waarnemer |
25 september 2005 10:24 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Ik wil de schrijver van deze tekst persoonlijk feliciteren. Dit is echt schitterend, hij moet zelf onder tafel gelegen hebben van het lachen toen hij deze bombastische onzin bij de haren trok.
Daens
,,Net als het Vlaams Belang werd ook priester Daens getreiterd, vernederd en belachelijk gemaakt. Hij telde niet mee in de wereld van de groten, hij mocht niet aanzitten aan de rijk gevulde tafelen, hij moest het gaan uitleggen aan de eerwaarde bisschop, hij kreeg doodsbedreigingen te verwerken. Welke uitingen van haat heeft het Vlaams Belang nog niet over zich gehad? Uiteindelijk heeft de Kerk Pieter en Adolf Daens gekraakt, en is priester Daens politiek monddood gemaakt. Ook het Vlaams Blok werd door een kerk, de Kerk van het politiek correct denken, kapot gemaakt.''
Vlaams Belang neemt het niet dat Daens-biograaf Frans-Jos Verdoodt het moeilijk heeft met de manier waarop de partij zich vereenzelvigt met deze legendarische politicus.
|
Ik denk dat jullie het echt wel te ver aan het zoeken zijn. Als dit VB citaat volledig is, ik ben het echt niet gaan nazien, zegt dit voldoende. Het enige argument dat gebruikt wordt om het VB gelijk te stellen is dat beiden zouden "vernederd en belachelijk" gemaakt zijn.
De verschillen zijn inderdaad grotesk:
- de tegenwerking die een individu ondervond binnen zijn eigen organisatie in weinig verlichte tijden
met
- de tegenwerking die een grote door ons aller belastingsgeld gesubsidieerde organisatie ondervindt met veel financiele en menselijke middelen (kijk maar op het forum, hoeveel tijd kruipt daar niet in.)
- iemand die opkwam voor de zwaksten van zijn tijd en de machtigen bekritiseerde en daar persoonlijke moeilijkheden door ondervond
- een kleine groep die de zwakste groepen aanvalt en de iets minder zwakken daarvoor gebruikt, wat hun een comfortabele job oplevert, maar ze ondervinden hinder om in politieke mandaten benoemd te worden.
Maar daar komt het citaat helemaal niet toe. Omdat ze "vernederd en belachelijk" gemaakt worden, zouden ze gelijk zijn aan Daems. Met die redenering kan Dutroux zich, omdat hij opgesloten wordt, gelijkstellen met Mandela.
Dit pakt misschien bij mensen die dit allemaal maar vluchtig lezen omdat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben, of bij mensen die hun emoties al klaar hebben voor hun verstand gewerkt heeft.
Maar het is natuurlijk wel grappig. Maar een probleem met moppen is dat als je ze gaat ontleden of als je ze dikwijls herhaald, ze hun effect verliezen. Als men met een firsse kijk nog eens sommige uitspraken zou kunnen bekijken - het VB wordt gediscrimineerd- het VB organiseert 1 mei viering - zou men zich echt wel kunnen amuseren. Ik benijd onze toekomstige historisci.
|