Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat te doen met typisch belgische symbolen ná de Vlaamse onafhankelijkheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=38510)

Kim 13 augustus 2005 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Raak!

Toch niet, er situeren zich namelijk ook mentaliteitsverschillen in het zgn. "Vlaamse volk". Mentaliteitsverschillen zijn overal te vinden.

restons courtois 13 augustus 2005 10:40

Citaat:

Een fout in een volledige anderstalige post. Sommigen doen dat slechter.... ;)

Neen, er waren meer fouten maar ik heb enkel deze fout verbeterd omdat men tenminste zijn naam correct shrijven moet, hé?
Duits is een moeilijke taal, zoals Nederlands, dus is het normaal fouten te maken. Heb ik geen probleem mé.

van Maerlant 13 augustus 2005 11:01

Zijn naam?
Wie zegt dat Stufbaf. van Sturmbahnführer komt?

restons courtois 13 augustus 2005 11:15

Het is niet Stufbaf. maar Stubaf.. En Stubaf. = Sturmbahnführer zoals Sturmf. van Sturmführer komt.
Wie dit zegt? Onder anderen die TU (technische Universität) Berlijn.
http://edocs.tu-berlin.de/diss/2004/schuster_martin.pdf ... kijk eens pagina 6.

En als een menneke zich "Gestapo" noemt heeft u dan ook twijfels dat het de afkorting van "geheime Staatspolizei" is?

U kunt fier zijn op jullie Stubaf... pff.

van Maerlant 13 augustus 2005 11:28

Ik denk dat ik meer weet van de rangen van het derde rijk dan wie dan ook op dit forum.

Stubaf. 13 augustus 2005 11:40

Zullen we maar terug on-topic gaan dan? "restons off-topic" heeft blijkbaar niks anders te doen dan zijn eigen vetes uit te vechten.

Persoonlijk vind ik eigenlijk dat de standbeelden van Leopold et al mogen blijven staan. Misschien moeten die van LII wel worden verwijderd vermits het hier gaat om één van de grote massamoordenaars van de 20e eeuw maar een standbeeld als dusdanig lijkt mij niet zozeer een doorn in het oog van iemand. Ze "omsmelten" vind ik een beetje sterk, misschien eerder overbrengen naar een soort stoffig museeum samen met de andere waardeloze tekenen van "België". Elk standbeeld heeft in zoverre er een gedachte achter zit immers zijn eigen historische waarde.

Voor mijn part mogen de LIII-standbeelden zéker blijven staan, zeker dan dat op de zeedijk van Oostende. Een zeer moeilijk koningschap in moeilijke tijden maar toch een koning die de wensen van frankrijk (laat vlamingen maar voor ons creperen in de oorlog zodat "les boches" niet tot hier geraken) helemaal niet belangrijker vond dan zijn eigen mensen en de verloren strijd tegen Duitsland in 1940 snel beeindigde. Hoeveel levens zijn er zo niet aan hem te danken? LIII was vermoedelijk een van de weinige Belgische koningen die nog steeds meer mens dan vorst was vermits hij sporen van "verlichting" vertoonde.

restons courtois 13 augustus 2005 11:44

Citaat:

Ik denk dat ik meer weet van de rangen van het derde rijk dan wie dan ook op dit forum.

Strange, daar heb ik dan ook geen twijfels over...

restons courtois 13 augustus 2005 11:46

Maar ok, terug on-topic.
Het goede aan de splitsing van Belgie is dat de Vlamingen dan de "twijfelachtige" symbolen behouden...

Knuppel 13 augustus 2005 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Belgie blijft Belgie zonder Vlaanderen. Hmm, maar wat is met het Atomium, is Heysel niet in Vlaanderen?

Blijft België ook België zonder Bruxelles-national dat in Zaventem ligt.

Moeilijk om te verhuizen naar daar waar er niet eens mag overgevlogen worden, lijkt me...

Knuppel 13 augustus 2005 13:23

Ik heb er anders geen probleem mee om het 'nationale symbool' te behouden dat gelegen is in Zaventem.

Stubaf. 13 augustus 2005 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb er anders geen probleem mee om het 'nationale symbool' te behouden dat gelegen is in Zaventem.

Inderdaad, een uitstekend punt. Veel van die "belgische symbolen" zijn gewoon Vlaamse zaken of instellingen waar men dan voor de gelegenheid een belgisch laken over trekt. Idem met "Manneke pis".

restons courtois 13 augustus 2005 13:58

Citaat:

Moeilijk om te verhuizen naar daar waar er niet eens mag overgevlogen worden, lijkt me...

