Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz
(Bericht 9816305)
Maar dan is dat toch geen hypothese in de wetenschappelijke zin? Dan is dat een axioma, een niet te bewijzen uitgangspunt dat je aanneemt omdat je het vanzelfsprekend vindt of van bijzonder praktisch nut. Sommigen zouden dat een dogma noemen.
|
Het is uiteraard geen "uitgangspunt". Uw punt was, in zoverre ik het begreep:
A) jij (ik dus) wil iets bekomen
B) jij wil bewijzen dat dat iets van A) bekomen zal worden via het toepassen van de wet van de jungle.
Ik stelde dat ik helemaal niks wil "bewijzen", en dat ik helemaal niet denk dat de wet van de jungle zal uitkomen "wat ik zou willen bekomen", al ware het maar omdat er niet veel dingen zijn die ik "wil bekomen" na mijn dood - maar MOCHT er iets zijn dat ik wil bekomen, dan zou het wel degelijk zijn dat ik mede op het pad zit van de soort die een transitie heeft gemaakt naar "super - leven" ; gewoon omdat dat de roeping is van elk levend wezen als het ware, om proberen op dat pad te zitten.
Ik heb HELEMAAL GEEN ENKEL VERLANGEN naar een voortbestaan van "de mensheid" in een soort van stationaire toestand van duurzaamheid. Ik zie helemaal niet in waarom ik dat zou wensen, waar dat goed voor is, en dergelijke meer. Het is enkel als dat iets OPLEVERT dat de moeite waard is op spectaculaire wijze. Ik zie het nut niet in van langdurige "duurzaamheid". Dat is gewoon "meer van hetzelfde" dat gaat nergens heen, he.
Maar ik ben vrij optimistisch dat er 'DINGEN STAAN TE GEBEUREN' en dat er weer wat dynamiek en verandering komt. Ik PROJECTEER dat wij binnenkort een totaal nieuw soort leven zullen laten starten, "machinaal" leven, en dan zijn dat onze nazaten. Dan zijn wij een beetje zoals die aller eerste zelf-reproducerende moleculen die het leven opgestart hebben. Dan hebben wij voor altijd ons "bestaan" op het pad gezet naar alle verdere leven, wat toch ongeveer het maximum is dat je als succes kan beschouwen voor een levende entiteit, niewaar.
Het is niet iets dat ik "zou willen". Ik denk dat dat zo goed als onvermijdelijk STAAT TE GEBEUREN. Maar in tegenstelling tot onnozele doemdenkers die saaie duurzaamheid en status quo zouden willen, stemt mij dat bijzonder vrolijk.
De stelling dat dat is wat er zal gebeuren, is volgens mij:
1) wel degelijk een "wetenschappelijke" uitspraak in de zin dat het concreet over iets waarneembaars zal gaan binnen een niet zo verre toekomst
2) met wat wij vandaag weten, niet gefalsifieerd kan worden, kortom, best een zinvolle uitspraak kan zijn. Maw, met wat wij vandaag weten, is er geen reden om te denken dat het lulkoek is, in tegendeel.
Dat is dus helemaal geen "axioma". Ik denk dat wij daar zo goed als onvermijdelijk naartoe gaan, omdat het in de lijn ligt van wat er aan het gebeuren is, en totaal in de lijn ligt van de evolutie van het leven in het algemeen.