Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148
(Bericht 10124034)
Het eigendomsvoorbehoud op het eigen lichaam. DAT is een mens.
|
Het concept van "eigendom" impliceert een cognitieve entiteit die al weet wat zoiets zou willen zeggen he, en is daarnaast gewoon een sociale afspraak. In feite is "eigendom" iets dat door ANDEREN bepaald wordt, en op basis van geweld.
Citaat:
Gij sleurt het concept "respect" er bij. Ik niet. Of een mens moppen kan tappen of niet is irrelevant.
|
Er moet toch een goeie reden zijn om zichzelf het nadeel op te leggen zekere levende wezens niet te doden, ook al haalt men daar voordeel uit. Want daarover gaat het he, zichzelf nadeel berokkenen in volle besef, om zekere levende wezens "in leven te helpen zijn/te laten". Geen zinnig wezen doet zoiets zonder een wel heel heel bijzondere goeie reden. WAAROM zou men zonder goeie reden iets doen in eigen nadeel ?
Citaat:
Er zijn mensen die héél goed gelukt zijn en er zijn mensen die minder goed gelukt zijn. Dat "lukken" is een criterium dat door psychopaten gebruikt wordt om andere mensen te vermoorden.
|
Dat is ook onnozel. De strikt enige reden om een ander levend wezen te doden of niet is, zoals de reden voor elke handeling: heb ik daar voordeel of nadeel bij. Of anderen nu "goed gelukt" zijn of niet is hierbij totaal irrelevant. Of dat levende ding, goed gelukt of niet, voor mij voordeliger is als het blijft bestaan of niet, is de relevante vraag he.
En daarom moet er dus een goeie reden zijn (een die IKZELF niet aanhang, maar die tenminste logisch kan geformuleerd worden) om levende wezens waarvan hun levend zijn eerder een nadeel is voor U, toch niet gaan te doden. Ik noem dat een vorm van "respect", en die moet toch ergens een basis hebben.
Citaat:
Bij de ene is ne witte gelukt en ne zwarte niet. Dan maken we die zwarte toch af. Bij de andere is nen islamiet gelukt en ne christene niet. Opblazen, die christene. Bij nog anderen is ne mens pas gelukt als 'em geboren is, of nog beter, als 'em moppen kan tappen.
Kunt ge geen moppen tappen? Afmaken, die mislukte mike verdreng.
|
Nee, je snapt het niet. De NORMALE reden om een levend wezen af te maken is "voordeel/nadeel". Maar je wil daar voor SOMMIGE levende wezens een uitzondering op. Die uitzondering moet een logische basis hebben. Ik noem die basis "respect" om het een naam te geven, maar daar moet toch iets achter zitten. Welke zijn de specifieke eigenschappen van zulke 'te respecteren' wezens die dat respect verschonen ?
Ik zou denken dat "bijzonder goed gelukte" mensen inderdaad een argument kunnen zijn om te zeggen "tiens, ZELFS al is het in mijn nadeel dat die blijft leven, dat is zo een bewonderenswaardig wezen met zulke uitzonderlijke eigenschappen, dat het respect verdient, en dat we dus een uitzondering zullen maken omdat het zonde zou zijn anders".
Ik kan gewoon niks anders bedenken wat tot zo een eigenschap van 'respect' zou moeten leiden.