patrickve |
11 december 2021 19:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
(Bericht 9839736)
Ik vind het merkwaardig dat jij nog die illusie koestert terwijl je zelf in de academische wereld zat, tenzij dat vroeger en in jouw sector nog anders was.
|
Wel, nee. Het is een bijzonder corrupt wereldje van vriendjes politiek, maar ik heb nooit of te nimmer een geval van WETENSCHAPPELIJKE fraude meegemaakt, laat staan ik heb nooit gezien dat men iemand omwille van zijn *wetenschappelijke* standpunten al dan niet een promotie gaf. Eigenlijk waren dat dingen die geen rol speelden :lol:
Citaat:
Tegenwoordig gaat het om 'visibiliteit' en het demonstreren van je eigen 'relevantie' in de 'wetenschappelijke dialoog'. Die bevorder je niet door sterk af te wijken van dominerende grondstromen; je werkt je op door je aan de hand van varianten op die grondstroom als 'vernieuwend' te profileren, en daardoor tegelijk de (meeste) andere deelnemers aan het 'debat' te vleien door om te beginnen de 'relevantie' van het debat zelf te bevestigen, en de vermeende 'pertinentie' van de liefst onuitgesproken axioma's en van de hele rituele omkadering (men zal zelden grappen maken over het FWO of zo :-)).
|
We zitten waarschijnlijk in andere branches, maar ik denk dat echte paradigme shiften juist heel veel applaus zouden krijgen, en men doet alsof een scheet een paradigme shift is, omdat men gewoon niet goed genoeg is om er een echte te vinden. Maar toegegeven, in exacte wetenschappen is het stukken moeilijker om een echte paradigme shift te vinden zonder direct 500 problemen op uw dak te krijgen die ge zelf niet kunt oplossen (en gewoon aantonen aan de eerste de beste dat ge aan het lullen zijt).
Dat zoiets wel aanslaat is toch eigenlijk zelfs evident: de paradigme shift van "hoe gaan we een epidemie eens totaal anders aanpakken zie" is toch enorm geweest bij onze experten, die totaal ON-ORTHODOXE DINGEN UIT HUN BOTTEN SLOEGEN op een ongelofelijk "vernieuwende" manier.
En ja, we hebben allemaal gezien hoe hun paradigme shift pure lulkoek was, en een conservatief traditioneel vak-beschouwen hiertegenover gewoon 100 keer superieur was.
Je hebt blijkbaar niet begrepen dat gans de Nieuwe Geneeskunde een GIGANTISCHE paradigme shift is geweest, die totaal op zijn bakkes aan het vallen is naarmate men gewoon de oude waarheden weer een voor een in zijn smoel krijgt.
Wat al die dwarsliggers eigenlijk zijn, zijn conservatievelingen zoals ik, die zeggen "Mensen, we hebben hier tientallen jaren wetenschap die we in de riool aan het kappen zijn..., zijn jullie wel zeker van jullie stuk ?".
|