Dat is echter bekennen dat maatregelen niks doen. Het enige verschil tussen een besmettelijker en minder besmettelijke ziekte is de threshold van groepsimmuniteit die hoger ligt bij een besmettelijker ziekte.

Der Wanderer 24 januari 2021 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9585724)
Ja, men dient een onderscheid te maken tussen de dodelijkheid (ttz de IFR) van een ziekte, en natuurlijk "het aantal doden" als er meer zieken zijn.

Men verwart soms de twee, door te zeggen dat een besmettelijker ziekte dodelijker zou zijn, gewoon omdat meer mensen ziek worden, en er dus ook meer doden zouden zijn.

Dat is echter bekennen dat maatregelen niks doen. Het enige verschil tussen een besmettelijker en minder besmettelijke ziekte is de threshold van groepsimmuniteit die hoger ligt bij een besmettelijker ziekte.

Of men kan 'besluiten' dat strenge maatregelen nu zeker noodzakelijk blijven en misschien aangevuld moeten worden... We lijken echt in een soort roman te leven, het doet wat denken aan de Toverberg waarin er ook steeds een nieuwe reden was om in het kuuroord (voor longpatienten!) te blijven.

patrickve 24 januari 2021 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9585727)
Of men kan 'besluiten' dat strenge maatregelen nu zeker noodzakelijk blijven en misschien aangevuld moeten worden... We lijken echt in een soort roman te leven, het doet wat denken aan de Toverberg waarin er ook steeds een nieuwe reden was om in het kuuroord te blijven.

Absoluut. Even kijken wanneer de pudding van het vaccin als licht aan het einde van de tunnel ineenzakt. En hoe onze roepertjes dan reageren. Als het gaat beginnen te dagen dat het "nog minstens een jaar" is.

Hoofdstraat 24 januari 2021 08:43

Ach, binnen een jaar komt er een vaccin die de nieuwe varianten kan voorkomen, nog eventjes volhouden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be