Ja, het wordt dan 'Vlaanderen-nationaal'.
Maar het zal inderdaad moeilijk worden omdat Bruxelles-Brussel (omdat er dan nog altijd Vlamingen in Belgie (Brussel) wonen) niet mag overgevlogen worden.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by restons courtois on 13-08-2005 at 15:00
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Ja, het wordt dan 'Vlaanderen-nationaal'.
Maar het zal inderdaad moeilijk worden omdat Bruxelles-Brussel (omdat er dan nog altijd Vlamingen in Belgie (Brussel) wonen) niet mag overgevlogen worden.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Ja, het wordt dan 'Vlaanderen-national'.
Maar het zal inderdaad moeilijk worden omdat Bruxelles-Brussel (omdat er dan nog altijd Vlamingen in Belgie (Brussel) wonen) niet mag overgevlogen worden.[/size]
[/edit]

Jong N-VA'er 13 augustus 2005 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
In mijn Men's Health (Nederlands magazine) spreekt men al van Vlaamse frieten in plaats van Belgische frieten. (editie juli-augustus 2005)

Die Nederlanders worden echte kenners:-D

Jong N-VA'er 13 augustus 2005 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Inderdaad, een uitstekend punt. Veel van die "belgische symbolen" zijn gewoon Vlaamse zaken of instellingen waar men dan voor de gelegenheid een belgisch laken over trekt. Idem met "Manneke pis".

Buitenlander kennen inderdaad het ventje als Manneken Pis en gaan de Brusselaars totaal voor gek verklaren als ze dan niet aansluiten bij Vlaanderen.

garfield 13 augustus 2005 14:45

Citaat:

In een onafhankelijk Vlaanderen bestaat er geen tweetalig gebied. Er zal slechts een landstaal zijn, en dat is het Nederlands.

In een onafhankelijk Vlaanderen moet je toch de taal en culturele rechten van de Franssprekenden garanderen. Eventueel taalfaciliteiten in Brussel en een soort van deelparlement dat cultuur en onderwijs regelt voor deze minderheid

Jong N-VA'er 13 augustus 2005 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield
In een onafhankelijk Vlaanderen moet je toch de taal en culturele rechten van de Franssprekenden garanderen. Eventueel taalfaciliteiten in Brussel en een soort van deelparlement dat cultuur en onderwijs regelt voor deze minderheid

Maar ze moeten dan wel uitdovend zijn. Anders kunnen ze maar beter opkrassen.

restons courtois 14 augustus 2005 12:13

Citaat:

Geen zorg, in het 'Belgie zonder Vlaanderen' behouden jullie (Vlamingen) naturlijk 'taalfaciliteiten' en 'wij' beschermen dan ook jullie "culturele rechten" als minderhijd in Belgie.
En ze zijn dan ook niet uitduivend. En jullie moeten ook niet "opkrassen".
Het 'Belgie zonder Vlaanderen' heeft dan ook 3 officieele talen: Nederlands, Frans en Duits.

:mrgreen:[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by restons courtois on 14-08-2005 at 13:14
Reason:

Citaat:

Geen zorg, in het 'Belgie zonder Vlaanderen' behouden jullie (Vlamingen) naturlijk 'taalfaciliteiten' en 'wij' beschermen dan ook jullie "culturele rechten" als minderhijd in Belgie.
Het 'Belgie zonder Vlaanderen' heeft dan ook 3 officieele talen: Nederlands, Frans en Duits.

:mrgreen:[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Geen zorg, in het 'Belgie zonder Vlaanderen' behouden jullie naturlijk 'taalfaciliteiten' en 'wij' beschermen dan ook jullie "culturele rechten" als minderhijd in Belgie.

:mrgreen:[/size]
[/edit]

lomeanor 14 augustus 2005 14:29

Ik snap u niet, Restons Courtois. Ik ga elk jaar twee keer een week naar de Oostkantons (meestal Burg-Reuland) en steeds zie ik er dat de mensen er zich ontzettend sterk afzetten tegen Wallonië en tegen verfransing van Duitslalig belzique. Mensen lijken er zelfs eerder geneigd te zijn naar Luxemburg.
Hoe komt het dat u zo belgisch gezind bent?

lomeanor 14 augustus 2005 14:30

Trouwens, nog even een feitje over het topic: op de frituren in Amsterdam staat steevast 'Vlaamse frieten.' Jammer genoeg voor de belgen zijn er geen belgische te verkrijgen...

Jong N-VA'er 14 augustus 2005 14:31

Daar geloof ik niets van, de Vlamingen worden nu al gedwongen altijd Frans te spreken, waarom zouden ze in dat geval dan plots faciliteiten krijgen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be