lazybonies |
21 januari 2005 12:30 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door khaled
Dat is de clue van gans het verhaal en dat geeft Oxfam NIET het recht om geld te weigeren dat anderen schenken aan het goede doel. Oxfam vergeet maar al te gemakkelijk dat het maar een tussenschakeltje is, en eigent zich blijkbaar maar al te graag de giften toe om 'later terug te verdelen'. In deze is het Oxfam die zich vergist in de reden van zijn bestaan - oxfam is NOOIT de eigenaar van de giften, maar dat schijnen ze graag te vergeten.?
|
Doel en middelen zijn net moeilijk uit elkaar te halen (vandaar: het doel heiligt de middelen niet). Ik geef geld aan Oxfam omdat ik geloof dat ze het goed zullen gebruiken en de mensen daar zullen helpen. Als gij dat niet doet, geef dan niets aan Oxfam. Denkt ge op een andere manier beter te kunnen doen voor die mensen ginds, dan moogt ge dat doen. Ik betwijfel of dat kan en of dat de reden is waarom sommigen niks aan Oxfam geven.
NGO's formuleren natuurlijk de doelen zelf. Het is ook niet zomaar een tussenschakeltje dat geld transporteert van ons naar ginds. Het bepaalt wat er met het geld gebeurt (AZG doet aan noodhulp, Oxfam e.a. aan heropbouw van de infrastructuur en de economie, ...). Iemand die daarom niks wilt geven aan NGO's (omdat gij het niet voor het zeggen hebt), verdenk ik opnieuw van gemakzucht. Het beeld dat gij hebt van een NGO als tussenschakeltje klopt niet en ik denk dat de meeste mensen dat ook wel beseffen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door khaled
Waar haalt Oxfam het recht vandaan om bepaalde mensen steun te ontzeggen omdat zij toevallig op hun teentje getrapt zijn ???? Dergelijke kortzichtige arrogantie is een typisch extreem links fenomeen : wij zijn goed en al de rest is slecht.
Het gaat hier trouwens niet om oxfam alleen - de ovekoepeldende organisatie weigert geld. Wat is hun excuus ?
|
Waar haalt het VB het recht om een NGO (die geen winst nastreeft, geen politieke inspiratie heeft en draait op vrijwilligers) te schofferen omdat zij het toevallig niet eens zijn met de basisfilosofie van ontwikkelingshulp (solidariteit: ja, maar alleen met het eigen volk waarschijnlijk). De andere organisaties in de koepel vonden blijkbaar dat Oxfam gelijk had in deze en hebben daarom samen besloten het op te nemen voor hun eigen principes (mensen helpen op eerlijke manier) en niet hun ziel te verkopen (geld inzamelen op welke manier ook). Het gaat er net om dat ze proberen op verantwoorde manier geld in te zamelen: als ze een fuif geven, doen ze dat met eerlijk verhandeld bier en niet met dat van een multinational.
|