tomm |
24 september 2005 16:49 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Slechts een heel klein percentage van de wereldbevolking spreekt, leest en schrijft Engels. Daarnaast is er ook nog een aanvullend (klein) percentage dat denkt dat ze Engels kunnen spreken, lezen enschrijven maar in werkelijkheid slecht en verbasterd Engels gebruikt.
Een pleidooi voor het invoeren van Engels als universele taal is dus een pleidooi voor universeel analfabetisme. Ik kan mij niets bedenken dat minder efficiënt zou zijn (en dan zwijg ik nog over het sociale en culturele aspect).
|
Inderdaad, en een serieuze vervlakking, want vele mensen spreken wel Engels maar een soort "steenkolenengels" waarmee een Indiër en een West-Vlaming elkaar wel begrijpen maar meer ook niet. Trouwens inderdaad, behalve in België, Nederland en Skandinavië, en natuurlijk de voormalige kolonies van GB en de VS, spreekt slechts een kleine minderheid van de bevolking Engels. In Azië doen ze wel hun best maar het lukt gewoon niet, de gemiddelde Japanees spreekt nog altijd geen woord Engels ondanks vele inspanningen. Zelfs in buurlanden van de VS als Mexico of Cuba spreekt 95% van de bevolking geen woord Engels. Indië is een kolonie van GB geweest maar zelfs daar spreekt enkel de elite goed Engels, de rest spreekt meestal zelfs geen Hindi, Indië's nationale taal. In Afrikaanse kolonies daarentegen wordt wel erg goed Engels gesproken.
Wat moet gebeuren is het taalonderwijs verbeteren overal ter wereld. In Vlaanderen wordt veel gestoefd met de talenkennis, maar uiteindelijk spreken de meeste Vlamingen ook slecht en rudimentair Engels of Frans, wat te wijten is aan het onderwijs waar teveel de klemtoon ligt op theorie en te weinig op spreken. Ik weet niet of een wereldtaal noodzakelijk is. Een Kazach en een Rus zullen zich in het Russisch onderhouden, een Vlaming en een Fransman in het Frans, een Nederlander en Duitser in het Duits, een Spanjaard en braziliaan in het Spaans, enzovoort. Mensen die veel naar het buitenland reizen of beroepsmatig met het buitenland in contact komen zullen de noodzakelijke talen wel leren om hun job te behouden, en ik zie niet in waarom boer jan Chinees zou moeten leren, zelfs al is dat een wereldtaal.[edit]
[size=1] Edit:[/size] [size=1]After edit by tomm on 24-09-2005 at 17:57
Reason:
--------------------------------
Citaat:
Slechts een heel klein percentage van de wereldbevolking spreekt, leest en schrijft Engels. Daarnaast is er ook nog een aanvullend (klein) percentage dat denkt dat ze Engels kunnen spreken, lezen enschrijven maar in werkelijkheid slecht en verbasterd Engels gebruikt.
Een pleidooi voor het invoeren van Engels als universele taal is dus een pleidooi voor universeel analfabetisme. Ik kan mij niets bedenken dat minder efficiënt zou zijn (en dan zwijg ik nog over het sociale en culturele aspect).
|
Inderdaad, en een serieuze vervlakking, want vele mensen spreken wel Engels maar een soort "steenkolenengels" waarmee een Indiër en een West-Vlaming elkaar wel begrijpen maar meer ook niet. Trouwens inderdaad, behalve in België, Nederland en Skandinavië, en natuurlijk de voormalige kolonies van GB en de VS, spreekt slechts een kleine minderheid van de bevolking Engels. In Azië doen ze wel hun best maar het lukt gewoon niet, de gemiddelde Japanees spreekt nog altijd geen woord Engels ondanks vele inspanningen. Zelfs in buurlanden van de VS als Mexico of Cuba spreekt 95% van de bevolking geen woord Engels. Indië is een kolonie van GB geweest maar zelfs daar spreekt enkel de elite goed Engels, de rest spreekt meestal zelfs geen Hindi, Indië's nationale taal. In Afrikaanse kolonies daarentegen wordt wel erg goed Engels gesproken.
Wat moet gebeuren is het taalonderwijs verbeteren overal ter wereld. In Vlaanderen wordt veel gestoefd met de talenkennis, maar uiteindelijk spreken de meeste Vlamingen ook slecht en rudimentair Engels of Frans, wat te wijten is aan het onderwijs waar teveel de klemtoon ligt op theorie en te weinig op spreken. Ik weet niet of een wereldtaal noodzakelijk is. Een Kazach en een Rus zullen zich in het Russisch onderhouden, een Vlaming en een Fransman in het Frans, een Nederlander en Duitser in het Duits, een Spanjaard en braziliaan in het Spaans, enzovoort. Mensen die veel naar het buitenland reizen of beroepsmatig met het buitenland in contact komen zullen de noodzakelijke talen wel leren om hun job te behouden, en ik zie niet in waarom boer jan Chinees zou moeten leren, zelfs al is dat een wereldtaal.[/size] |
[size=1] Edit:[/size] [size=1]After edit by tomm on 24-09-2005 at 17:55
Reason:
Citaat:
|
Wat moet gebeuren is het taalonderwijs verbeteren overal ter wereld. In Vlaanderen wordt veel gestoefd met de talenkennis, maar uiteindelijk spreken de meeste Vlamingen ook slecht en rudimentair Engels of Frans, wat te wijten is aan het onderwijs waar teveel de klemtoon ligt op theorie en te weinig op spreken. Ik weet niet of een wereldtaal noodzakelijk is. Een Kazach en een Rus zullen zich in het Russisch onderhouden, een Vlaming en een Fransman in het Frans, een Spanjaard en braziliaan in het Spaans, enzovoort. Mensen die veel naar het buitenland reizen of beroepsmatig met het buitenland in contact komen zullen de noodzakelijke talen wel leren om hun job te behouden, en ik zie niet in waarom boer jan Chinees zou moeten leren, zelfs al is dat een wereldtaal.[/size] |
[size=1]Before any edits, post was:
Citaat:
|
Inderdaad, en een serieuze vervlakking, want vele mensen spreken wel Engels maar een soort "steenkolenengels" waarmee een Indiër en een West-Vlaming elkaar wel begrijpen maar meer ook niet. Trouwens inderdaad, behalve in België, Nederland en Skandinavië, en natuurlijk de voormalige kolonies van GB en de VS, spreekt slechts een kleine minderheid van de bevolking Engels. In Azië doen ze wel hun best maar het lukt gewoon niet, de gemiddelde Japanees spreekt nog altijd geen woord Engels ondanks vele inspanningen. Zelfs in buurlanden van de VS als Mexico of Cuba spreekt 95% van de bevolking geen woord Engels.
Wat moet gebeuren is het taalonderwijs verbeteren overal ter wereld. In Vlaanderen wordt veel gestoefd met de talenkennis, maar uiteindelijk spreken de meeste Vlamingen ook slecht en rudimentair Engels of Frans, wat te wijten is aan het onderwijs waar teveel de klemtoon ligt op theorie en te weinig op spreken.[/size] |
[/edit]
|